Gå til innhold

Filosofi og psykose, tar Ex.phil nå kan det være skadelig?

Anbefalte innlegg

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Den første gangen jeg ble psykotisk så var jeg overbevist om at verden var simulert og det jeg hadde ikke bakkekontakt. Følte at alt bare fløt rundt og ingenting var fast. Jeg tar nå vitenskapsfilosofi på universitetet eller Ex.phil. som det heter. Av og til så snakker jo foreleseren om litt sånn ufaste ting som jeg pleide å bli trigget av før. Som at hvordan vet vi at det vi ser er ekte og litt sånne ting. Sånn Platons hulelignelse eller noe sånt også.
Kan hende det er jeg som har mistolket dette altså men jeg blir likevel redd for at dette kan rokke litt på verdensbildet mitt igjen. Jeg har jobbet hardt med å bare akseptere at verden er ekte og sånn er det. Hvis jeg flyter vekk fra det kan jeg blir sikkelig syk! Sånn tenker jeg. Men nå må jeg noen ganger tenke litt annerledes. Så har noen noe forslag til hvordan beskytte meg selv litt samtidig som at jeg kan tenkte litt mer flytende? Og til de som lurer på hvorfor jeg tar dette når jeg har de utfordringene så er vitenskapsfilosofi noe alle på universitetet må ta uansett gren.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å forsøke å unngå å filosofere selv,  men tenke at kurset handler om å lære hva ulike filosofer mente om disse spørsmålene? Altså at for hver teori eller idé så kan du knytte det til en konkret person eller retning innen filosofien slik: «han mente at …, mens han mente at …»

Du skal derimot ikke ta stilling til eller gruble på hva som er riktig. 

Skrevet

Fikk du ikke hjelp med hvordan å håndtere psykose da du fikk diagnosen?

Anonymkode: aac47...820

Den forsvunne diamanten
Skrevet
Sokk skrev (25 minutter siden):

Hva med å forsøke å unngå å filosofere selv,  men tenke at kurset handler om å lære hva ulike filosofer mente om disse spørsmålene? Altså at for hver teori eller idé så kan du knytte det til en konkret person eller retning innen filosofien slik: «han mente at …, mens han mente at …»

Du skal derimot ikke ta stilling til eller gruble på hva som er riktig. 

Ok dette høres veldig fornuftig ut! Skal definitivt teste ut dette!

Den forsvunne diamanten
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fikk du ikke hjelp med hvordan å håndtere psykose da du fikk diagnosen?

Anonymkode: aac47...820

Selv om jeg har fått mye hjelp. Så kommer det nye problemstillinger av sykdommen min i løpet av et liv. Når jeg fikk diagnosen så handlet det om å overleve hverdagen. Ikke om hvordan håndtere det hvis jeg kanskje skulle ha vitenskapsfilosofi i fremtiden. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...