AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:28 Skrevet onsdag kl 22:28 Jeg er ikke kristen, men det virker så fint å kunne gå prate med en prest. Jeg synes psykologi har blitt så klinisk og institusjonalisert. Alle mennesker blir behandlet etter samme formel, som fungerer for noen og det er jo bra. Men noen ganger trenger kanskje sjelen føde? Man trenger kanskje et medmenneske å snakke med? Jeg har hatt mange gode samtaler på kirkens sos. De er veldig flinke medmennesker. 💌 Er det noen her som har erfaring med å snakke med prest? Hvordan var opplevelsen versus psykolog? Anonymkode: 048fe...910 0 Siter
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:37 Skrevet onsdag kl 22:37 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er ikke kristen, men det virker så fint å kunne gå prate med en prest. Jeg synes psykologi har blitt så klinisk og institusjonalisert. Alle mennesker blir behandlet etter samme formel, som fungerer for noen og det er jo bra. Men noen ganger trenger kanskje sjelen føde? Man trenger kanskje et medmenneske å snakke med? Jeg har hatt mange gode samtaler på kirkens sos. De er veldig flinke medmennesker. 💌 Er det noen her som har erfaring med å snakke med prest? Hvordan var opplevelsen versus psykolog? Anonymkode: 048fe...910 Jeg har ingen erfaring med preste-samtaler. Men kan du ikke finne deg en skikkelig god, privat psykolog? Anonymkode: aaa28...b9c 0 Siter
Musikk Skrevet torsdag kl 00:16 Skrevet torsdag kl 00:16 (endret) Jeg har ikke pratet med prest, jobben til presten er mennesker🙂de skal jo kunne prate med oss🙂som psykologer gjør. De vil nok blande mye inn Gud og religion i samtalene. Endret torsdag kl 00:19 av Musikk 1 Siter
Vendi Skrevet torsdag kl 00:34 Skrevet torsdag kl 00:34 Hvorfor må det være enten-eller? Kan det ikke være begge deler? 2 Siter
Musikk Skrevet torsdag kl 00:44 Skrevet torsdag kl 00:44 (endret) Vendi skrev (10 minutter siden): Hvorfor må det være enten-eller? Kan det ikke være begge deler? Det kan det🙂 Endret torsdag kl 00:44 av Musikk 0 Siter
XbellaX Skrevet torsdag kl 07:35 Skrevet torsdag kl 07:35 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er ikke kristen, men det virker så fint å kunne gå prate med en prest. Jeg synes psykologi har blitt så klinisk og institusjonalisert. Alle mennesker blir behandlet etter samme formel, som fungerer for noen og det er jo bra. Men noen ganger trenger kanskje sjelen føde? Man trenger kanskje et medmenneske å snakke med? Jeg har hatt mange gode samtaler på kirkens sos. De er veldig flinke medmennesker. 💌 Er det noen her som har erfaring med å snakke med prest? Hvordan var opplevelsen versus psykolog? Anonymkode: 048fe...910 I akkurat denne sammenheng, når det ikke er snakk om ren behandling, skulle jeg ønske flere investerte i nære vennskap fremfor samtaler med fagpersoner. Det er mye medisin i å ta en kaffe med en god venn. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:50 Skrevet torsdag kl 07:50 XbellaX skrev (14 minutter siden): I akkurat denne sammenheng, når det ikke er snakk om ren behandling, skulle jeg ønske flere investerte i nære vennskap fremfor samtaler med fagpersoner. Det er mye medisin i å ta en kaffe med en god venn. Tildels enig. Har mange tunge tanker og mye strev så deler man ikke det med en venn. Anonymkode: aaa28...b9c 0 Siter
nachnoo Skrevet torsdag kl 08:28 Skrevet torsdag kl 08:28 Eneste måten å finne det ut på er å prøve. Intet å tape på det. 0 Siter
