AnonymBruker Skrevet i går, 08:37 Skrevet i går, 08:37 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det heter uføretrygd. Ikke gratis penger. Det går for pokker an å sende ut brev en annen dag enn lørdag kveld uten at det betyr man er en sutrekopp. Anonymkode: d0e1d...dc1 Jo, hvis det er det man klager over, er man en sutrekopp. Anonymkode: f82e3...7e1 0 Siter
Fru2020 Skrevet i går, 08:37 Skrevet i går, 08:37 laban skrev (3 timer siden): Jeg gjetter på (men jeg vet ikke) at dette kan løses rent teknisk, men at det ville bety en prisøkning på tjenesten. Og selv en liten økning pr digitalt brev vil bety mye for en så gigantisk bruker som NAV - som fra før har et budsjett under lupen. Det er f.eks. en pris pr tegn i SMS-utsendelser, dvs. de blir dyrere pr stk når man passerer bestemte grenser for antall tegn pr melding. Det spiller ikke så stor rolle at meldingen går over en slik grense hvis man skal sende ut 100, men det blir noe annet hvis man skal sende 100 000. Men altså - jeg jobber ikke i NAV, mine erfaringer er fra utsending av digitale invitasjoner/spørreskjema til tilfeldige personer for å samle inn data til bl.a. forskning. Men det handler også om tusenvis pr gang. I dette tilfellet var det vel en beskjed som de fleste oppfatter som positiv. Kanskje er det ikke så lett for NAV å se for seg at den ødelegger helgen. Men igjen - nå gjetter jeg bare. Du har sikkert rett i at det krever mer. Men jeg tenker at det kunne nok nav, som den kunden de er, klart å forhandle seg bort fra. Jeg gjetter at de med ansvaret hos NAV rett og slett ikke klarer å sette seg inn i hvordan det kan oppleves for mange å få brev fra NAV. At de ikke forstår at dette faktisk er virkelig vanskelig for mange. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet i går, 08:43 Skrevet i går, 08:43 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, hvis det er det man klager over, er man en sutrekopp. Anonymkode: f82e3...7e1 Nei. Jeg har en annen pågående sak fra nav og lurte umiddelbart hva kan de evt ha funney på nå da. Men man må kanskje ha hatt et komplisert forhold til nav som innebar advokathjelp for å klare å sette seg inn i sånt. Anonymkode: d0e1d...dc1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet i går, 08:44 Skrevet i går, 08:44 Fru2020 skrev (6 minutter siden): Du har sikkert rett i at det krever mer. Men jeg tenker at det kunne nok nav, som den kunden de er, klart å forhandle seg bort fra. Jeg gjetter at de med ansvaret hos NAV rett og slett ikke klarer å sette seg inn i hvordan det kan oppleves for mange å få brev fra NAV. At de ikke forstår at dette faktisk er virkelig vanskelig for mange. Bingo. Anonymkode: d0e1d...dc1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet i går, 08:48 Skrevet i går, 08:48 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei. Jeg har en annen pågående sak fra nav og lurte umiddelbart hva kan de evt ha funney på nå da. Men man må kanskje ha hatt et komplisert forhold til nav som innebar advokathjelp for å klare å sette seg inn i sånt. Anonymkode: d0e1d...dc1 Alt for mange i dag mener at andre har ansvaret for deres ubehag. Det handler ikke om hvordan man har det, men hvordan man tar det. Anonymkode: f82e3...7e1 0 Siter
laban Skrevet i går, 08:52 Skrevet i går, 08:52 (endret) Fru2020 skrev (14 minutter siden): Du har sikkert rett i at det krever mer. Men jeg tenker at det kunne nok nav, som den kunden de er, klart å forhandle seg bort fra. Jeg gjetter at de med ansvaret hos NAV rett og slett ikke klarer å sette seg inn i hvordan det kan oppleves for mange å få brev fra NAV. At de ikke forstår at dette faktisk er virkelig vanskelig for mange. Det kan godt hende, jeg kjenner slike utsendinger bare fra teknisk side. Poenget mitt var mest at jeg tviler på at etaten planla å ødelegge lørdagskvelden for noen. Jeg har aldri fått noe fra NAV som har vært annet enn rent informativt, så jeg vet ingenting om følelser i den forbindelse. Endret i går, 08:53 av laban 0 Siter
