Gå til innhold

Har jeg bare feil oppfatning av autisme? Og maskerer jeg uten å være bevisst på det selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket med psyk sykepleieren min om at jeg ikke kjenner meg igjen i autisme (fikk diagnosen i voksen alder og foreldrene mine har aldri mistenkt noe mens jeg var barn). Og behandler sa noe om at hun tenkte at jeg maskerte. Men jeg er ikke bevisst på dette selv. Det er ikke slik at jeg bevisst tenker "nå tar jeg meg sammen og later som at jeg er noen andre". Jeg er redd for å bli sett da. Og jeg sa til behandler at aller helst ikke ønsker å snakke i terapien med henne men siden det hadde gjort jobben hennes vanskelig gjør jeg det likevel. Hun mente da at det var maskering og at man ikke alltid trenger være bevisst på dette selv, om man har gjort det siden man var lite barn.

Hva tenker dere? Har jeg bare feil oppfatning av autisme og maskerer jeg uten å være bevisst på det selv?

Anonymkode: 0de2b...c23

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg snakket med psyk sykepleieren min om at jeg ikke kjenner meg igjen i autisme (fikk diagnosen i voksen alder og foreldrene mine har aldri mistenkt noe mens jeg var barn). Og behandler sa noe om at hun tenkte at jeg maskerte. Men jeg er ikke bevisst på dette selv. Det er ikke slik at jeg bevisst tenker "nå tar jeg meg sammen og later som at jeg er noen andre". Jeg er redd for å bli sett da. Og jeg sa til behandler at aller helst ikke ønsker å snakke i terapien med henne men siden det hadde gjort jobben hennes vanskelig gjør jeg det likevel. Hun mente da at det var maskering og at man ikke alltid trenger være bevisst på dette selv, om man har gjort det siden man var lite barn.

Hva tenker dere? Har jeg bare feil oppfatning av autisme og maskerer jeg uten å være bevisst på det selv?

Det kan jo ingen her vite? Men synes du har veldig oppheng på dette temaet, og det KAN tale for autisme. Sier ikke at du har det, men du er veldig opphengt. 

Anonymkode: a67d9...2f8

Skrevet

Er det noe spesifikk hun sier som som peker på autisme? Å maskere kan vel de fleste gjøre sånn sett. Jeg er f. eks mer utadvendt blant venner og ukjente enn hva jeg faktisk er med min egen familie (foreldre,søsken, søskenbarn osv) uten at jeg skjønner hvorfor da jeg har et ganske bra forhold med hele gjengen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan jo ingen her vite? Men synes du har veldig oppheng på dette temaet, og det KAN tale for autisme. Sier ikke at du har det, men du er veldig opphengt. 

Anonymkode: a67d9...2f8

Nei, kanskje ikke? Men jeg spør likevel jeg. Jeg er enig i at jeg har veldig oppheng på temaet, så håper på at jeg kan få en ny vurdering på det og at jeg klarer slå meg til ro med det resultatet. Jeg tenker i alle fall at det er det som må til for å slutte gruble på det? Jeg tenker, kan man virkelig ha autisme uten at det er synlig? 

AnonymBruker
Skrevet
Ftss skrev (1 minutt siden):

Er det noe spesifikk hun sier som som peker på autisme? Å maskere kan vel de fleste gjøre sånn sett. Jeg er f. eks mer utadvendt blant venner og ukjente enn hva jeg faktisk er med min egen familie (foreldre,søsken, søskenbarn osv) uten at jeg skjønner hvorfor da jeg har et ganske bra forhold med hele gjengen.

Det er det med maskering, shut down og også at jeg er dårlig på øyekontakt og husker lite fra barndommen. Er de tingene jeg kan komme på sånn nå umiddelbart i alle fall. Kan godt hende det er flere ting også, jeg burde nok spørre henne neste time.

AnonymBruker
Skrevet

Opplever du at du hele tiden går på tå hev og prøver å lese situasjonen, og tilpasse deg etter det? Eller opplever du at du er fri og kan si hva enn du ønsker, om du ønsker det, i alle situasjoner? 

Anonymkode: c68f4...969

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Opplever du at du hele tiden går på tå hev og prøver å lese situasjonen, og tilpasse deg etter det? Eller opplever du at du er fri og kan si hva enn du ønsker, om du ønsker det, i alle situasjoner? 

Det varierer litt. Føler aldri at jeg er helt fri og kan si hva jeg ønsker, men for det meste føler jeg at jeg prøver tilpasse meg og si det riktige og unngå å bli såret og avvist.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det varierer litt. Føler aldri at jeg er helt fri og kan si hva jeg ønsker, men for det meste føler jeg at jeg prøver tilpasse meg og si det riktige og unngå å bli såret og avvist.

