Gå til innhold

Bruker du Leponex?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er din erfaring med Leponex? Hvorfor bruker du det og hvordan virker det på deg? 

Til @nachnoo vil du si Leponex er en bra medisin når den bare får virket etter noen uker? 

Er bare litt spent på det å ha begynt med den igjen. Husker ikke hvordan jeg var på den, men ifølge journalen og psykoseteamet så var jeg bedre på den. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en effektiv medisin, men:

Problemet er at du bruker Abilify. Hadde du sluppet den medisinen kunne du klart deg med Xeplion. Det har du gjort i lange tider før. Synes det er kunnskapsløst av din behandler å tviholde på den medisinen når den ikke hjelper deg - tvert imot. 

Skrevet
ISW skrev (4 minutter siden):

Problemet er at du bruker Abilify. Hadde du sluppet den medisinen kunne du klart deg med Xeplion. Det har du gjort i lange tider før. Synes det er kunnskapsløst av din behandler å tviholde på den medisinen når den ikke hjelper deg - tvert imot. 

Ja det er jo litt rart. Gikk kun på Leponex for to år siden. 

Skrevet

Jeg bruker LEPONEX og ABILIFY og det funker kjempebra…

legen i FACT sa denne kombinasjonen er forsket mye på og viser best effekt

jeg tror også jeg kunne klart meg med XEPLION, men jeg fikk sånn restless legs…

så de byttet til Cisordinol sammen med abilify.

men da fikk jeg et religiøst sammenbrudd. Legen kalte det psykose,, men jeg tror jeg bare hadde trengt søvn og trygghet

siden jeg sto på 2 AP uten effekt fikk jeg leponex og bruker 325 mg

jeg for restless stress på leponex også.. men abilify fjerner en del av de krampene

jeg har lyst å gå på abilify alene for å være nærmere den spirituelle verden

Skrevet
Marye skrev (42 minutter siden):

Jeg bruker LEPONEX og ABILIFY og det funker kjempebra…

legen i FACT sa denne kombinasjonen er forsket mye på og viser best effekt

jeg tror også jeg kunne klart meg med XEPLION, men jeg fikk sånn restless legs…

så de byttet til Cisordinol sammen med abilify.

men da fikk jeg et religiøst sammenbrudd. Legen kalte det psykose,, men jeg tror jeg bare hadde trengt søvn og trygghet

siden jeg sto på 2 AP uten effekt fikk jeg leponex og bruker 325 mg

jeg for restless stress på leponex også.. men abilify fjerner en del av de krampene

jeg har lyst å gå på abilify alene for å være nærmere den spirituelle verden

Ok. Jeg går også på Abilify. Får se hvilken dose på Leponex jeg trenger. Sist fikk jeg Fevarin i tillegg for det forsterker Leponexen så man trenger mindre dose. Dette for å ha færre/mildere bivirkninger. Men de har ikke sagt noe om det nå. 

Skrevet

Hvorfor slutta du på den hvis den funka så bra og det ikke var noe problemer med den sist gang? Starter dere ikke bare samme runde igjen og om et par måneder så er det en eller annen grunn så slutter du på den igjen.

Anonymkode: 9a396...256

Skrevet
ISW skrev (4 timer siden):

Er du sikker på dette? Min hukommelse sier at det gikk mye bedre med Leponex enn de alternativene som har vært brukt, men hukommelsen trenger ikke å være korrekt. Og mener du at kraftig prolaktinøkning ikke skal tas hensyn til?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvorfor slutta du på den hvis den funka så bra og det ikke var noe problemer med den sist gang? Starter dere ikke bare samme runde igjen og om et par måneder så er det en eller annen grunn så slutter du på den igjen.

Anonymkode: 9a396...256

Jeg sluttet med den i samråd med lege pga høy vektoppgang. Så vi forsøkte noe annet som ikke har hatt ønsket effekt. 

Har ikke sagt noen steder at det ikke var problemer med den sist. Men nå er det fattet tvangsvedtak på den så jeg må. 

Endret av Glitter
Skrevet
frosken skrev (1 time siden):

Er du sikker på dette? Min hukommelse sier at det gikk mye bedre med Leponex enn de alternativene som har vært brukt, men hukommelsen trenger ikke å være korrekt. Og mener du at kraftig prolaktinøkning ikke skal tas hensyn til?

Mulig misforståelse.

