Gå til innhold

Grethe Roede har gjort nordmenn tykke


Gjest ex-evig slanker

Anbefalte innlegg

Gjest ex-evig slanker

Inspirert av innlegget på samliv har jeg tenkt litt på dette med overvekt og alle bedreviterne (dvs. de tynne) som har så enkle svar på det med overvekt.

For det første så synes jeg at spiseforstyrrelser som fører til overvekt bør få minst like god aksept som anorexi og bulemi, og at tilbudene om behandling må omfatte disse også. Det nytter ikke for en lege å si at du må slanke deg, begynn å tell kalorier og trim mere så blir du tynn. I mange tilfeller sitter lidelsen i hodet, og da må det tilbys behandling, hvorfor *velger* noen å være overvektig.

Nyere forskning som fokuserer på insulinresistens og blodtyper blir i de fleste medisinske fora bare fnyst av. Dette til tross for at det nytter.

Grethe Roede er skrytt opp i skyene, hun har slanket nordmenn så og så mange tonn. Det de glemmer å ta med at disse kursene til Grethe Roede for en stor del består av gjengangere, og det typiske for alle disse er at for hvert kurs går de ned færre kilo. Den onde sirkelen er i gang.

Det skyldes nok mest at årsaken til overvekten ikke er behandlet, og ikke minst at Grethe Roede sitt opplegg baserer seg på såkalt *godt norsk kosthold* hvor basisen er brød og poteter. Brød og poteter skal ikke de med insulinresistens ha, derfor går de ikke ned i vekt. Det nytter ikke å slavisk telle kalorier, mange er så hekta på det med å tyne kostholdet så kalorifattig som mulig at de ikke får i seg de livsviktige essensielle fettsyrene som alle må ha. For fettsyrer inneholder jo kalorier. Paradokset er at for å gå ned i vekt behøver kroppen faktisk fettsyrer.

Vi starter allerede når barna begynner med melk, dersom vi selv sliter med overvekt velger vi skummet eller lettmelk til barna våre. Og lettmargarin.

Samtidig viser forskning rundt f.eks. CLA (som finnes naturlig i helmelk) at mangel på CLA fører til overvekt.

I stedet for naturlig meierismør velger vi lettmargarin både til oss selv og barna våre.

Er vi på slankekur sparer vi og måler vi oljen vi har på salaten, for den inneholder jo kalorier. Tenk om folk visste at f.eks. olivenolje og rapsolje inneholder viktige fettsyrer som hjelper kroppen med å kvitte seg med overvekt!

Og skal vi gi barna lørdagsgodt så velger selvsagt vi fornuftige foreldre noe uten sukker. Fettfattig potetgull blir valget, vi vil vel ikke ha overvektige barn.

Potetgull er basert på poteter, og med så mye poteter og brød barna våre får i oppveksten er det ikke rart at de i voksen alder utvikler insulinresistens.

Peanøtter er en kaloribombe uten like, men for folk som har insulinresistens er peanøtter mye bedre enn potetgull.

Kunne fortsatt i det uendelige, poenget er at det nytter ikke å slavisk telle kalorier, en må se på matens GI, og legge opp sitt kosthold etter det.

For min egen del har jeg slitt med overvekt i årevis. Jeg har lest masse om både insulinresistens og GI, og ved å legge opp et kosthold basert på dette vil en gå ned i vekt. Det er heller ikke en kur, men en livsstil som fører til at du ikke går opp i vekt igjen.

Trim er selvsagt viktig, å ha som mål å bli skikkelig andpusten minst en gang pr. dag er godt for så mye.

Jeg skulle ønske legene og andre rådgivere kunne ta innover seg all denne nye forskningen fremfor å anbefale folk til å gjøre Grethe Roede og Co enda rikere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for et kjempebra innlegg. Jeg har akkurat de samme erfaringer med egen skrott og kan skrive under på alt sammen.

Jeg har selv lagt om kosten nå ved å kutte ut brød og poteter, ja bortsett fra noen få tynne rugknekkebrød.. og passer meg også litt for fett nå i starten. Jeg har mye å ta av og ønsket en aldri så liten pangstart.

På bare få uker har jeg gått ned 12 kg og det går veldig bra.

Dette kostholdet er jeg innstilt på å fortsette med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*applaus*

Dette er et av de aller beste og mest "matnyttige" innleggene jeg har sett her på DOL!

