Gå til innhold

Reiseskildringer- Noen som kjenner seg igjen ?

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Skrevet
Jeg fikk lyst til å dele dette med den eldre garde her for de som orker å lese. Jeg har kost meg med disse reiseskildringene som dukket opp på fb. Måtte smile. Morsomt beskrevet og gjenkjennelig. 🙂 Her er det 60-tallet som er beskrevet, men noe er gjenkjennelig også inn i 70-tallet. Det var en fin tid 🙂 

Reiseskilding 1

Vi sneglet oss opp gjennom Gudbrandsdalen. Baki den klamme kupeen satt tre barn og to attpåklatter i en miks av tobakksrøyk og avgasser fra det defekte eksosanlegget. Mamma hadde en overdreven redsel for gjennomtrekk. Og mente nok at litt dårlig luft ikke var verre enn hva åpne vinduer kunne føre til; betent nakke og stive muskler. Vi ville få flust av oksygen, når eller hvis vi bare maktet å komme oss over til Vestlandet!
Peugeoten vår ble trolig sett på som en slags minibuss på den tiden, den var utstyrt med tre seterader. Men trefjøla bakerst var ikke laget for folk med hemorroider. Den var til gjengjeld trukket med et lekkert, burgunderrødt imitert skinn. Setet var reservert for bråkebøttene i familien. Storebror og jeg så ikke annet enn fordeler med akkurat det. Med plass til kun to, var vi alltid garantert hver vår vinduslosje.
Det var ikke bare vår lille familie på sju som deltok i karavanen. Så godt som halve slekta hadde fylt opp bilene med primus, kokekar og andre remedier for matlaging. Telt, dyner, klesskift, campingstoler og fiskestenger ble tjoret fast i takgrinda. To besteforeldre med to døtre, to svigersønner, ni barnebarn, et fosterbarn og en tannløs puddel, fordelt på tre biler. Pappas syv søsken med ektefeller og barn ble aldri spurt om å bli med på galskapen. Det ville uansett ha blitt for trangt på de begredelige vestlandsveiene.
Bestemor og bestefar lå alltid fremst i køen. De hadde kjørt denne turen flere ganger. Dessuten kjente de eierne av campingplassen ved Aukra, som var det endelige målet. De var begge nær seksti år og særdeles glade i kaffe. Lå de først, var det bare for Doris å kjøre til siden og la Håkon fyre opp primusen når det passet for dem. Og vi fulgte etter. Hver gang.
Dombås, Bjorli, Åndalsnes. Jeg satt med halvåpen munn mens de enorme fjellveggene litt etter litt åpenbarte seg. Da vi passerte Trollveggen hadde jeg ikke snakket på en god stund. Det var uvant kost. Altså; der jeg kom fra, var vanntårnet det høyeste punktet i verden. Nå klarte Romsdalens ville natur på en finurlig måte å stoppe kjeften på rabagasten fra flatlandet.
Etter ytterligere kaffepauser, en drøy sving rundt Isfjorden og et par ferjekøer, nærmet vi oss snart campingplassen ute på øya. Jeg følte meg mer og mer hjemme etter hvert som landskapet flatet ut jo lenger vest vi kom.
Med tresmak i baken og pappas urolige røykebein, seilet vi inn på den grønne plenen hvor teltene skulle plasseres. Ingen andre turister var å se rundt den lille innsjøen som til alt uhell plutselig hadde dukket opp etter det kraftige regnværet. Det vestlandske klimaet hadde vist seg nøyaktig så lunefullt vi kun hadde hørt om på værmeldinga hjemme i Askim. Bare flekkvist fantes det tålig egnede steder for dårlig impregnerte bomullstelt. Hele min familie består av notoriske stabeiser, så sirkusteltene ble selvfølgelig reist uten videre innvendinger.
Morgenen etter hadde værgudene straffet oss enda hardere. Med vann et godt stykke oppetter teltveggen, mente bestemor hun kunne høste godt av deres vennlige forhold til innehaverne av plassen. Mens bestefar oftest satt og tvinnet tommeltotter i kinkige situasjoner, fikk bestemor gjort ting i en fei. Hele storfamilien ble med ett reddet fra sumpen og innlosjert i det tørre, varme og koselige hovedhuset.

Det ble noen eventyrlige dager i sommerparadiset langt der ute mot vest. Teltene ble tørket, og været var godt. Glemt var alle de langdryge kaffepausene og bestemors sneglekjøring i Gudbrandsdalen. Lovnaden om drømmeferien, en magisk fantasireise, fylt av fisking, teltliv og båtturer i havgapet var innfridd. Til fulle!