Lillemus Skrevet i går, 08:55 Skrevet i går, 08:55 laban skrev (2 minutter siden): Det kan godt hende, jeg kjenner slike utsendinger bare fra teknisk side. Poenget mitt var mest at jeg tviler på at etaten planla å ødelegge lørdagskvelden for noen. Jeg gjetter nå på at mange etater som sender ut mengder med sms gjør det på litt aparte tider av døgnet for ikke å belaste nettet på tidspunkter der mange andre også bruker det? Ergo settes det automatisk til et tidspunkt på døgnet der nettet ikke er særlig belastet - altså på sen kveld og natt. 0 Siter
laban Skrevet i går, 09:00 Skrevet i går, 09:00 Lillemus skrev (1 minutt siden): Jeg gjetter nå på at mange etater som sender ut mengder med sms gjør det på litt aparte tider av døgnet for ikke å belaste nettet på tidspunkter der mange andre også bruker det? Ergo settes det automatisk til et tidspunkt på døgnet der nettet ikke er særlig belastet - altså på sen kveld og natt. Jeg tror ikke etatene bestiller annet enn utsendingen av brevene til mottakernes elektronisk postkasse. SMS-varslingen er pålagt når avsender er myndighet/offentlig etat. Så jeg kan tenke meg at den administreres av "boksene" - og de har en ramme på mellom 07 og 23 (21 hvis man setter den begrensningen selv i E-boks, vet ikke om Digipost har). Hvilke hensyn de tar rundt slike masseutsendinger aner jeg ikke. Men det skal jo helst være slik at brevet helt sikkert har kommet før varslingen. 0 Siter
Eva Sofie Skrevet i går, 13:02 Skrevet i går, 13:02 Fru2020 skrev (13 timer siden): Burde ikke Nav, som den store bruker de er, kunne legge føringer hos Digipost og andre utsendere for når det skal sendes ut. Det må jo I denne digitale gullalder være mulig å bestemme at brev skal sendes ut på hverdager og ikke helg? Jeg mener at denne saken ble diskutert i Stortinget under Solberg-regjeringen. . Det handlet også da om utsendelse til uføretrygdede, med varsel om mulig reduksjon, ,, i tilfelle det ble vedtatt lovendring om noen måneder. Jeg mener det da ble diskutert å ta hensyn til tidspunkt for utsendelse av brev fra det offentlige, særlig i helger når mottaker ikke kunne kontakte etaten neste virkedag. 0 Siter
psykedeliker Skrevet i går, 13:07 Skrevet i går, 13:07 Eva Sofie skrev (3 minutter siden): Det handlet også da om utsendelse til uføretrygdede, med varsel om mulig reduksjon Reduksjon av hva? 0 Siter
Eva Sofie Skrevet i går, 13:30 Skrevet i går, 13:30 Grendel skrev (20 timer siden): Det er fristende å gjøre narr av ideen om at en sms skal gjøre en forskjell, men det er bedre enn ingenting. Men - en SMS? Offentlige myndigheter og banker har jobbet målrettet i flere år for at befolkningen skal lære seg at IKKE trykk på lenker r fra det offentligige - det kan være svindel. Vi må selv bruke app eller gå inn på nettside.e. Jeg håper virkelig ikke at de legger ved noen lenke i SMS-en, selv om det kan øke rekrutteringen. Det er kommet mye forskning, kunnskap og konkret erfaring på hva som virker og ikke, for at personer med kronisk sykdom og funksjonsnedsettelse skal kunne komme og stå i arbeid. Det som mangler, er politisk gjennomføringsevne. 0 Siter
Eva Sofie Skrevet i går, 13:38 Skrevet i går, 13:38 psykedeliker skrev (27 minutter siden): Reduksjon av hva? Motsattt av det som skjer nå, dvs. reduksjon av fribeløp. Men mulig jeg husker feil... 0 Siter
