Gå til innhold

Slutte å bry seg om behandlers syn på en

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Vi i dette tilfellet er leger. Selvsagt ikke alle leger, men mange, både leger og andre, har vanskelig for å like personer med en slik adferd.

Og så finnes det leger som ser det større bildet og forstår at det er en del av ruslidelse som sykdom. Når du uttaler deg, spesielt siden du fremhever at du er lege, synes jeg godt du kan snakke på egne vegne. Du kan uttale deg om hva du selv synes, men det er unødvendig å si "vi".

Anonymkode: 007b9...d95

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (47 minutter siden):

Ta et eksempel med mange rusmisbrukere. Det er ikke mange som liker personer som stadig lyver og ikke holder avtaler. Som forteller om vold mot samboer og svik mot egne barn.

Men disse har også rett på god helsehjelp. Vi er profesjonelle og hjelper dem så godt vi kan - selv om vi ikke liker dem spesielt godt.

Snakker du for deg selv også - når du skriver at det ikke er mange som liker personer som  bla. ikke holder avtaler (som du også nevner)?

Anonymkode: 8a019...f1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Og så finnes det leger som ser det større bildet og forstår at det er en del av ruslidelse som sykdom. Når du uttaler deg, spesielt siden du fremhever at du er lege, synes jeg godt du kan snakke på egne vegne. Du kan uttale deg om hva du selv synes, men det er unødvendig å si "vi".

Anonymkode: 007b9...d95

Når jeg skrev vi, er det fordi jeg har jobbet sammen med svært mange kolleger, og alle har hatt den profesjonelle holdningen at også de pasientene som vi liker minst, har samme krav på god behandliing som alle andre.

Men jeg kan godt endre til å skrive jeg. Samtidig bør brukerne vite at jeg ikke er alene om å ha det slik.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakker du for deg selv også - når du skriver at det ikke er mange som liker personer som  bla. ikke holder avtaler (som du også nevner)?

Man kan velge å lese innlegg slik fanden leser bibelen, eller man kan velge å forstå helheten. Helheten her er at det å bryte avtaler er et gjennomgående mønster i tillegg til de andre tingene jeg nevnte.

Enkeltbrudd på avtaler alene er vel noe de fleste kan gjøre av og til.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (8 minutter siden):

Man kan velge å lese innlegg slik fanden leser bibelen, eller man kan velge å forstå helheten. Helheten her er at det å bryte avtaler er et gjennomgående mønster i tillegg til de andre tingene jeg nevnte.

Ok. Jeg var en av de som ofte ikke klarte å holde meg til avtaler, men utover det oppførte jeg meg bra. Jeg var ærlig og åpen, jeg løy aldri og jeg jobbet hardt og tok til meg råd. Så sånn som jeg tolker svaret ditt nå, så kan jeg fortsette med å velge å stole på at min behandler ikke mislikte MEG, men at han mislikte at jeg ikke holdt avtaler forstår jeg godt. 

Takk for svar :) 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Jeg er sikker på at jeg har gitt god legehjelp også til personer jeg har likt dårlig. Hvordan ville det påvirket behandlingen om jeg hadde fortalt dem det?

Min behandler har vært klar på at han ikke liker meg, og det var så klart vondt. Men det gjorde noe positivt med tilliten min til han, og vi jobber likevel med hvordan jeg kan bli bedre likt, og åpne for at andre mennesker kan like meg. Vi kan jobbe på et helt annet nivå når alt er ute i det åpne. 

Hvordan ville det påvirket behandlingen hvis magefølelsen jeg hadde stemte (noe den gjorde), men ble bedt om å ignorerer den eller bli forledet til å tro at den ikke stemte? 

Anonymkode: 1309d...f51

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror min behandler gleder seg til at han kan avslutte meg på «lovlig» vis. Det vil si at han kan begrunne det med at han har gjort det minimum av det som er forventet av ham, og jeg dermed ikke kan klage på avslutningen. Vi he hatt en kronglete vei, og han har innrømmer at han har tatt lendet avgjørelser underveis som har gjort situasjonen vanskelig. Dessverre får det store konsekvenser for meg, og ingen konsekvenser for ham.

Jeg kan velge å la det påvirke meg så mye at jeg dropper behandlingen, eller jeg kan tenke at jeg da bare får gjøre det beste ut av situasjonen, og benytte den tiden jeg faktisk har best mulig. Jeg velger det siste.

Anonymkode: 650be...0c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det blir stående i veien for hele behandlingen hvis behandleren ikke vil snakke om det også. For øvrig enig i at man skal fokusere på at behandleren skal hjelpe og ikke være venn, men det er likevel reellt, og behandleren må ta det på alvor når pasienten bringer temaet på banen. Ikke alle behandlere tar det på alvor. 

Det er ikke sikkert at det betyr at de ikke tar det på alvor.. Noen unngå å snakke om dette temaet fordi gjentatte forsikringer kan bidra til å opprettholde usikkerheten hos pasienten. Da er det bedre å utforske temaet indirekte på andre måte. Det har hvertfall jeg erfart med min behandler. 