Reiseskildring 2

Enda en historie om en nostalgisk biltur med bestemor. Som aldri tok slutt…😂
Før i tiden var det ikke mye som var verre for et barn enn all den meningsløse ventingen. Vi ventet sammen med fjernsynets pausefisker, vi ventet på neste ukes Donaldblad, og vi ventet i det kjedsommelige til radioens børsmeldinger om verdipapirer og statsobligasjoner var ferdig. Vi pinte oss gjennom tidssignaler, værmeldinga fra Doggerbank, fire hektoliter på stampen og forfattaren sjølv som las. Og attpåtil avbrutt av nedslående kunngjøringer: ”Til eigar av hvit Volkswagen boble med registreringsnummer E–12999: Mor di er død.”
Det tok lang tid å reise til Fåberg også. Det var som om besteforeldrene mine hadde bosatt seg på andre siden av jorda. I hvert fall vokste håret seg litt fyldigere hver gang vi dro dit. Med åtte personer i ei folkevognboble var det knapt nok plass til akkurat det.
Det var bestemor som eide bobla. Den eneste bilen i familien. Skulle Doris få vist frem pelargoniaen sin i Gudbrandsdalen, måtte hun egenhendig hente oss i Askim. Med flere lopper i blodet enn maur i rompa, var oppgaven for henne ikke mer enn en avstikker fra den daglige svippturen i hjembygda.
Denne gangen skulle ferden nordover by på litt av hvert. Og etter en times tid ble vi vinket inn til politikontroll. Med helt nytt sertifikat, ble bestemor ikke så rent lite forfjamset for hva øvrigheta ville henne. Det kunne neppe ha vært farten. Bestefar, den gamle kroken på over femti, forsto alvoret mens han dro sixpencen et godt stykke oppover i panna. I baksetet satt to tause foreldre med tre delvis tamme unger på fanget. Og i det lille hullet akterut gjorde jeg meg nøyaktig så usynlig som en seksåring kan klare. Konstabelen blunket medfølende, smilte lurt og kunne ikke annet enn å sende oss videre.
Det skulle kokes en haug med kaffekjeler og tas bilde av hver bidige fylkesgrensestein. Kø på Kløfta, ertesuppe ved Mjøsa, besøk hos den blinde grandonkelen på Ottestad, og vafler og multekrem hos resten av slektningene på Hedmarken. Det var ikke måte på hvor mye som skulle gjøres på en reise til Fåberg.
Bestefar holdt på med radioen sin. Kom det en regnskur, måtte antennen i vinduet skrus ned for å få sveivet helt igjen. Han ville ikke bli våt på føttene og brukte da visselig ikke kalosjer på biltur.
Vi kom frem på et vis. Bestemor sneglet seg inn i oppkjørselen på andregir med en betryggende sluring på kløtsjen. Da den senere var utslitt, byttet hun til en DAF 44 Variomatic, som urovekkende nok kunne kjøres like fort i revers som fremover. Til alt hell hadde mamma og pappa allerede kjøpt seg sin egen bil

