Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sokk skrev (12 minutter siden):

Huff, det høres ut som du har det tøft nå.

Det er uheldig at du har en stor belastning på privaten, som påvirker deg veldig negativt. Du kan ikke fjerne belastningen, men kanskje er det mulig å få det litt på avstand? Selv om du ikke synes det nåværende tilbudet om korte innleggelser er optimalt, så har du fortsatt tilbudet, og jeg tenker du bør benytte deg av det. Da kan du få litt avstand til problemene og tid til å tenke bare på deg selv. Mitt inntrykk er at du har opplevd nytte av innleggelser tidligere, og det har lite negative konsekvenser å prøve dette igjen.

Lamictal tar lang tid å trappe opp, så den vil ikke løfte deg ut av depresjonen med det første. To forslag: kan legen som diagnostiserte deg med ME hjelpe? Hun er psykiater såvidt jeg husker og det virker som det psykiske og ME-en har en gjensidig negativ påvirkning på hverandre, så håndtering av det ene er en del av behandlingen av det andre. Det andre forslaget er at fastlegen ringer til DPS for å diskutere medisiner for deg som fastlegen skriver ut, uten at du blir henvist til DPS som pasient. Så synes jeg du også skal tenke gjennom hva du selv vil med tanke på medisiner. Har noe fungert? Har du tolerert noe godt? Hva kan du tenke deg å restarte, evt prøve? Fastlegen kan skrive ut medisiner, så du skal ikke stå uten tilbud bare fordi DPS ikke tar deg inn nå.

Når det gjelder prioritering av aktiviteter så tror jeg det er lurt å prioritere det som gir deg glede/pleide å gi glede og nedprioritere alt av plikter, husarbeid o.l.

Til slutt: følger du/fastlegen opp din fysiske helse (veldig stort vekttap + andre symptomer)? Somatisk sykdom kan tappe deg for energi og kan påvirke psyken. Så det er viktig å se helheten. Psykisk syke kan også få somatisk sykdom. 

Akkurat den saken jeg står i nå som jeg ikke vil si så mye om så kan jeg si at jeg står med beina mitt i, uten å kunne flytte meg og uten at jeg har noe jeg skulle sagt. Jeg er part uten å være part. Det er utmattende.

Jeg har prøvd de korte innleggelsene tre ganger. Da har jeg vært stort sett helt alene i to døgn. I stuen på akuttposten er der somregel alltid tomt, og er det noen der så er de ofte tause. På vanlig sengepost er folk ofte friskere så det blir gjerne samtaler og da blir det avledning. På akuttposten blir jeg helt overlatt til mine egne tanker, spesielt siden jeg ikke får samtale med behandler. Det som har skjedd de tre gangene jeg har vært innlagt er at jeg har kjent på en enorm håpløshetsfølelse noe som igjen har ført til reduksjon i funksjon når jeg kommer hjem.Så jeg er skeptisk til å bruke tilbudet selv om alle sier det er et bra tilbud.

Me legen min er psykiater ja. Hun er opptatt av at jeg skal gjøre mindfullnessøvelser. Det er det hele programmet som de har utarbeidet går ut på. Hun har anbefalt meg å slutte på enkelte medisiner. Hun anbefalte welbutrin, men det har jeg prøvd før og dps tok meg rett av det fordi de mente det var en helt feil medisin for meg. Ellers så er hun mest en lytter. Hun anerkjenner mine opplevelser, men har ikke så mange råd. Hun begynte å arbeide med me i februar så jeg tror hun enda ikke har så mange erfaringer pasienter som skiller seg litt ut. Så tror jeg egentlig at hun er på vei ut fordi jeg nå har fått opplæring i mindfullnessmetoden deres.

Er det slik at fastlegen kan skrive ut alle medisiner hvis hun bare har drøftet det med dps først? Jeg har jo et ønske om å prøve litium, men hun sier hun ikke kan skrive det ut. Den eneste medisinen som har hatt noe virkning er Lamictal, men den tar som sagt ikke vekk depresjonene. 

Når det gjelder den somatiske helsen så kom alle blodprøvet tilbake fint. Hun nevnte spesielt blodsukker fordi diabetes kunne vært en årsak, men langtidsblodsukkeret var veldig fint. Jeg har sluttet å gå ned i vekt nå. Står stilt. Jeg plages fremdeles med kvalme, men er flinkere til å få i meg nok mat. Har begynt å drikke litt kalorier (juice) så jeg tror det har stoppet vektnedgangen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fru2020 skrev (37 minutter siden):

Akkurat den saken jeg står i nå som jeg ikke vil si så mye om så kan jeg si at jeg står med beina mitt i, uten å kunne flytte meg og uten at jeg har noe jeg skulle sagt. Jeg er part uten å være part. Det er utmattende.

Jeg har prøvd de korte innleggelsene tre ganger. Da har jeg vært stort sett helt alene i to døgn. I stuen på akuttposten er der somregel alltid tomt, og er det noen der så er de ofte tause. På vanlig sengepost er folk ofte friskere så det blir gjerne samtaler og da blir det avledning. På akuttposten blir jeg helt overlatt til mine egne tanker, spesielt siden jeg ikke får samtale med behandler. Det som har skjedd de tre gangene jeg har vært innlagt er at jeg har kjent på en enorm håpløshetsfølelse noe som igjen har ført til reduksjon i funksjon når jeg kommer hjem.Så jeg er skeptisk til å bruke tilbudet selv om alle sier det er et bra tilbud.

Me legen min er psykiater ja. Hun er opptatt av at jeg skal gjøre mindfullnessøvelser. Det er det hele programmet som de har utarbeidet går ut på. Hun har anbefalt meg å slutte på enkelte medisiner. Hun anbefalte welbutrin, men det har jeg prøvd før og dps tok meg rett av det fordi de mente det var en helt feil medisin for meg. Ellers så er hun mest en lytter. Hun anerkjenner mine opplevelser, men har ikke så mange råd. Hun begynte å arbeide med me i februar så jeg tror hun enda ikke har så mange erfaringer pasienter som skiller seg litt ut. Så tror jeg egentlig at hun er på vei ut fordi jeg nå har fått opplæring i mindfullnessmetoden deres.

Er det slik at fastlegen kan skrive ut alle medisiner hvis hun bare har drøftet det med dps først? Jeg har jo et ønske om å prøve litium, men hun sier hun ikke kan skrive det ut. Den eneste medisinen som har hatt noe virkning er Lamictal, men den tar som sagt ikke vekk depresjonene. 

Når det gjelder den somatiske helsen så kom alle blodprøvet tilbake fint. Hun nevnte spesielt blodsukker fordi diabetes kunne vært en årsak, men langtidsblodsukkeret var veldig fint. Jeg har sluttet å gå ned i vekt nå. Står stilt. Jeg plages fremdeles med kvalme, men er flinkere til å få i meg nok mat. Har begynt å drikke litt kalorier (juice) så jeg tror det har stoppet vektnedgangen.

Er det virkelig slik at det kun er DPS som kan skrive ut Litium, aldri fastlege?

@nachnoo

Anonymkode: 72054...cfc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...