Skulle holdt foredrag for endel leger, du. Der er det dessverre mange som overhodet ikke er oppdatert ang. overvekt. De bare antar og forakter.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et angrep på Grete Roede i denne sammenheng faller på sin egen urimelighet. Hvis du ikke hadde brukt den overskriften du har, så kunne innlegget ditt fått mer troverdighet, nå har du gitt deg sjøl null troverdighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et angrep på Grete Roede i denne sammenheng faller på sin egen urimelighet. Hvis du ikke hadde brukt den overskriften du har, så kunne innlegget ditt fått mer troverdighet, nå har du gitt deg sjøl null troverdighet

Det med insulinresistens og andre medisinske grunner til overvekt vet jeg for lite om til å uttale meg her. Mine egne vektproblemer har nok sannsynligvis skyldes fysisk latskap og mangel på måtehold når det gjelder god mat - selv om jeg ser at jeg har dårlig forbrenning i forhold til mange andre. En del av det er nok medfødt, men jeg har ikke akkurat gjort saken bedre med jojo-slanking gjennom flere tiår. Da jeg var yngre, var ukebladene fulle av vanvittige sultekurer som mange av oss kastet oss på gang på gang, bare med det resultat at vekten økte ytterligere. Til slutt kunne jeg for min del knapt spise normalt uten å gå opp i vekt.

Når det gjelder Grete Roede, mener jeg imidlertid hun som skrev hovedinnlegget her har et poeng. Opplegget til GR med telling av kalorier, rasjonering av mat, veiing av hver minste smule som skal stappes i munnen og i tillegg en nokså snever "normalvekt" - alt dette er i høyeste grad med på å nøre opp under de tendenser som måtte finnes til spiseforstyrrelser blant dem som går på kurs. At kostholdet i seg selv er sunt og riktig for de fleste av oss, er en annen sak, men for mange er disse kursene direkte skadelig psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mange gode poeng her. Allikevel kan man ikke overse helt det faktum at folk flest spiser mere og beveger seg mindre enn før. For de aller fleste vil faktisk en sunnere livsstil i lengden føre til reduksjon av vekt.

Når det er sagt så vil jeg tilføye at jeg skjønner at det ikke er gjort i en håndvendig å forandre livsstilen sin.

Det er faktisk kun 1% av overvektige som har et stoffskifte problem, og det er heller ikke er vanlig å bli svært overvektig som følge av stoffskifteproblemer.

Jeg tror overvekt kommer av mange forskjellige årsaker. Alle må finne sin måte å takle det på. For noen fungerer kanskje Grete Roede, for andre fungerer det å fokusere på glykemisk indeks osv.

Uansett kan ingen se på en overvektig og si hvorfor denne personen er overvektig. Det e ren privatsak som ingen burde bry seg med før denne personen eventuelt ber om råd og hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mange gode poeng her. Allikevel kan man ikke overse helt det faktum at folk flest spiser mere og beveger seg mindre enn før. For de aller fleste vil faktisk en sunnere livsstil i lengden føre til reduksjon av vekt.

Når det er sagt så vil jeg tilføye at jeg skjønner at det ikke er gjort i en håndvendig å forandre livsstilen sin.

Det er faktisk kun 1% av overvektige som har et stoffskifte problem, og det er heller ikke er vanlig å bli svært overvektig som følge av stoffskifteproblemer.

Jeg tror overvekt kommer av mange forskjellige årsaker. Alle må finne sin måte å takle det på. For noen fungerer kanskje Grete Roede, for andre fungerer det å fokusere på glykemisk indeks osv.

Uansett kan ingen se på en overvektig og si hvorfor denne personen er overvektig. Det e ren privatsak som ingen burde bry seg med før denne personen eventuelt ber om råd og hjelp.

Det er jeg _veldig_ enig med deg i!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan skyte så meget man vil på Grethe Roede og andre i bransjen - om ikke annet for å lette sin egen samvittighet.

Sakens kjerne er at fedmeproblematikken i all hovesakelighet er et livsstilsproblem. Folk beveger seg mindre enn før og spiser ditto mere. Fristelsene er mange og bortskjemte og late som dagens generasjon er - så er det vanskelig avstå fra herlighetene. Problemet er mao at folk av i dag ikke er i stand til å ta ansvar for egen helse. Dette kan ikke Grethe Roede lastes for.

Dersom fedmen skyldes en diagnose blir diskusjonen en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et kjempebra innlegg. Jeg har akkurat de samme erfaringer med egen skrott og kan skrive under på alt sammen.

Jeg har selv lagt om kosten nå ved å kutte ut brød og poteter, ja bortsett fra noen få tynne rugknekkebrød.. og passer meg også litt for fett nå i starten. Jeg har mye å ta av og ønsket en aldri så liten pangstart.

På bare få uker har jeg gått ned 12 kg og det går veldig bra.

Dette kostholdet er jeg innstilt på å fortsette med.

Hvorda gjør du det? Hva spiser du, hvor mye og hvor ofte?