Ja, Leponex gikk bra men Glitter fikk mye vektøkning. Xeplion gikk også bra fram til noen ville behandle prolaktinstigningen med Abilify. Da gikk det ikke bra lengre. 

Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Mulig misforståelse.

Ja, Leponex gikk bra men Glitter fikk mye vektøkning. Xeplion gikk også bra fram til noen ville behandle prolaktinstigningen med Abilify. Da gikk det ikke bra lengre. 

Jeg kan ikke veldig mye om dette, men det er lett å finne faglige anbefalinger om å bruke Abilify til å redusere prolaktinstigning, og siden det planlegges langvarig behandling, kan man ikke ignorere prolaktinstigningen dersom den er betydelig. 

Jeg er kanskje mest kritisk til at avdelingen forholdt seg helt passivt til den store vektøkningen under innleggelsen. Det er så avgjort ikke i samsvar med faglige retningslinjer på dette området. 

Skrevet
frosken skrev (1 minutt siden):

Jeg kan ikke veldig mye om dette, men det er lett å finne faglige anbefalinger om å bruke Abilify til å redusere prolaktinstigning, og siden det planlegges langvarig behandling, kan man ikke ignorere prolaktinstigningen dersom den er betydelig. 

Jeg er kanskje mest kritisk til at avdelingen forholdt seg helt passivt til den store vektøkningen under innleggelsen. Det er så avgjort ikke i samsvar med faglige retningslinjer på dette området. 

Min erfaring er at psykiatrien gir beng i stor vektøkning bare pasienten er rolig og mindre psykotisk. 

Det å gå opp opptil 50kg på forholdsvis kort tid er en katastrofe for pasienten og vanskelig å gjøre noe med sammen med medisiner som øker sulten i slik grad. Det er for meg merkelig at det ikke gjøres noe for å motvirke en slik vektoppgang. De som sier at det "bare" er til å spise mindre, har nok aldri kjent denne formen for sult på kroppen.

Skrevet
emilie321 skrev (5 timer siden):

Min erfaring er at psykiatrien gir beng i stor vektøkning bare pasienten er rolig og mindre psykotisk. 

Det å gå opp opptil 50kg på forholdsvis kort tid er en katastrofe for pasienten og vanskelig å gjøre noe med sammen med medisiner som øker sulten i slik grad. Det er for meg merkelig at det ikke gjøres noe for å motvirke en slik vektoppgang. De som sier at det "bare" er til å spise mindre, har nok aldri kjent denne formen for sult på kroppen.

Ene sykepleieren her mener at jeg kan få Wegovy grunnet tvangsbehandling. Jeg er ikke så sikker på det, men han skulle ta det opp med legene. For det var en overlege her som skrev det ut til flere pasienter. Men jeg har mine tvil om at jeg får det. 

Skrevet
emilie321 skrev (9 timer siden):

Sånn har det i alle fall vært i mange år, dessverre! Flere behandlingssteder har etterhvert et ganske stort fokus på å unngå slike vektoppganger, samt følge opp somatisk helse. Se f.eks. Microsoft Word - HJERTEFRISK algoritme 261119 v1.4.doc  - men muligens dette skjer mer på papiret enn i virkeligheten. 

For meg er det helt uforståelig at helsepersonell passivt ser på at en inneliggende pasient har en voldsom vektoppgang. 

Skrevet
Glitter skrev (4 timer siden):

Ene sykepleieren her mener at jeg kan få Wegovy grunnet tvangsbehandling. Jeg er ikke så sikker på det, men han skulle ta det opp med legene. For det var en overlege her som skrev det ut til flere pasienter. Men jeg har mine tvil om at jeg får det. 

Det finnes to måter hvor du kan få wegovy uten å  måtte betale det selv.

1. Det søkes refusjon fra Helfo etter en streng unntaksparagraf, hvor hovedkriteriet er at pasienten må skille seg vesentlig fra andre pasienter med tilsvarende fedme-problem. Tvangsbehandling med medikament som gir stor vektøkning, har unntaksvis blitt godkjent.

2. Sykehuset kan selv velge å dekke wegovy over sitt eget budsjett også når du er hjemme. Dette gjøres også unntaksvis, når sykehuset finner behandlingen med det vektøkende medikamentet helt nødvendig. 

Hvis du får tilbud om å bruke wegovy, bør du forsikre deg om at det ikke ender med at du må betale selv i løpet av kort tid. De fleste som slutter med wegovy opplever stor vektoppgang og kraftig økning i sult. 