Grendel Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Eva Sofie skrev (2 timer siden): Men - en SMS? Offentlige myndigheter og banker har jobbet målrettet i flere år for at befolkningen skal lære seg at IKKE trykk på lenker r fra det offentligige - det kan være svindel. Vi må selv bruke app eller gå inn på nettside.e. Jeg håper virkelig ikke at de legger ved noen lenke i SMS-en, selv om det kan øke rekrutteringen. Det er kommet mye forskning, kunnskap og konkret erfaring på hva som virker og ikke, for at personer med kronisk sykdom og funksjonsnedsettelse skal kunne komme og stå i arbeid. Det som mangler, er politisk gjennomføringsevne. Jeg skjønner ikke denne motstanden. Det står ikke noe om at det vil ligge en lenke i SMS'en? Dette er bare snakk om å gi informasjon fra NAV. SMS er kanskje den eneste "postboksen" alle sjekker, så hvorfor ikke? Jeg synes det å gi denne type informasjon er så basalt og billig at de bare bør gjøre det. Hva er det å forske på? Hvis det ikke fungerer så har man i alle fall ikke kastet bort mye penger. 1 Siter
Grendel Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Å nei du. Jeg er ikke sart, og jeg er gen x. Men jeg har fått litt av hvert av nav gi ensom årene, og det har slettes ikke alltid vært hyggelig. Så de bør klare å la være å sende ut noe lørdag kveld. At du bruker uttrykket «gratis penger» sier mye om deg. Herregud. Anonymkode: d0e1d...dc1 Min lønn er heller ikke gratis penger, men jeg må tåle å motta meldinger fra den som betaler lønna. Det er ikke mye å forlange. I dette tilfellet er det en helt uskyldig melding. 2 Siter
laban Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden https://dinside.dagbladet.no/okonomi/kraftige-reaksjoner-skremmer-vettet-av-folk/85185262 NAV unnskylder seg med at de måtte stoppet saksbehandlingen i 48 timer hvis de ikke hadde fått gitt beskjed. Jeg kan ingenting om slike regler, men det påstås i hvert fall at det var et unntak. Jeg har litt problemer med at folk angivelig fikk resten av helgen ødelagt, i så fall må det jo være fordi de ikke leste brevet, bare meldingen. Men det er selvsagt mulig at brevet er vanskelig å forstå. 1 Siter
Eva Sofie Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Grendel skrev (14 timer siden): Jeg skjønner ikke denne motstanden. Det står ikke noe om at det vil ligge en lenke i SMS'en? Om det kun er en oppfordring til "gå til NAV sine nettsider for å lese mer", er vi enige. Jeg ser nå at det er det NAV selv skriver - beklager. Jeg leste artikkel på NRK og der står det: "Utsendelser av Sms-er skal skje i puljer utover høsten. De utføre vil motta en lenke med rådgivning og mulighet til å få kontakt med en NAV-rådgiver. Stenseng er opptatt av å fortelle at det er null tvang eller risiko knyttet til å svare." Grendel skrev (14 timer siden): SMS er kanskje den eneste "postboksen" alle sjekker, så hvorfor ikke? Det var min tanke også ved ved valg av SMS. Jeg er ikke imot selve tiltaket, men ev. om det ble lagt ved en lenke. Det er likevel trist å se at politikerne har nok forskningsresultater liggende i skuffen til å vite hva som virker. Men det koster betydelig mer enn å sende ut 16.000 SMS. 0 Siter
XbellaX Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Grendel skrev (17 timer siden): Min lønn er heller ikke gratis penger, men jeg må tåle å motta meldinger fra den som betaler lønna. Det er ikke mye å forlange. I dette tilfellet er det en helt uskyldig melding. Å motta en sms fra en arbeidsgiver og NAV er to vidt forskjellige ting. Det er to helt ulike verdener. NAV burde kunne sende denne meldingen på en vanlig virkedag, og om det er vanskelig pga trafikk og slike ting så i det minste på en kveld i ukedagene. Ikke på en lørdag. 0 Siter