Skal til med slankeprosjekt selv nå, hadde du giddet å sende meg en mail med tips eller legge ut noen her hadde jeg blitt kjempeglad!

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et kjempebra innlegg. Jeg har akkurat de samme erfaringer med egen skrott og kan skrive under på alt sammen.

Jeg har selv lagt om kosten nå ved å kutte ut brød og poteter, ja bortsett fra noen få tynne rugknekkebrød.. og passer meg også litt for fett nå i starten. Jeg har mye å ta av og ønsket en aldri så liten pangstart.

På bare få uker har jeg gått ned 12 kg og det går veldig bra.

Dette kostholdet er jeg innstilt på å fortsette med.

Jeg er også veldig interessert i å høre mer om dette :-)

[email protected] dersom du ikke ønsker å skrive om det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kostibalanse

Jeg er også veldig interessert i å høre mer om dette :-)

[email protected] dersom du ikke ønsker å skrive om det her.

www.kostibalanse.no

Her står det om kosthold med lav GI (lite stivelse,som brød,poteter etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorda gjør du det? Hva spiser du, hvor mye og hvor ofte?

Skal til med slankeprosjekt selv nå, hadde du giddet å sende meg en mail med tips eller legge ut noen her hadde jeg blitt kjempeglad!

[email protected]

Her er noen linker:

http://www.roli.no/om.htm

http://www.stoffskifte.org/gi.htm

http://www.vektibalanse.com/side10.htm

http://www.jentemat.no/side2/tema.htm

http://www.uib.no/isf/eyr/2001q3/005916.html

http://www.overvektige.no/dokumenter/Insulinresistens.htm

Og sist, men ikke minst :-)

Ta deg gjerne en tur innom dette stedet og bli inspirert:

http://www.slankere.com/

Men advarsel: Man kan fort bli avhengig....

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete Roede baserer ikke kosten på brød og poteter.

Det er maksimumsverdier for hvor mye av denne maten man skal spise hver dag, og de oppfordrer til å spise grovest mulig brød. Sukker er også noe som man skal prøve å unngå.

Det kan da ikke være så vanskelig å både spise mat med lav GI og gå på slankekurs for å bli motivert og strukturert. Bytt potetene ut med bønner og bak dr. Lindbergs brød.

Er du misunnelig for at hun har tjent mye penger, eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ex-evig slanker

Grete Roede baserer ikke kosten på brød og poteter.

Det er maksimumsverdier for hvor mye av denne maten man skal spise hver dag, og de oppfordrer til å spise grovest mulig brød. Sukker er også noe som man skal prøve å unngå.

Det kan da ikke være så vanskelig å både spise mat med lav GI og gå på slankekurs for å bli motivert og strukturert. Bytt potetene ut med bønner og bak dr. Lindbergs brød.

Er du misunnelig for at hun har tjent mye penger, eller...?

Nei, jeg er ikke misunnelig på Grethe Roede og det var sikkert feil av meg å angripe henne, kunne like gjerne skrevet Libra osv... alle de slankeoppleggene som baserer seg på kosthold hvor brød er hovedingrediensen i tre av måltidene.

Det jeg prøvde å få frem er at gamle metoder for å gå ned i vekt ikke lenger gjelder, nyere forskning viser at f.eks. brød og poteter ikke er bra for de med glukoseintoleranse. Etter som jeg har forstått har storparten av overvektige glukoseintoleranse i større eller mindre grad.

Selve konseptet med å slanke seg i flokk synes jeg er kjempeflott, det motiverer å skulle møtes ukentlig til veiing og oppfølging. Men jeg skulle ønske at slike anerkjente slankekonsept som gjerne blir anbefalt av leger og andre kunne følge litt med i forskningen og opplyse kursdeltagerne om f.eks. glykemisk indeks. Så kunne de som ikke går ned med det tradisjonelle opplegget forsøke seg fram med annet enn brød til frokost, lunch og kvelds.

At det finnes tilbud for overvektige synes jeg er bra, skulle ønske det var mer, f.eks. slike kurhjem hvor overvektige kunne være for å gå ned i vekt og lære seg om kosthold og helse. Det er for enkelt når en lege f.eks. anbefaler å gå ned i vekt ved å spise mindre og trimme mer. Det høres så enkelt ut, men det er ikke så lett for en overvektig person. Det tar tid å legge om kostvanene sine, og kanskje litt drahjelp kunne vært på sin plass. Overvekt er tross alt et stort helseproblem, og mange sliter enormt. Når de i tillegg ikke får noen hjelp annet enn en løftet pekefinger er det ikke så rart at mange gir opp. I takt med økende fordømmelse minsker selvtillitten og evnen til å tro at dette klarer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...