Gå til innhold

Nachnoo: hva er dine tanker om denne saken?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lært meg å ikke ha noen mening om kompliserte saker der jeg har liten kunnskap om de faktiske forhold.

Skrevet
nachnoo skrev (På 9.9.2026 den 21.39):

Jeg har lært meg å ikke ha noen mening om kompliserte saker der jeg har liten kunnskap om de faktiske forhold.

Generelt sett klokt det. Men, om jeg kan få lov av TS å spørre @nachno ? Og beklager lengden og detaljfokuset.

Jeg ser at media i denne, og flere saker, trekker inn begrepet om dom til tvungen behandling og generell tvangsinnleggelse (som helsehjelp). Jeg leser det som at NRK presenterer det som at dette er en og samme sak. Forstår jeg det feil?

For meg knyter det seg i magen når disse to blandes sammen. Det er ulike kriterier som ligger til grunn. I helselovgivningen snakker vi ikke om juridiske begreper som sterkt avvikende sinnstilstand etc. Men en person som er dømt til tvungent psykisk helsehjelp, mottar hjelp under helselovgivningen og tvungen psykisk helsehjelp (se neste avsnitt).

Siterer fra faktaboks til NRK:

"Tvungent psykisk helsevern er både tvangsinnlegging, og bruk av tvang i forbindelse med undersøking og behandling av psykiske lidelser.

Det kan gjennomføres på tre måter:

1. Tvangsinnlegging, eller tvungent vern med døgnopphold. Da blir man lagt inn, og må oppholde seg på sykehuset.
  2. Tvungent vern uten døgnopphold. Man bor hjemme, eller frivillig på institusjon, men må jevnlig møte til behandling.
  3. Tvungen observasjon. Man må være på sykehuset eller møte til utredning i inntil ti dager. I løpet av denne perioden vil psykiateren eller psykologspesialisten bestemme om vilkårene for tvungent vern er oppfylt. Perioden kan bli utvidet dersom de mener det er nødvendig.

Er man tvangsinnlagt, kan man også bli underlagt andre former for tvang. Det kan være:

• Skjerming, altså at man blir holdt atskilt fra andre pasienter.
  • Behandling uten eget samtykke, med legemidler eller tilføring av ernæring.
  • Begrenset rett til å ta imot besøk og post, eller til å bruke telefon og PC.
  • Undersøkelse av rom og eiendeler.
  • Kroppsvisitasjon.
  • Beslaglegging av rusmidler eller farlige gjenstander.
  • Testing for å avdekke rusmiddelbruk.
  • Fastspenning eller holding, isolasjon eller korttidsvirkende legemidler.

Tvangstiltak skal bare brukes når det er helt nødvendig, og det er vilkår som å være oppfylt.

Man kan bare utsettes for tvang dersom man har en alvorlig sinnslidelse, som for eksempel psykose eller alvorlige spiseforstyrrelser, eller dersom man ikke er samtykkekompetent.

I tillegg må tvang være nødvendig enten for at man skal bli frisk, ikke bli vesentlig verre, eller fordi det er alvorlig fare for pasientens eget eller andres liv og helse."

Usikker på om dette ble forståelig utenfor eget hode.

- Og fra i sommer av, har vel samtykkekompetanse blitt byttet ut med beslutningskompetanse?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...