AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:31 Skrevet mandag kl 13:31 Hvordan kan man slutte å bry seg om hvilket syn behandleren har på en når man ikke har et godt syn på seg selv fra før og tror at behandleren heller ikke har det? Tror dere at behandlere bryr seg om sånt? Anonymkode: 8a019...f1d 0 Siter
Vendi Skrevet mandag kl 13:41 Skrevet mandag kl 13:41 (endret) Feil svar. Endret mandag kl 13:45 av Vendi 0 Siter
nachnoo Skrevet mandag kl 13:49 Skrevet mandag kl 13:49 Det vil være et langt skritt i riktig retning om man slutter å gruble på hva behandler mener om en. 0 Siter
psykedeliker Skrevet mandag kl 13:52 Skrevet mandag kl 13:52 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvordan kan man slutte å bry seg om hvilket syn behandleren har på en når man ikke har et godt syn på seg selv fra før og tror at behandleren heller ikke har det? Tror dere at behandlere bryr seg om sånt? Man tar opp problemstillingen direkte med behandler, og forholder seg til det som blir sagt eksplisitt, ikke noe annet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:54 Skrevet mandag kl 13:54 Skjønner ikke alle disse innleggene om deg/dere som bruker så mye tid på dette! Prøv å konsentrere deg om ordene som blir sagt, hvor dere er på vei, hva annet du kan fokusere på. Terapeuten er der for å gjøre en jobb, som er å få deg til å fungere bedre. Du er ikke spesielt viktig for dem, de tenker neppe mye på deg mellom timene. Anonymkode: 3b126...611 3 Siter
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:20 Skrevet mandag kl 14:20 nachnoo skrev (30 minutter siden): Det vil være et langt skritt i riktig retning om man slutter å gruble på hva behandler mener om en. Ja, og i utgangspunktet er det vel bare å spørre? Anonymkode: f8922...3c9 0 Siter
psykedeliker Skrevet mandag kl 14:21 Skrevet mandag kl 14:21 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Skjønner ikke alle disse innleggene om deg/dere som bruker så mye tid på dette! Jeg tror det handler om ideologi og verdivalg. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:16 Skrevet mandag kl 15:16 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke alle disse innleggene om deg/dere som bruker så mye tid på dette! Prøv å konsentrere deg om ordene som blir sagt, hvor dere er på vei, hva annet du kan fokusere på. Terapeuten er der for å gjøre en jobb, som er å få deg til å fungere bedre. Du er ikke spesielt viktig for dem, de tenker neppe mye på deg mellom timene. Anonymkode: 3b126...611 Å betro en behandler de verste sider av seg selv, er meget kostbart. Og sliter man i utgangspunktet med negative tanker om seg selv, blir det ekstra vanskelig når man vet at behandleren også vet hvordan man er. Og om man føler at behandleren ikke liker en, så er det lett å ikke like seg selv også, fordi behandleren får så mye makt over en. Det blir liksom sannheten. Men terapi er frivillig, man åpner seg frivillig, og behandlere er forskjellige. Anonymkode: 8a019...f1d 0 Siter
stjernestøv Skrevet mandag kl 15:33 Skrevet mandag kl 15:33 Det betyr noe for meg nå det er feil, ellers har jeg stort sett bare blitt støttet av behandlere og de har ønsket mitt beste. Det er jeg takknemlig for og har lært mye om meg selv, noen har hjulpet meg å tenke mer positivt om ting og at jeg er verdt noe. Samtidig vil de ofte at jeg setter grenser for meg selv og det tror jeg er viktig, jobber med det nå. Man skal ikke finne seg i alt selv om man har gode intensjoner for folk. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:44 Skrevet mandag kl 17:44 Jeg ble en gang sammenlignet med en person som alle likte og som gjorde alt riktig, og det gjorde noe med meg. Jeg fortalte meg selv stadig vekk at jeg var det motsatte av henne fordi det var det jeg indirekte ble fortalt. Nå prøver jeg så godt jeg kan å si til meg selv at det er bare noe jeg føler. Anonymkode: 8a019...f1d 0 Siter
Vendi Skrevet mandag kl 18:11 Skrevet mandag kl 18:11 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nå prøver jeg så godt jeg kan å si til meg selv at det er bare noe jeg føler. Ja. En snill venn av meg prøver å lære meg at følelser ikke er fakta 1 Siter
