ISW Skrevet 4. september Skrevet 4. september Var (etter fastlegens anbefaling) på hjerteundersøkelse i går. I det alt vesentlige var ting veldig fint. Jeg hadde et sterkt og normalt hjerte med god pumpekraft, jeg hadde, selv etter et tiår med overvekt og høyt kolesterol (som har vært behandlet siden 2024) ingen avleiringer i halskarene, jeg hadde fint blodtrykk, normalt EKG, sykkeltest viste god arbeidskapasitet/god fysisk form og ingen tegn til trange blodårer. Det eneste negative var at venstre forkammer på hjertet mitt vokser noe, arealet hadde vokst med 4 cm2 siste tiår og var nå lett forstørret. Legen mente at det ikke var så rart at det var lett forstørret når hjertet mitt generelt var stort og sterkt og jeg var i god fysisk form. Jeg er jo også relativt høy og har som sagt vært sterkt overvektig i nesten et tiår (lavere BMI nå). Men jeg uroer meg litt for om dette er årsaken til hjertebanken min (som jeg for øvrig hadde lenge før denne forstørrelsen), og er redd for å utvikle hjerteflimmer senere. Men jeg tenker at jeg får øve meg på å tenke at hvis jeg skal få hjerteflimmer, så får jeg det uavhengig av om jeg bekymrer meg for det. Jeg håper bare at jeg klarer å få et litt mer avslappet forhold til hjertebank / SVES / kort SVT nå, og ikke tenker så mye på dette lille funnet. 0 Siter
Sokk Skrevet 4. september Skrevet 4. september ISW skrev (5 timer siden): Men jeg tenker at jeg får øve meg på å tenke at hvis jeg skal få hjerteflimmer, så får jeg det uavhengig av om jeg bekymrer meg for det. Enig. Det var jo mange ting som så veldig bra ut, og du gjør mange riktige ting for hjertehelsen. Er det noe du kan gjøre med funnet i venstre atrium? Hadde de noen formening om årsaken? Hvis ikke du kan påvirke dette, så er det beste å ikke tenke på det og fortsette med de gode vanene. 0 Siter
ISW Skrevet 4. september Forfatter Skrevet 4. september Sokk skrev (15 minutter siden): Enig. Det var jo mange ting som så veldig bra ut, og du gjør mange riktige ting for hjertehelsen. Er det noe du kan gjøre med funnet i venstre atrium? Hadde de noen formening om årsaken? Hvis ikke du kan påvirke dette, så er det beste å ikke tenke på det og fortsette med de gode vanene. Nei, Det er veldig rart egentlig, for jeg har verken høyt blodtrykk, diastolisk dysfunksjon, mitralstenose eller andre klaffefeil. Legen antok det var fordi jeg var høy og tidligere hadde mer overvekt, og at jeg trener en del. Det blir jo som å trene med vektvest. Blodtrykket mitt ved max belastning var heller ikke høyt (170/75) - NB: Det er ikke det samme som blodtrykk i hvile. Men det virker som at hjertet ikke overbelastes av trening. 0 Siter
frosken Skrevet 4. september Skrevet 4. september ISW skrev (10 timer siden): Var (etter fastlegens anbefaling) på hjerteundersøkelse i går. I det alt vesentlige var ting veldig fint. Jeg hadde et sterkt og normalt hjerte med god pumpekraft, jeg hadde, selv etter et tiår med overvekt og høyt kolesterol (som har vært behandlet siden 2024) ingen avleiringer i halskarene, jeg hadde fint blodtrykk, normalt EKG, sykkeltest viste god arbeidskapasitet/god fysisk form og ingen tegn til trange blodårer. Det eneste negative var at venstre forkammer på hjertet mitt vokser noe, arealet hadde vokst med 4 cm2 siste tiår og var nå lett forstørret. Legen mente at det ikke var så rart at det var lett forstørret når hjertet mitt generelt var stort og sterkt og jeg var i god fysisk form. Jeg er jo også relativt høy og har som sagt vært sterkt overvektig i nesten et tiår (lavere BMI nå). Men jeg uroer meg litt for om dette er årsaken til hjertebanken min (som jeg for øvrig hadde lenge før denne forstørrelsen), og er redd for å utvikle hjerteflimmer senere. Men jeg tenker at jeg får øve meg på å tenke at hvis jeg skal få hjerteflimmer, så