Gå til innhold

Greit / best å bli sammen med noen man er glad i og elsker litt, men aldri forelsket i?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært forelsket 4 ganger i mitt 50 år lange liv. Hver gang har forelskelser vært så kraftige at de har var i 20 år selv om jeg aldri fikk kysse disse gutta/ menn. 

Jeg har alltid lært via filmer og serier og det moren min holdt på med at forelskelse er hjørnesteinen i forholdet- limen som holder en sammen. Den uforklarlige kjemi. Forelskelse rus som driver en gal. 

Nå dater jeg en fantastisk person jeg liker godt. Er granske glad i, men opplever ikke meg i forelskelsen rus. 

Er dette er godt eller dårlig utgangspunkt mht forhold?

Anonymkode: 4a815...413

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har alltid lært via filmer og serier og det moren min holdt på med at forelskelse er hjørnesteinen i forholdet- limen som holder en sammen. Den uforklarlige kjemi. Forelskelse rus som driver en gal. 

Hva tenker du selv om dette, rent rasjonelt? Er det råd du ville gitt videre til neste generasjon?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært forelsket 4 ganger i mitt 50 år lange liv. Hver gang har forelskelser vært så kraftige at de har var i 20 år selv om jeg aldri fikk kysse disse gutta/ menn. 

Nå dater jeg en fantastisk person jeg liker godt. Er granske glad i, men opplever ikke meg i forelskelsen rus. 

Du skal vel ikke gifte deg med ham i neste uke akkurat? Kan dere ikke bare date, treffes på ulike arenaer (på byen, kino, tur i skogen, biltur, ev. felles interesser osv) og se hva som skjer? Det er jo ikke sånn at du binder deg for livet om du treffer ham igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

20 år med voldsom forelskelse i mennesker du aldri engang kysset, sier egentlig ganske mye.

Forelskelsesrusen er ikke nødvendigvis limet som holder et forhold sammen. Den kan like gjerne være dopet som gjør at man overser at forholdet egentlig ikke fungerer. Et godt forhold trenger ikke føles som en dårlig skrevet Hollywood-film.

Anonymkode: 19c3f...23b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan bli forelsket i denne personen en dag🙂

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har vært forelsket i fire gutter som du aldri har vært kjærest med i tjue år så lurer jeg på om du egentlig vet hva forelskelse er? Jeg tror det du har opplevd i forhold til disse fire guttene er noe annet.

Nå får du mulighet til å oppleve the real thing. Bruk tid. Ta et steg om gangen.

Anonymkode: 2dba2...ec7

Skrevet

Nå dater jeg en fantastisk person jeg liker godt. Er ganske glad i, men opplever ikke meg i forelskelsen rus. 

Gi det tid og se hvordan ting utvikler seg. 

For meg hadde "en fantastisk person jeg liker godt" vært et utmerket utgangspunkt. Men jeg er ikke noe typisk følelsesmenneske, og folk er forskjellige. Det finnes ingen fasit mht. hva som er greit eller best. For mange er det en fordel å bli godt kjent uten å være i en følelsesmessig rus som overskygger tanker og fornuft. 

Det er ikke veldig mystisk om du har litt annerledes opplevelser rundt vennskap, følelser og tiltrekning nå enn for f.eks. 30 år siden.

Skrevet

Du har hatt avstandsforelskelse i 20 år🙂nå har du mulig funnet den rette. Da kan jo forelskelsen komme en dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Forelskelsens rus vil du aldri oppleve igjen i din alder. Men forholdet kan modnes og bli sterkt likevel, men rusen får du ikke.

Anonymkode: 02d33...c27

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Forelskelsens rus vil du aldri oppleve igjen i din alder. Men forholdet kan modnes og bli sterkt likevel, men rusen får du ikke.

For noe pissprat. Min bestemor traff sin sambo og ble opp over ørene forelska i en alder av 81 :D Helt nydelig var det å se disse to sammen. De fikk 10 fine år sammen. 

Anonymkode: b3af8...ad4

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det må være fryktelig trist å ha er slikt syn på forelskelse. Mannen min og jeg har vært sammen i 21 år, nærmer oss 60 år og fremdeles kan jeg få sug i magen og svulmende hjerte av ham. ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2026 den 17.57):

For noe pissprat. Min bestemor traff sin sambo og ble opp over ørene forelska i en alder av 81 :D Helt nydelig var det å se disse to sammen. De fikk 10 fine år sammen. 

Lillemus skrev (På 4.9.2026 den 18.48):

Det må være fryktelig trist å ha er slikt syn på forelskelse. Mannen min og jeg har vært sammen i 21 år, nærmer oss 60 år og fremdeles kan jeg få sug i magen og svulmende hjerte av ham. ❤️

Fint at dere ikke opplever det på samme måte som meg. Vi har nok en ulik forståelse av hva virkelig forelskelse er og innebærer. Jeg skal ikke påstå at det ene eller det andre er feil, bare annerledes.
Å tro på at noen opplever ekte forelskelse i en alder av 80 år er søtt, det skulle jeg gjerne trodd på selv. Forelskelse er fint på mange måter, og uansett, spesielt når den gjengjeldes. Og det er fint å tro.

Skrevet

Jeg er sammen med samboeren min på 13 året og jeg har aldri vært forelsket i ham, men jeg er glad i han og liker han godt og ønsker å være sammen men han i mange år til. 

Anonymkode: 1ccf0...1c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2026 den 10.53):

Tullprat.

Er du ung og tror livet er over når du passerer tretti eller er du gammel og har aldri opplevd det så da tenker du at det som gjelder ditt liv gjelder alle andre?

Anonymkode: 2dba2...ec7

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Fint at dere ikke opplever det på samme måte som meg. Vi har nok en ulik forståelse av hva virkelig forelskelse er og innebærer. Jeg skal ikke påstå at det ene eller det andre er feil, bare annerledes.
Å tro på at noen opplever ekte forelskelse i en alder av 80 år er søtt, det skulle jeg gjerne trodd på selv. Forelskelse er fint på mange måter, og uansett, spesielt når den gjengjeldes. Og det er fint å tro.

Åpenbart siden du tror man slutter å kjenne på "forelskelsens rus" når man blir godt voksen. Det høres ut som om du tror man slutter å leve straks man blir pensjonist.

Skrevet

Det viktigste for meg er å være sammen med en mann jeg trives å leve hverdagene mine med, er trygg på, og har det godt sammen med. At vi har noenlunde likt verdisyn og er enige om de viktigste tingene i livet. At vi tolererer hverandres uvaner. Om den kjærligheten kommer med eller uten forelskelse er ikke så viktig.

Jeg har vært stormende forelsket en gang, i en mann som absolutt ikke var en match. Som ikke var god å være sammen med. Det kan jeg betakke meg for en gang til, selv om det høres fint ut med sug i magen og boblende følelser etter mange år. Tenker de er ekstra heldige som har det sånn, men det er altså ikke det viktigste i mitt liv. 

Anonymkode: 9dd08...83d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...