XbellaX Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (På 21.9.2026 den 11.38): Målet er at flere av disse skal komme i arbeidsrettet aktivitet. Men ingen grunn til panikk, det er helt frivillig å svare. https://www.nettavisen.no/nyheter/16-000-unge-med-uforetrygd-far-nav-sms/s/80-95-94422 – Norge har 22 000 uføre under 30 år. Hver enkelt av dem har drømmer for framtida. Navs egne undersøkelser viser at mange uføre ønsker å jobbe. Det tar vi på alvor. Helsa kan endre seg over tid, og det er ikke gitt at man er ufør hele livet. Derfor er det riktig og viktig at Nav nå tar kontakt med unge uføre, sier arbeids- og inkluderingsminister Kjersti Stenseng. Regjeringen skriver at unge med uføretrygd som kontakter Nav vil prioriteres til samtaler. – Innsatsen for unge er en prioritet for Arbeiderparti-regjeringen. Målet er 30 000 flere under 30 år i jobb innen 2030. Altfor mange står utenfor arbeid og utdanning i Norge. Jeg mener det er en av de største utfordringene vi har. Vi må lykkes med å få flere i jobb og færre på trygd. Det er bra for den enkelte, og det er bra for samfunnet, sier Stenseng. Anonymkode: 0665b...81f Jeg synes det er fint at noe gjøres. Det er fristende å le litt av tiltaket - men de prøver i det minste. Jeg reagerer imidlertid på hvorfor det ikke settes inn mer innsats på gruppen som står utenfor (nåværende sykdom/funksjonsnedsettelse, hull i cv av ulike grunner om det så er at man har sittet i fengsel, vært syk osv) og som virkelig ønsker å jobbe, men som konsekvent møter stengte dører. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke kan settes inn mer ressurser her, direkte rettet mot arbeidsgivere. 0 Siter
Vhanja Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Jeg tenker det sier litt om hvor godt vi har det her i Norge når folk reagerer så kraftig på en SMS - til og med en positiv en - på en lørdagskveld. Det får være grenser for hvor lite man skal tåle. 3 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Vhanja skrev (2 timer siden): Jeg tenker det sier litt om hvor godt vi har det her i Norge når folk reagerer så kraftig på en SMS - til og med en positiv en - på en lørdagskveld. Det får være grenser for hvor lite man skal tåle. NAV får kraftig kritikk for å sende ut SMS'er i helgen. Jeg vet ikke helt hvorfor det er verre på en søndag enn en tirsdag. https://dinside.dagbladet.no/okonomi/kraftige-reaksjoner-skremmer-vettet-av-folk/85185262 Nav kritiseres for å sende ut vedtak i helgene. - Folk har «Nav-angst», sier leder i AAP-aksjonen. - Måtte gjøre et unntak, svarer Nav. I sosiale medier dukket det raskt opp innlegg der folk forsikret hverandre om at «meldingen er trygg», deriblant fra journalist og samfunnsviter Oda Rygh. - Flere reagerte sterkt på det. Og det hjelper ikke at det var en gladmelding når det ikke er det som står i den. Det var et generelt vedtak om friløp som ikke er ukjent for folk, men når det kommer en melding fra Nav på en lørdag, så skremmer det vettet av folk, mener Rygh. - Nav har klart å gjøre merkevaren sin mer skremmende enn et inkassoselskap. Det er faktisk veldig godt gjort og ganske imponerende, sier hun sarkastisk. Også Elisabeth Thoresen, leder for den ideelle organisasjonen AAP-aksjonen, syns lite om at Nav sender ut meldinger i helgene. - Ja, selvfølgelig reagerer vi på det. Det er en uting at Nav sender ut vedtak i helgene, forteller hun. Ifølge Thoresen er det heller ikke første gang. - Vi har vært med på dette før. Det skjedde i 2020, og det ble sendt ut et AAP-vedtak til folk natt til en søndag. Da fikk vi så mange meldinger. Folk blir psykisk og fysisk syke av dette, sier Thoresen. Hun forklarer at flere har vært gjennom mange stressende opplevelser gjennom mange med Nav. - De får rett og slett «Nav-angst». Kvelden og helga blir helt ødelagt når de får slike meldinger en lørdagskveld og -natt. Det gjør noe med tilliten til Nav at de holder på slik. - Det handler ikke om innholdet, men det er tidspunktet vi reagerer på. Det skal være helt unødvendig å sende ut det på en lørdag ettermiddag, kveld og natt. Det ødelegger resten av helga til folk, og det får vi meldinger om. Anonymkode: 0665b...81f 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.