Gå til innhold

Madr-s test spørsmål 8

Anbefalte innlegg

Skrevet

(For de som ikke kjenner til skjema så er det en veldig mye brukt screening test for å vurdere alvorlighetsgraden av en depresjon)

Det handler om pessimisme. Jeg skjønner ikke helt spørsmålet fordi jeg mener det handler om to helt forskjellige ting. Jeg vet aldri hva jeg skal svare .

"Dette spørsmålet omhandler hvordan du ser på din egen fremtid og hvordan du oppfatter din egen verdi. Tenk etter i hvilken grad du bebreider deg selv, om du plages av skyldfølelse, og om du har vært engstelig oftere enn vanlig for f.eks. din økonomi eller din helse."

Alternativet som gis flest poeng beskrives slik:

"Jeg ser svart på alt og kan ikke se noe håp. Det føles som jeg er et tvers gjennom verdiløst menneske, og som  om jeg aldri skulle kunne få noen tilgivelse for det stygge jeg har gjort."

Jeg skjønner ikke at de to tingene skal henge sammen. Jeg føler absolutt at det er ikke noe håp for meg. Jeg ser for meg en fremtid full av lidelse og tenker at det er umulig å bli frisk. Jeg har hatt alvorlig depresjon tidligere. Men jeg har aldri følt meg som et verdiløst menneske. Alle mennesker har en verdi selv om de ikke har en fremtid. Går det ikke an å føle at alt håp er ute, men at man likevel har verdi som menneske?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6 poeng beskriver som regel vrangforestillinger rundt skyld. Har du ikke sterk skyldfølelse scorer du nok ikke 6 poeng.

Skrevet
ISW skrev (3 minutter siden):

6 poeng beskriver som regel vrangforestillinger rundt skyld. Har du ikke sterk skyldfølelse scorer du nok ikke 6 poeng.

Men hvorfor blandes skyld/verdiløshet med håp om fremtiden? Er ikke det to veldig forskjellige ting.

Det er jo forsåvidt veldig sjeldent jeg fyller ut spørsmålene selv så det er sjelden jeg gjør vurderingene over hvilket tall jeg skal krysse på. Men måtte det for en måneds tid siden og kom på det nå.

Skrevet
Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor blandes skyld/verdiløshet med håp om fremtiden? Er ikke det to veldig forskjellige ting.

Det er jo forsåvidt veldig sjeldent jeg fyller ut spørsmålene selv så det er sjelden jeg gjør vurderingene over hvilket tall jeg skal krysse på. Men måtte det for en måneds tid siden og kom på det nå.

Jeg er enig i at det er to forskjellige ting, men begge deler er vanlige symptomer ved depresjon.

MADRS er ikke laget for å diagnostisere depresjon, bare for å gradere en eventuell depresjon som allerede er diagnostisert. Den har et begrenset antall spørsmål og da er det kanskje nødvendig at to av symptomene blandes i ett spørsmål - ofte vil jo graden av de to symptomene sammenfalle, og er det mye av det ene og lite av det andre, så antar jeg den som intervjuer vet hvordan man skal score det. Og for den som fyller ut selv, må man jo bare se på setningene og finne det som totalt sett passer best.

Jeg tenker at disse depresjonene helt uten skyldfølelse kanskje er litt atypiske, og at høy score på MADRS ikke nødvendigvis betyr at det alltid foreligger en alvorlig depresjon. Og kanskje trengs det da også annerledes behandling enn i mer typiske alvorlige depresjoner preget av melankoli/somatisk syndrom eller psykotiske symptomer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...