Uuuu Skrevet torsdag kl 08:29 Skrevet torsdag kl 08:29 Jeg anser meg ikke som kristen, men har hatt mange gode samtaler med nettopp en prest. Jeg finner det på mange måter nyttig og nærende, han både utfordrer tankesettet mitt og kan gå i dybden på utfordringene mine. Jeg går til psykolog og, men syntes arbeidsalliansen der er mer utfordrende. Fordi psykiatrien har mange formeninger om meg, som jeg ikke nødvendigvis deler selv. Jeg hadde testet det ut om jeg var deg, har du noe å tape på det? Og som det ble sagt tidligere, trenger det ikke være enten eller. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:48 Skrevet torsdag kl 08:48 Prester er trent i å være samtalepartnere, og mange er veldig gode med mennesker. De har gjerne etter hvert mye erfaring med å møte folk i situasjoner der livet blir tøft. De har taushetsplikt, det er gratis og man kan absolutt si at man ikke ønsker å blande Gud inn i samtalen. Det eneste jeg kan tenke meg som kan være et problem er dersom du: - ikke ønsker at samtalepartneren din skal være kristen, eller ha et syn på ting som du er grunnleggende uenig i (fair enough 🤷♀️ velg noe annet) - egentlig trenger behandling/terapi (prester driver selvsagt ikke med sånn, og selv om mange er gode på å evt oppdage når ting går over deres kompetanse og be folk ta kontakt med helsevesenet, så kan man ikke forvente at de alltid vil oppdage denne forskjellen.. i noen tilfeller kan det sikker ha uheldige konsekvenser) Det finnes dessverre ikke så mange alternativer i samfunnet vårt i det spekteret mellom «snakk med venner/familie» og «snakk med behandlere», og som i tillegg er lett tilgjengelig og gratis. Du har Kirkens SOS og andre telefontjenester, men noen skulle gjerne heller hatt et menneske som sitter fysisk i samme rom og ikke har det travelt på samme måte..og mulighet til å treffe det samme mennesket flere ganger om man ønsker. Anonymkode: a9eab...27d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:57 Skrevet torsdag kl 08:57 Uten at jeg selv har erfaring så ville jeg valgt i hvertfall en prest, kanskje begge, men om jeg måtte velge en av de ville jeg valgt en prest. Det er uansett personavhengig. Jeg ser for meg flere fordeler med en prest. Det er mer medmenneskelig, profesjonell hjelp er tilpasset tankemodeller og fag, da kan det lett bli mer firkantet og upersonlig. Dessuten, en god prest vil ta imot deg mer som en likeverdig, ikke en ovenfra og ned holdning. En prest er ikke den som vet alle svarene, men en som ser deg, ser at du trenger støtte og hjelp, en som ønsker mer motivert til å hjelpe deg, og er mindre opptatt av klokka. Anonymkode: ff499...040 0 Siter
stjernestøv Skrevet torsdag kl 08:57 Skrevet torsdag kl 08:57 Når vi var på modum hadde jeg samtaler med en flink prest og det var nyttig for meg, han tok mine åndelige opplevelser på alvor i motsetning til psykologer. 0 Siter
Everybody Skrevet torsdag kl 14:16 Skrevet torsdag kl 14:16 Sikkert mye bedre å snakke med en prest 0 Siter
Musikk Skrevet torsdag kl 14:20 Skrevet torsdag kl 14:20 Everybody skrev (3 minutter siden): Sikkert mye bedre å snakke med en prest Ja, de skal forstå oss🙂 0 Siter
psykedeliker Skrevet torsdag kl 15:06 Skrevet torsdag kl 15:06 Uuuu skrev (6 timer siden): Fordi psykiatrien har mange formeninger om meg, som jeg ikke nødvendigvis deler selv. Har du noen eksempler? Hva er begrunnelsen for formeningene? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:32 Skrevet torsdag kl 15:32 Fordelen med en prest er jo at vedkommende ikke sitter og noterer det du sier. Det skrives ingen journal. Det du sier blir mellom dere to. Anonymkode: fd73e...97c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:40 Skrevet torsdag kl 15:40 Som i støttesamtaler tenker du? Anonymkode: aaa28...b9c 0 Siter
dusken Skrevet torsdag kl 16:36 Skrevet torsdag kl 16:36 XbellaX skrev (8 timer siden): I akkurat denne sammenheng, når det ikke er snakk om ren behandling, skulle jeg ønske flere investerte i nære vennskap fremfor samtaler med fagpersoner. Det er mye medisin i å ta en kaffe med en god venn. Jeg føler meg heldig. Jeg har verdens beste venninne jeg føler meg 100 % trygg på, og som jeg vet aldri dømmer meg - og det er fullstendig gjensidig 💕 Og så har jeg verdens beste kollega jeg kan si alt til om jeg vil (jeg gjør ikke det, men vi bryr oss mye om hverandre og de rundt oss, og vi gjør hverandre gode på jobb) 🌹 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.