Gå til innhold

Noen som har brukt sovemedisin i flere år for så å få sove uten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er det? At man tror at man ikke kan "leve uten", seponerer og så sover man greit likevel? Jeg har brukt Imovane i ca 3 år. Har nå seponert etter 2 ukers nedtrapping. Sover mye mer enn jeg har forventet. Våkner ca hver til annenhver time, men sovner igjen.

Anonymkode: 19e5d...441

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått av Alimemazin og trappet Truxal fra 75 til 25 mg. Det går overraskende greit. Mulig Leponexen gjør meg trøtt da. 

Skrevet
Glitter skrev (31 minutter siden):

Jeg har gått av Alimemazin og trappet Truxal fra 75 til 25 mg. Det går overraskende greit. Mulig Leponexen gjør meg trøtt da. 

Åh, så fint da! Ville du av de pga bivirkninger?

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Åh, så fint da! Ville du av de pga bivirkninger?

De tok meg av det fordi Leponex er sløvende. De vil ikke at jeg skal bli for sløv. 

Skrevet
Glitter skrev (8 minutter siden):

De tok meg av det fordi Leponex er sløvende. De vil ikke at jeg skal bli for sløv. 

Den ser jeg!

Skrevet

Jeg kuttet Imovane etter mange år. Gikk veldig greit.

Truxal går ikke så bra. Den har jeg brukt et halvt år på å redusere, bruker fremdeles 1/4 tablett. Har fått beskjed om å gjøre det lenge før jeg kutter den ut.

Skrevet
Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Jeg kuttet Imovane etter mange år. Gikk veldig greit.

Truxal går ikke så bra. Den har jeg brukt et halvt år på å redusere, bruker fremdeles 1/4 tablett. Har fått beskjed om å gjøre det lenge før jeg kutter den ut.

Bra at du ble kvitt Imovane! 1/4 tablett er ikke mye da! Du får bruke den til du ikke er så sårbar lengre?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bra at du ble kvitt Imovane! 1/4 tablett er ikke mye da! Du får bruke den til du ikke er så sårbar lengre?

Ja, tenker at nå holder jeg på den. Jeg har redusert fra tre tabletter daglig for å se om de bidrar til min utmattelse, men desverre merker jeg ingenting positiv endring av å slutte.

Jeg går fremdeles på Melatonin. Den har jeg ikke tenkt å slutte på

Skrevet
Fru2020 skrev (38 minutter siden):

Ja, tenker at nå holder jeg på den. Jeg har redusert fra tre tabletter daglig for å se om de bidrar til min utmattelse, men desverre merker jeg ingenting positiv endring av å slutte.

Jeg går fremdeles på Melatonin. Den har jeg ikke tenkt å slutte på

Jeg ble meget sløv og tung dagen derpå av Imovane. Tungt på jobb. Leit at du ikke merker bedring på utmattelsen din. På melatonin drømte jeg noe veldig, mareritt, men fint om den hjelper deg.

Ts

Skrevet

Jeg slet leeenge etter å ha sluttet på imovane. Det er mange år siden, men jeg har aldri fått tilbake god søvn 😔

Anonymkode: ab6a5...3ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg slet leeenge etter å ha sluttet på imovane. Det er mange år siden, men jeg har aldri fått tilbake god søvn 😔

Anonymkode: ab6a5...3ea

Har du diagnoser som gjør at søvnen uteblir?

Skrevet

Jeg er helt avhengig av sovemedisin for å sove og det er helt umulig å sove uten de.

Skrevet

Jeg gikk på seroquel 100 mg for søvn i 14 år. 

Den sluttet å fungere og jeg hadde ikke lenger evne til å sove. Har gjennomgått en lang prosess nesten helt alene for å bli sovemedisin fri. 

