Gå til innhold

Privat psykologspesialist er veldig positiv til seponering av Litium

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bp2. Han sier at medisinen legger lokk på alle følelsene (som jeg har undertrykket det meste av livet). Og at de ved seponering kan følelsene få" ta plass"/forløses.

Jeg har vært svært dårlig med alvorlig depresjon (er mye bedre nå), men kjenner jeg er redd/skeptisk for konsekvensene av å slutte på medisinen. Er det andre med bp2 som har seponert med godt resultat? Er det like vanlig å være uten som å være på medisinen ved denne lidelsen?

@nachnoo

Anonymkode: 99685...bce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Står du på andre medisiner da eller kun litium?

Anonymkode: 4fc0f...24b

Skrevet

Det er utenfor hans kompetanseområde. Forhold deg til den som skriver ut medisinen til deg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor finner jeg denne behandler. Jeg trenger å treffe han / henne?

Anonymkode: cd95f...c14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Står du på andre medisiner da eller kun litium?

Anonymkode: 4fc0f...24b

Lamictal 200 mg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor finner jeg denne behandler. Jeg trenger å treffe han / henne?

Hva tenker du på da?

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (4 minutter siden):

Det er utenfor hans kompetanseområde. Forhold deg til den som skriver ut medisinen til deg.

Fastlegen har lav kompetanse på dette området...

Skrevet

Jeg vil bare minne om at psykologer ikke er kvalifiserte til å gi råd om medisiner. De mangler nødvendig utdanning og kunnskap. Gjennom jobben sin hvor de behandler psykiske lidelser får de imidlertid en ubegrunnet selvtillit og en falsk følelse av at de har kompetanse til å gi råd om medisiner. Da kan de gi råd basert på helt feilaktige oppfatninger om hvordan medisiner virker og hva de gjør.

Ikke hør på denne psykologen. Han vet ikke hva han snakker om. Litium i moderate/lave doser skal ikke legge lokk på følelseslivet. Det er fullt mulig å bruke litium og å ha et rikt følelsesliv! Litium er ikke til hinder for terapi. Stabilitet er ikke til hinder for terapi! Det er snarere en forutsetning.

La medisinske vurderinger være avgjørende for hvilke medisiner du bruker. Gå gjerne også til en terapeut som har kunnskap om diagnosen din.

Jeg har vært hos en mannlig psykologspesialist med lignende holdninger, som jeg vil anbefale alle å holde seg unna (av flere grunner). Send meg en pm om du vil ha navnet hans.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fastlegen har lav kompetanse på dette området...

Bedre med lav kompetanse enn ingen. Fastlegen kan enkelt få råd fra vakthavende ved psykiatrisk eller DPS.

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (7 minutter siden):

Jeg vil bare minne om at psykologer ikke er kvalifiserte til å gi råd om medisiner. De mangler nødvendig utdanning og kunnskap. Gjennom jobben sin hvor de behandler psykiske lidelser får de imidlertid en ubegrunnet selvtillit og en falsk følelse av at de har kompetanse til å gi råd om medisiner. Da kan de gi råd basert på helt feilaktige oppfatninger om hvordan medisiner virker og hva de gjør.

Ikke hør på denne psykologen. Han vet ikke hva han snakker om. Litium i moderate/lave doser skal ikke legge lokk på følelseslivet. Det er fullt mulig å bruke litium og å ha et rikt følelsesliv! Litium er ikke til hinder for terapi. Stabilitet er ikke til hinder for terapi! Det er snarere en forutsetning.

La medisinske vurderinger være avgjørende for hvilke medisiner du bruker. Gå gjerne også til en terapeut som har kunnskap om diagnosen din.

Jeg har vært hos en mannlig psykologspesialist med lignende holdninger, som jeg vil anbefale alle å holde seg unna (av flere grunner). Send meg en pm om du vil ha navnet hans.

Han har sagt at han er lite opptatt av diagnoser...takk for råd.

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (6 minutter siden):

Bedre med lav kompetanse enn ingen. Fastlegen kan enkelt få råd fra vakthavende ved psykiatrisk eller DPS.

Ja, et litt eldre notat fra DPS sier at jeg bør oppmuntres/anbefales til å fortsette på medisinen...

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han har sagt at han er lite opptatt av diagnoser...takk for råd.

Da bør han ikke blande seg inn i behandlingen av diagnoser heller. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva tenker du på da?

Det er tabu å snakke om på denne siden. Men viktig for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (11 minutter siden):

Da bør han ikke blande seg inn i behandlingen av diagnoser heller. 

Han er en veldig dyktig terapeut sånn generelt. Om jeg sier feks jeg har mistet søvnen, har talestrøm osv så responderer han typisk med feks "nå ville en psykiater sagt at du er på vei opp etc", mens jeg tenker at følelsene er på vei opp til overflaten osv. Og han kan jo ha mye rett i det...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han er en veldig dyktig terapeut sånn generelt. Om jeg sier feks jeg har mistet søvnen, har talestrøm osv så responderer han typisk med feks "nå ville en psykiater sagt at du er på vei opp etc", mens jeg tenker at følelsene er på vei opp til overflaten osv. Og han kan jo ha mye rett i det...

Jeg er ikke enig i at dette utdraget underbygger at han er dyktig. 

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke enig i at dette utdraget underbygger at han er dyktig. 

Jeg tenker at han er dyktig på måten han møter meg på, hans refleksjoner og tilbakemeldinger sånn generelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...