Gå til innhold

fødselspenger og sykemelding


Gjest Anne

Anbefalte innlegg

Hvordan stiller det seg med lønnet permisjon (fødselspenger) i forbindelse med svangerskap og fødsel dersom man er sykemeldt det meste av svangerskapet, slik at man ikke er i jobb de siste 6 av 10 måneder.

Er fast ansatt i en kommune, men må sykemeldes p.g.a veldig fysisk krevende jobb som ikke lar seg kombinere med svangerskapet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke lov å sykemelde en person i svangerskapet, hvis det er personens arbeidsoppgaver som er uforenelige med svangerskap, man skal få andre oppgaver, eller svangerskapspenger. Ikke sykemelding! Det kan bety stor forskjell, for eksempel ved tegning av forsikringer siden, du kan bli ekskludert for visse typer forsikring hvis du har vært sykemeldt lenge, men svangerskapspenger er noe helt annet (selv om det i kroner og øre er det samme).

Veldig viktig at alle vet!

Selvsagt skal man sykemeldes hvis man er syk, men ikke hvis arbeisdoppgavene er ufirenelig med et normalt svangerskap!

http://www.trygdeetaten.no/pub/fodsel.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha svangerskapspenger, hvis de ikke kan omplassere deg. Svangerskapspenger blir beregnet av samme grunnlaget som barselpengene og arbeidsgiver søker trygdekontoret om svangerskapspenger og legger ved en bekreftelse på at de ikke kan eventuelt omplassere deg til egnet arbeid.

Svangerskapspengene løper fram til du går ut i permisjon 3 uker før permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å sykemelde en person i svangerskapet, hvis det er personens arbeidsoppgaver som er uforenelige med svangerskap, man skal få andre oppgaver, eller svangerskapspenger. Ikke sykemelding! Det kan bety stor forskjell, for eksempel ved tegning av forsikringer siden, du kan bli ekskludert for visse typer forsikring hvis du har vært sykemeldt lenge, men svangerskapspenger er noe helt annet (selv om det i kroner og øre er det samme).

Veldig viktig at alle vet!

Selvsagt skal man sykemeldes hvis man er syk, men ikke hvis arbeisdoppgavene er ufirenelig med et normalt svangerskap!

http://www.trygdeetaten.no/pub/fodsel.html

Jeg ordla meg vel egentlig litt feil, det er ikke svangerskapet som er skyld i sjukemeldingen. Det skyldes en kronisk sykdom jeg har.

Jeg lurte derfor på om jeg har samme rett til lønnet permsisjon som om jeg var helt friskmeldt inntil fødselen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ordla meg vel egentlig litt feil, det er ikke svangerskapet som er skyld i sjukemeldingen. Det skyldes en kronisk sykdom jeg har.

Jeg lurte derfor på om jeg har samme rett til lønnet permsisjon som om jeg var helt friskmeldt inntil fødselen.

mvh

Sykepenger blir regnet som inntekt og går derfor inn i beregningsgrunnlaget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...