får jeg det uavhengig av om jeg bekymrer meg for det. Jeg håper bare at jeg klarer å få et litt mer avslappet forhold til hjertebank / SVES / kort SVT nå, og ikke tenker så mye på dette lille funnet. Jeg har kanskje en litt rar assosiasjon, men innlegget ditt får meg til å tenke på dette med perfeksjonisme. På de områdene man selv kan påvirke, så kan man jo søke mot det optimale (selv om det ikke alltid er det mest hensiktsmessige), men når det gjelder helse, så vil det alltid være mange faktorer man ikke selv kan påvirke direkte. Dermed er vel det beste du kan gjøre, å forsøke å begrense grublingen/bekymringen og være mindre opptatt av "optimalisering" av forhold du ikke har kontroll over. 1 Siter
ISW Skrevet 5. september Forfatter Skrevet 5. september frosken skrev (8 timer siden): Jeg har kanskje en litt rar assosiasjon, men innlegget ditt får meg til å tenke på dette med perfeksjonisme. På de områdene man selv kan påvirke, så kan man jo søke mot det optimale (selv om det ikke alltid er det mest hensiktsmessige), men når det gjelder helse, så vil det alltid være mange faktorer man ikke selv kan påvirke direkte. Dermed er vel det beste du kan gjøre, å forsøke å begrense grublingen/bekymringen og være mindre opptatt av "optimalisering" av forhold du ikke har kontroll over. Jeg er enig med deg. Det er en del perfeksjonisme i dette. Det jeg er mest glad for er at et tiår med overvekt og høyt kolesterol ikke har gitt meg trange/tette blodårer. For både ultralyd av halskar og sykkeltesten var helt normal. 0 Siter
frosken Skrevet 5. september Skrevet 5. september ISW skrev (15 minutter siden): Jeg er enig med deg. Det er en del perfeksjonisme i dette. Det jeg er mest glad for er at et tiår med overvekt og høyt kolesterol ikke har gitt meg trange/tette blodårer. For både ultralyd av halskar og sykkeltesten var helt normal. Det skjønner jeg:-) Jeg tok nylig beintetthetsmåling fordi jeg hadde et håndleddsbrudd i vinter. Ble nesten overrasket over hvor glad jeg ble for veldig gode testresultater. 0 Siter
ISW Skrevet 5. september Forfatter Skrevet 5. september frosken skrev (24 minutter siden): Det skjønner jeg:-) Jeg tok nylig beintetthetsmåling fordi jeg hadde et håndleddsbrudd i vinter. Ble nesten overrasket over hvor glad jeg ble for veldig gode testresultater. Godt å høre at resultatene var bra! Av nysgjerrighet, hvordan gjør man en slik måling? Privat eller blir man henvist? Grunnen til at jeg spør, er at det kanskje er aktuelt for moren min, og hun lurer veldig på dette selv. 0 Siter
frosken Skrevet 5. september Skrevet 5. september ISW skrev (1 time siden): Godt å høre at resultatene var bra! Av nysgjerrighet, hvordan gjør man en slik måling? Privat eller blir man henvist? Grunnen til at jeg spør, er at det kanskje er aktuelt for moren min, og hun lurer veldig på dette selv. Alle over 50 som brekker et eller annet ved et fall, tilbys utredning. Den består av dexa scan og noen enkle blodprøver. Fastlegen kan henvise til enten avtalespesialist eller sykehus, tror det er lav terskel for henvisning. 0 Siter
nachnoo Skrevet 5. september Skrevet 5. september Tror man får en bedre livskvalitet om man lever etter - Det som skjer, det skjer. og man sover bedre om man har evnen til å gi f når man skal sove. 1 Siter
ISW Skrevet 5. september Forfatter Skrevet 5. september nachnoo skrev (5 timer siden): Tror man får en bedre livskvalitet om man lever etter - Det som skjer, det skjer. og man sover bedre om man har evnen til å gi f når man skal sove. Ja - skjønner det. Men er det noe jeg kan gjøre forebyggende for at det ikke skal fortsette å vokse? Jeg har normalt blodtrykk, normal diastolisk funksjon, ingen mitralstenose/-insuffisiens, så jeg synes igrunn det er litt underlig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.