AnonymBruker
Skrevet
Martine skrev (12 minutter siden):

Det er ikke sikkert at det betyr at de ikke tar det på alvor.. Noen unngå å snakke om dette temaet fordi gjentatte forsikringer kan bidra til å opprettholde usikkerheten hos pasienten. Da er det bedre å utforske temaet indirekte på andre måte. Det har hvertfall jeg erfart med min behandler. 

Ok. Så det er bedre å la pasienten være fastlåst i lang tid og bruke energien på å gruble på om man er trygg, enn å gi en forsikring som kan løse opp i det så man i stedet kan bruke tid og energi på noe annet i terapien de tilfeller andre ting er forsøkt?

Jeg er heller ikke tilhenger av forsikringer, man vokser ikke på det. Da er det kanskje bedre å avslutte terapien hvis dette er til hinder for videre utvikling? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ok. Så det er bedre å la pasienten være fastlåst i lang tid og bruke energien på å gruble på om man er trygg, enn å gi en forsikring som kan løse opp i det så man i stedet kan bruke tid og energi på noe annet i terapien de tilfeller andre ting er forsøkt?

Jeg er heller ikke tilhenger av forsikringer, man vokser ikke på det. Da er det kanskje bedre å avslutte terapien hvis dette er til hinder for videre utvikling? 

Når en sånn forsikring mangler når terapien avsluttes, eller man sier til behandler at man lenge har plagdes av følelsen av å bli mislikt og fortsatt gjør det når terapien avsluttes - og blir avvist når man tar det opp - så vil jeg for min del ikke klare å slippe andre inn på meg fordi jeg er redd for å bli mislikt. For når behandleren mislikte meg, så vil iallefall andre gjøre det. Det ligger i grunnlidelsen min. Og for meg er dette ikke en god måte å avslutte en langvarig terapi på. Men jeg prøver så godt jeg kan å stole at det bare er i eget hode, for jeg kommer aldri til å få svar på om det stemmer. Og jeg var heller ikke vant til å få forsikringer, men jeg skulle ønske jeg fikk den da terapien ble avsluttet så jeg fikk ro i sjela samt kunne føle meg trygg på at det ikke er farlig å slippe andre inn på seg. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og så finnes det leger som ser det større bildet og forstår at det er en del av ruslidelse som sykdom.

Rus - uavhengig av årsak - er ingen unnskyldning for vold og mishandling, tvert imot.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Nå spørr jeg om forsikring: kan jeg våge å stole på at jeg som person ikke ble mislikt og at det er bare i eget hode? 

Jeg vil bare ha ro. Og det får jeg ikke fordi terapien ble avsluttet på en vond måte. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke å stole på at min behandler ikke mislikte meg. Jeg følte det lenge, og terapien ble avsluttet på en brå og brutal måte som gir meg god grunn til å tro at det ikke er bare i eget hode. Jeg skal ta konsekvensene av det og mine valg. Takk til alle som engasjerte seg. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

terapien ble avsluttet på en brå og brutal måte som gir meg god grunn til å tro at det ikke er bare i eget hode.

Hva er den gode grunnen?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (24 minutter siden):

Hva er den gode grunnen?

At han med handling og ord har vist meg at det jeg lenge har følt stemmer. Men nå trekker jeg meg unna. Jeg vil ikke være en byrde for noen mer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

kan jeg våge å stole på at jeg som person ikke ble mislikt og at det er bare i eget hode? 

Ingen her kan gi deg noen forsikringer om dette. Og om han mislikte deg - er det så farlig? Du liker vel ikke alle, du heller? Han kan gi deg god, profesjonell behandling, selv om du ikke er blant hans personlige favoritter. 

Anonymkode: 2fd09...3af

psykedeliker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

At han med handling og ord har vist meg at det jeg lenge har følt stemmer.

Hvilke handlinger og ord brukte han?

Endret av psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2026 den 13.38):

Jeg klarer ikke å stole på at min behandler ikke mislikte meg. Jeg følte det lenge, og terapien ble avsluttet på en brå og brutal måte som gir meg god grunn til å tro at det ikke er bare i eget hode. Jeg skal ta konsekvensene av det og mine valg. Takk til alle som engasjerte seg. 

Trenger dette å være enten - eller? At en terapeut enten liker eller misliker en pasient? Det vanlige er vel heller at man kan mislike eller reagere negativt på ting en annen person gjør, uten at man dermed stempler hele personen negativt. 

Ting som skjer på ett bestemt tidspunkt, nuller ikke ut alt som har skjedd tidligere - og er heller ikke determinerende for fremtiden. 

psykedeliker
Skrevet
frosken skrev (1 time siden):

Trenger dette å være enten - eller?

Det er et verdispørsmål som hvert enkelt individ må ta stilling til selv. Men uansett hva man velger, må man forholde seg til konsekvensene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

At han med handling og ord har vist meg at det jeg lenge har følt stemmer. Men nå trekker jeg meg unna. Jeg vil ikke være en byrde for noen mer. 

Men hva så om han mislikte deg? Man kan ikke bli likt av alle. Ikke vil man selv like alle heller. Sånn er livet.

Anonymkode: 8b9c8...37c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...