Skrevet
Glitter skrev (4 timer siden):

Gikk selv på Ozempic en god stund. Gikk ned noe, men hadde så store bivirkninger at livskvaliteten ble borte, så jeg sluttet på de. Så det er ikke alltid så enkelt som enkelte vil ha det til.  

Skrevet
frosken skrev (11 timer siden):

Jeg skjønner det, men en utfordring med dette er at for en del, så vil Abilify overstyre andre AP sin dempende effekt (grunnen til at den reduserer prolaktinøkning er at den stimulerer dopaminreseptorer).

Risperidon/paliperidon er ganske "slem" når det gjelder prolaktinøkning, og det finnes jo mange AP man kan velge som i mindre grad har denne effekten. Seroquel er jo et eksempel på det, og den har mindre vektøkning enn Zyprexa og Leponex.

Skrevet
frosken skrev (1 time siden):

1. Det søkes refusjon fra Helfo etter en streng unntaksparagraf, hvor hovedkriteriet er at pasienten må skille seg vesentlig fra andre pasienter med tilsvarende fedme-problem. Tvangsbehandling med medikament som gir stor vektøkning, har unntaksvis blitt godkjent.

2. Sykehuset kan selv velge å dekke wegovy over sitt eget budsjett også når du er hjemme. Dette gjøres også unntaksvis, når sykehuset finner behandlingen med det vektøkende medikamentet helt nødvendig. 

Hvis du får tilbud om å bruke wegovy, bør du forsikre deg om at det ikke ender med at du må betale selv i løpet av kort tid. De fleste som slutter med wegovy opplever stor vektoppgang og kraftig økning i sult. 

3. Du har fått diabetes eller pre-diabetes og kan få Ozempic på blå resept.

Et ikke helt like effektivt, men langt mer kostnadseffektivt alternativ som fortelles lite om, er metformin. Denne koster omtrent ingenting men kan gi gode resultater mot overvekt og påfølgende insulinresistens. Den har også nokså få bivirkninger.

(Men i og med at den har eksistert siden 60-tallet og tilgjengelig generisk for 1 krone pr tablett, er det selvsagt ingen insentiver til å markedsføre den når man i stedet kan bruke slankesprøyter til 2-5.000 kroner i måneden.....)

Skrevet
frosken skrev (2 timer siden):

Ja det er derfor jeg er skeptisk..

emilie321 skrev (2 timer siden):

Gikk selv på Ozempic en god stund. Gikk ned noe, men hadde så store bivirkninger at livskvaliteten ble borte, så jeg sluttet på de. Så det er ikke alltid så enkelt som enkelte vil ha det til.  

Kjedelig med bivirkninger. Nei er nok absolutt ikke så enkelt. 

Skrevet
frosken skrev (På 6.9.2026 den 8.55):

Norske helsemyndigheter er visstnok i dialog med Novo Nordisk om en avtale om å dekke vektreduserende medisiner på blå resept. Det sto i Aftenposten for noen uker siden.

Jeg vet at det finnes en studie for pasienter på antipsykotisk medisin, startet opp av Haukeland sykehus (?) der pasienter kan få Wegowy.

PS: Har ikke tid til å finne kilder akkurat nå.

Skrevet
Eva Sofie skrev (1 minutt siden):

Norske helsemyndigheter er visstnok i dialog med Novo Nordisk om en avtale om å dekke vektreduserende medisiner på blå resept. Det sto i Aftenposten for noen uker siden.

Jeg vet at det finnes en studie for pasienter på antipsykotisk medisin, startet opp av Haukeland sykehus (?) der pasienter kan få Wegowy.

PS: Har ikke tid til å finne kilder akkurat nå.

Det vil kreve et vedtak i Stortinget for å dekke wegovy og evt. mounjaro på blå resept. Wegovy er allerede vurdert til å være helseøkonomisk gunstig. 

Stemmer at det er en studie - det ble lagt ut link til den for noen dager siden her inne - men den foregår ikke nord for Trondheim og forutsetter ukentlig fremmøte. Dessuten er man da kun sikret medikamenter i ca ett år. Hadde det vært meg, hadde jeg i alle fall ikke startet uten at jeg var sikker på å få det dekket så lenge jeg hadde behov for medisinen. Kan egentlig tenke meg å få tak i den forskningsetiske vurderingen av studien...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...