Gå til innhold

Motsatt av placebo-effekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ligger her og funderer over at jeg har spist meh gjennom 7 typer antidepressiva uten å funne noe som fungerer. Så tenkte jeg på. Er det noe som fungerer motsatt av placebo. Det er som jeg forstår en god del placebo som spiller inn når spesielt ssri virker. Men kan det fungere motsatt? Jeg har hele tiden vært overbevist om at pillene ikke kommer til å fungere. Kan det ha vært med på å ødelegge en eventuell positiv effekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fru2020 skrev (8 minutter siden):

Kan det være grunnen til at antidepressiva ikke fungerer på meg?

Det tør jeg ikke svare på, jeg har ikke kunnskap nok om emnet til å uttale meg.

Skrevet

@nachnoo kan det at jeg aldri har trodd at antidepressiva vil fungere være grunnen til at det ikke fungerer? 

Skrevet

Selv om tankene dine spiller en stor rolle, har medisinen også en fysisk og biologisk funksjon i hjernen. Det betyr at den kan ha en viss effekt selv om du er skeptisk, men det er lettere å merke bedring om du klarer å være åpen for at den kan hjelpe.

Anonymkode: 796c4...52e

Skrevet

Hvis så mange antidepressiva ikke har funket hvorfor får du ikke prøve litium?

Skrevet

Hvis man i utgangspunktet tror at en behandlingsform ikke kommer til og virker, så påvirker det resultatet negativt.

Anonymkode: d17ad...801

Skrevet
Marye skrev (3 minutter siden):

Hvis så mange antidepressiva ikke har funket hvorfor får du ikke prøve litium?

De vurderte det, men kom frem til at det var bedre jeg prøvde hormoner for perimenopause 

Skrevet
Fru2020 skrev (Akkurat nå):

De vurderte det, men kom frem til at det var bedre jeg prøvde hormoner for perimenopause 

Ah ok..

Skrevet
Fru2020 skrev (1 time siden):

Kan det være grunnen til at antidepressiva ikke fungerer på meg?

Jeg vil våge å påstå: Nei, ikke ene og alene. Det er virksomme stoffer i medisinen.

Men det er god grunn til at RCT er gullstandarden ved testing av medisiner i dag. Der vet ingen, av deltakere eller gjennomførere, hvem som får virkelig medisin og narremedisin.. Likevel ser man noen får negativ virkning og positiv virkning t.o.m. av narremedisin, når studien avblindes.

For en del år siden var det en person som tok overdose på det som viste seg å være narremedisin. Personen var nesten komatøs - og det viser hvor kraftig nocebovirkningen kan være når en tror på det. Tro kan flytte fjell.

Skrevet
Fru2020 skrev (2 timer siden):

Jeg ligger her og funderer over at jeg har spist meh gjennom 7 typer antidepressiva uten å funne noe som fungerer. Så tenkte jeg på. Er det noe som fungerer motsatt av placebo. Det er som jeg forstår en god del placebo som spiller inn når spesielt ssri virker. Men kan det fungere motsatt? Jeg har hele tiden vært overbevist om at pillene ikke kommer til å fungere. Kan det ha vært med på å ødelegge en eventuell positiv effekt?

Hvorfor har du hele tiden vært overbevist om at pillene ikke kommer til og fungere?  

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor har du hele tiden vært overbevist om at pillene ikke kommer til og fungere?  

Fordi jeg har følelsen av å være ødelagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...