Men jeg syntes bruk av sovemedisiner i Norge er en " gåte". Leger skriver de ut med: advarsel om å ikke bruke mer enn x antall dager. Likevel blir de brukt i mye lengere tidsperioder. Det blir sagt msn ikke kan kjøre bil etc. Arbeide med maskineri. Men folk kjører og opererer som vanlig. 

Når legen først skrev ut imovane til meg virket det som det var bare i ekstreme tilfeller man får slikt og huske nå bruke bare i kort tid. Er jo mange som går på sånt årevis. 

Jeg hadde ekstremt alvorlig insomni etter langtids seroquel bruk når den sluttet å virke.  Til slutt med 2 uker nesten helt uten søvn fikk jeg imovane. Imovanen fungerte ikke særlig bra dessverre. Har etter det prøvd å tilvenning meg til søvn uten medisiner. Har etterhvert vært innom remeron, stilnocht, melatonin i ulike størrelser og former. Mer seroquel, alimemazin, østrogen/progesteron. 

Nå etter 3 år med store søvn vanskeligheter har jeg faktisk begynt å sove uten. 

Noen leger har prøvd å overbevise meg om å ta alimemazin fast. Men jeg forstår ikke argumeasjonen om at man ikke blir avhengig. Man blir jo avhengig av virkningen? Nå sover jeg 9 av 10 netter bra uten medisiner. 

Hva tror jeg utløste søvn vanskene? Det var lenge tids bruk av seroquel. Hjernen ble vant til å bli skrudd av på tvang. Utviklet toleranse. 

Hvorfor jeg har fått søvn tilbake etter 3 år. Er nok en kombinasjon av faktorer. Tror jeg. Hormoner har en del å si. Mindre stress en annen. Og jeg har gjennomgått en vanskelig tid nektet å høre på råd om å ta alimemazin fast. Jeg er ganske sikker hvis jeg begynte å ta alimemazin fast, ville jeg ikke vært på samme sted nå. Fordi nå tar jeg alimemazin kanskje hver 14 dag - ved behov . Kanskje 2 doser i måneden. Ellers er søvnen bra og uten medikamentell induksjon. 

Det har tatt tid og ikke vært lett. Men jeg  sover nå uten medisiner stortsett. 

I mellomtiden fikk jeg selvfølgelig en diagnose. Ikke enig med den. 

Har fått beskjed om at man ikke kan bygge opp toleranse mot seroquel og at det betyr at jeg har bipolar fordi dosen var for lav. Fra to eksperter/ psykologer/ spesialister/ overleger. Derfor trengte jeg tydeligvis også enda en diagnose. Så nå har jeg et par store diagnoser. 

Man trenger tydeligvis ingen tydelig mani lenger heller ingen tvangsinnleggelser, ikke gjort noe. Er nok med at man mister søvn etter langtidsbruk av seroquel og blir crazy koko på grunn av stress og søvnmangel. 

Har nå hørt litt begge at man kan bygge opp toleranse mot seroquel og at man ikke kan. Det er jo en kjent sak at man kan få store problemer med søvn og annet! Når man slutter å ta seroquel eller når den ikke lenger har effekt. Likevel ble det i min sak : det skjer ikke. Du er veldig syk. 

Jeg vet ikke hvor vanlig det er å aldri oppleve opp eller ned sving. Ha noe trøbbel i 30 års alderen som egentlig heller ikke var en opp eller ned sving. Bare noe trøbbel med søvn. Bli satt på seroquel, ingen opp eller ned sving på 14 år. Og så når seroquel 100mg ikke lenger hadde virkning på søvn ha ordentlig forferdelig tid med insomni, angst. Insomni og angst ble til paranoia og mer insomni..   og nå en ekstra diagnose med lithium som medisin. Lithium forøvrig virker ikke på søvn hos meg. Jeg slet veldig etter seroquel  selv på lithium. Alimemazin har en funksjon. 

Uansett skal slutte å rante om dette. Men altså hvorfor tror legene at vi ikke selv leser opp og undersøker ting?

Anonymkode: 8fda2...1f7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...