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:22 Skrevet mandag kl 18:22 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan kan man slutte å bry seg om hvilket syn behandleren har på en når man ikke har et godt syn på seg selv fra før og tror at behandleren heller ikke har det? Tror dere at behandlere bryr seg om sånt? Anonymkode: 8a019...f1d Jeg har tatt opp temaet med behandler så har det blitt et tema i terapien. Anonymkode: f8922...3c9 0 Siter
Fru2020 Skrevet mandag kl 23:36 Skrevet mandag kl 23:36 Jeg ville absolutt bragt dette opp som tema i terapien. Dette kan bli stående i veien hele behandlingen. Målet tenker jeg må være at du klarer å tenke at det er likegyldig hva behandler tenker om deg så lenge han gjør en god jobb og hjelper deg videre. Du er der for å komme videre med utfordringene dine ikke for å få en venn. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 04:55 Skrevet tirsdag kl 04:55 Fru2020 skrev (5 timer siden): Jeg ville absolutt bragt dette opp som tema i terapien. Dette kan bli stående i veien hele behandlingen. Målet tenker jeg må være at du klarer å tenke at det er likegyldig hva behandler tenker om deg så lenge han gjør en god jobb og hjelper deg videre. Du er der for å komme videre med utfordringene dine ikke for å få en venn. Det blir stående i veien for hele behandlingen hvis behandleren ikke vil snakke om det også. For øvrig enig i at man skal fokusere på at behandleren skal hjelpe og ikke være venn, men det er likevel reellt, og behandleren må ta det på alvor når pasienten bringer temaet på banen. Ikke alle behandlere tar det på alvor. Anonymkode: 8a019...f1d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:22 Skrevet tirsdag kl 05:22 Har man sosial angst, unnvikende pf. e.l. så kan problemene gjelde behandler også. Jeg synes det er helt merkelig at så mange ikke skjønner det. Anonymkode: 1309d...f51 0 Siter
nachnoo Skrevet tirsdag kl 06:37 Skrevet tirsdag kl 06:37 Jeg er sikker på at jeg har gitt god legehjelp også til personer jeg har likt dårlig. Hvordan ville det påvirket behandlingen om jeg hadde fortalt dem det? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:11 Skrevet tirsdag kl 07:11 nachnoo skrev (4 minutter siden): Jeg er sikker på at jeg har gitt god legehjelp også til personer jeg har likt dårlig. Hvordan ville det påvirket behandlingen om jeg hadde fortalt dem det? Da burde du kanskje vært ærlig om det og kanskje også vært med å løse det? «hva er det ved pasienten og hans handlinger som gjør at jeg misliker han? Hvordan kan jeg hjelpe pasienten med det som gjør at jeg misliker han, og som kanskje også er ubevisst hos han?». Evt henvist pasienten videre til en annen kollega hvis terapien blir langvarig? Det er ikke godt å sitte med følelser av at behandleren man betror seg til viser sider ingen andre ser og forteller sine vondeste og innerste ting til misliker en. Det kan også få negative følger for noen pasienter. Men så kan pasienten selvsagt også ta et valg og velge å stole på det: «behandleren ønsker å hjelpe meg. Hadde han mislikt meg, hadde han sikkert ikke ønsket det». Selv har jeg valgt å stole på dette. Anonymkode: 8a019...f1d 0 Siter
nachnoo Skrevet tirsdag kl 07:43 Skrevet tirsdag kl 07:43 Ta et eksempel med mange rusmisbrukere. Det er ikke mange som liker personer som stadig lyver og ikke holder avtaler. Som forteller om vold mot samboer og svik mot egne barn. Men disse har også rett på god helsehjelp. Vi er profesjonelle og hjelper dem så godt vi kan - selv om vi ikke liker dem spesielt godt. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:54 Skrevet tirsdag kl 07:54 nachnoo skrev (9 minutter siden): Ta et eksempel med mange rusmisbrukere. Det er ikke mange som liker personer som stadig lyver og ikke holder avtaler. Som forteller om vold mot samboer og svik mot egne barn. Men disse har også rett på god helsehjelp. Vi er profesjonelle og hjelper dem så godt vi kan - selv om vi ikke liker dem spesielt godt. Hvem er "vi", snakk for deg selv. Anonymkode: 007b9...d95 0 Siter
nachnoo Skrevet tirsdag kl 07:58 Skrevet tirsdag kl 07:58 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem er "vi", snakk for deg selv. Anonymkode: 007b9...d95 Vi i dette tilfellet er leger. Selvsagt ikke alle leger, men mange, både leger og andre, har vanskelig for å like personer med en slik adferd. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.