Reiseskildring nr 3

Og enda en tur med Peugeoten, nå på påskeferie…😂
Med en familie på sju, godt over halvparten unormalt rastløse, krevdes det både kløkt og tålmodighet for å gjennomføre en lengre biltur. Bestemor hadde skaffet oss en vann- og strømløs koie på Sjusjøen for en billig penge. Det var nemlig ingen grunn til å betale ekstra for overdådige fasiliteter bare for en tidagers påskeferie.
Det var en anselig avstand mellom Askim og vår nye feriedestinasjon. Men et oppriktig ønske om å komme seg vekk fra et snøfattig Østfold gjorde langturen overraskende uproblematisk. Små bakholdsangrep med kloring og lett lugging, kø fra Kløfta til Minnesund og tvister om fisens rette far, fikk oss aldri ut av fatning.
Beskjeden fra bestemor var krystallklar: – Kjør så langt det er brøytet! Og med det, usikkert hvor vi endte. Sent på ettermiddagen, godt skodd med kjettinger, fikk flatbygdingene kjenne på lokalkunnskapen som rådet i omegnen: På Ringsakerfjellet var føtter og ski mer uunnværlig og verdsatt enn kjøretøy uten belter eller meier.
Det hadde i alle år gått gjetord om familien vår. Ble vi en sjelden gang invitert på middag, visste vertskapet at det måtte kokes mer poteter enn normalt. Denne kjærligheten til mat ble tydeliggjort da lasset med kasser, bokser, langpanner, kjeler og kar ble hentet ut av bilen og tjoret fast i den provisoriske kjelken. Og slept den tunge veien opp til bestemmelsesstedet. Dette var middager som var tilberedt hjemme, og som sirlig hadde blitt pakket i passende rasjoner. Én rett for hver dag. Og som senere skulle varmes opp på vedovnen. Pappa gravde et stort hull i snøen utenfor hytteveggen, spadde ut én hylle for hver meny, og la til slutt en stor trelem over. Reven skulle ikke unnes en eneste kjøttkake.
Det var i grunnen rart hvor fort dagene raste av gårde. Og hvor glade vi ble i den værslitte utedoen. Hyppig trafikk frem og tilbake til det intime avtredet kunne tyde på det. Under det overfladiske kveldsstellet ble det etter hvert mange å hilse på ute i det trolske måneskinnet. Tonen i søskenflokken grenset nesten til det vennskapelige. Vi var tvunget til å gjøre ting sammen, det var ikke plass for einstøinger. Jeg rødmet litt da jeg innså at det var min egen storebror som var blitt min beste lekekamerat. Nettopp dårlig plass og mangelen på bekvemmeligheter må ha vært anledningen til den pinlige erkjennelsen.
Én minneverdig kveld skapte mer moro enn de andre. Og også en anelse bekymring. Lillebror på sju hadde sneket seg usett bort til kjøkkenskapet. Han svevde nok i villfarelsen om at hans eget lager med karbohydrater måtte gjenopprettes etter en lang dag i skiløypa. Bare hans troskyldige, blå øyne kunne så vidt ses over kanten på spisebordet. Mens han skamfull og en smule lutrygget tuslet tilbake til stuen. Ingen av oss visste på det tidspunktet hva han hadde brukt den minuttlange alenetiden til.
Litt etter litt kviknet han til, atskillig mer enn han pleide. Uroen bredte seg utover i den ellers så fornøyelige forsamlingen. Etter gjentatte latterkuler og mislykkede forsøk på saltoer, utstøtte han en mengde pussige og uforklarlige lyder. Mamma fornemmet mer enn oss og hastet sporenstreks inn på kjøkkenet. Det var som fryktet. Guttevalpen hadde tatt feil av flaskene. Og i forfjamselsen tyllet i seg noen voksne tårer fra pappas egenproduserte kirsebærlikør!
Avreisedagen var forferdelig. Ikke fordi lillebror var dårlig etter opptrinnet kvelden før. Nei, han sloknet knappe fem minutter etter den opplevelsesrike hendlsen. Og våknet uvitende og fornøyd morgenen derpå. Om enn litt senere enn oss. Nå var det snøstormen som voldte den virkelige utfordringen. Bilen sto langt unna, og alt pikkpakket skulle på nytt stues inn i den gamle Peugeoten.
Med noe lengre hår, større mager og trutnede treski, fikk vi likevel plass til alt. Vi kom oss unna den hedmarkske tundraen og uværet. Sulten hadde hjemsøkt oss etter kampen mot stormen. Ingen restemat var tilgjengelig. Ei heller verdt å sette tennene i. Veikroer ble for dyrt, de ville uansett ikke skaffet oss nok poteter. Trøsten ble rundstykker og kald lungemos fra Samvirkelaget i Lillehammer.
Lungemos er svært fettholdig. Og kaldt fett fester seg lett i gommen. Like fullt; sju glupske gribber med gapende nebb rundt en murstein av innvoller og krydder. Det ble en kamp om tilværelsen.
Den gamle franskmannen på fire hjul humpet nedover på E6 langsmed Mjøsa. Like før Espa ville den ikke mer. Med panseret oppe og den glohete vannsøylen rett til værs, tenkte jeg på den fortærte, kalde og feite lungemosen. Og kokemuligheten som vi nå plutselig hadde skaffet til veie. Jeg lot det bli med tanken.
Med tiden kom pappa tilbake med vann. Bilen startet og vi vendte de solbrente nesene hjemover. Med et par modifiseringer av motoren på yrkesskolen etter ankomsten i Askim, holdt bilen enda et par år til. Klar for nye, og til tider bemerkelsesverdige utflukter for den reiseglade, men akk så måteholdne familien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...