Dette kan jo være både autistisk maskering, og ha andre årsaker. Men du viser deg uansett ikke frem autentisk og som du egentlig er, sånn sett har hun jo rett i at du er tildekt. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hun mente da at det var maskering og at man ikke alltid trenger være bevisst på dette selv, om man har gjort det siden man var lite barn.

Det er den profesjonelle part som har bevisbyrden for slike utsagn. Om det stemmer for deg kan du bare vite selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette kan jo være både autistisk maskering, og ha andre årsaker. Men du viser deg uansett ikke frem autentisk og som du egentlig er, sånn sett har hun jo rett i at du er tildekt. 

Det er sant, godt poeng.

psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Det er den profesjonelle part som har bevisbyrden for slike utsagn. Om det stemmer for deg kan du bare vite selv.

Jeg husker lite fra jeg var barn så kan ikke si så mye om akkurat det. Så vet ikke.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg husker lite fra jeg var barn så kan ikke si så mye om akkurat det. Så vet ikke.

Det forandrer ingenting, det er fortsatt den profesjonelle part som må bevise at påstanden er riktig, ikke omvendt.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Det forandrer ingenting, det er fortsatt den profesjonelle part som må bevise at påstanden er riktig, ikke omvendt.

Hvorfor er det slik mener du?

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor er det slik mener du?

Den spesifikke juridiske begrunnelsen kan du spørre Pasient- og brukerombudet om.

Skrevet (endret)

Kan barn med autisme slutte med bleie? Norwaytwins Guro sin sønn🙂han begynner på skolen nest høst🙂han har barne autisme, bruker fremdelse bleie. Ingen tegn til bleieslutt. Har sett voksne/ungdom på TV som ikke bruker bleier. 

Endret av Musikk
stjernestøv
Skrevet

Jeg tror dem maskeringen er bevisst og sikkert veldig slitsom, mitt barn klarte ikke å maskere som barn men som voksen gjør hun det sier hun. 

Skrevet

Jeg hadde asperger syndrom, men den ble tatt vekk etter 3 mnd utredning for psykoselidelse. Fikk shizoaffektiv og asperger ble tatt vekk. Vet ikke hvorfor. Har en del symptomer på det, men kanskje ikke nok likevel. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (34 minutter siden):

Jeg tror dem maskeringen er bevisst og sikkert veldig slitsom, mitt barn klarte ikke å maskere som barn men som voksen gjør hun det sier hun. 

Skjønner. Da er hun i alle fall bevisst på det.

Glitter skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde asperger syndrom, men den ble tatt vekk etter 3 mnd utredning for psykoselidelse. Fikk shizoaffektiv og asperger ble tatt vekk. Vet ikke hvorfor. Har en del symptomer på det, men kanskje ikke nok likevel. 

Kan jeg spørre hvilke symptomer du har?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner. Da er hun i alle fall bevisst på det.

Kan jeg spørre hvilke symptomer du har?

Sliter i sosiale sammenhenger, liker ikke øyekontakt, er rigid, tåler forandring dårlig, liker forutsigbarhet, skjønner ikke alltid humor/kan ta ting bokstavelig. Det er hva jeg husker på stående fot. Har også lite hukommelse fra oppvekst, men visste ikke at det var symptom på autisme. Jeg blir fort overstimulert, er mimikkfattig og har jo lurt på om empatien min ikke er utviklet helt. Ikke at jeg er empatiløs, men føler det skal litt mer til for å trigge empati hos meg enn andre. Bortsett fra når det gjelder barn og dyr, der er det ikke noe galt med empatien. 

AnonymBruker
Skrevet
Musikk skrev (3 timer siden):

Kan barn med autisme slutte med bleie? Norwaytwins Guro sin sønn🙂han begynner på skolen nest høst🙂han har barne autisme, bruker fremdelse bleie. Ingen tegn til bleieslutt. Har sett voksne/ungdom på TV som ikke bruker bleier. 

Det kommer vel helt ann på barnet og graden av autisme? Jeg er voksen, men tisser av og til på meg fordi jeg venter for lenge/glemmer å gå på do. Er for opptatt av det som holder fokuset mitt. Men jeg går jo ikke med bleie/bind likevel.

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (19 timer siden):

Sliter i sosiale sammenhenger, liker ikke øyekontakt, er rigid, tåler forandring dårlig, liker forutsigbarhet, skjønner ikke alltid humor/kan ta ting bokstavelig. Det er hva jeg husker på stående fot. Har også lite hukommelse fra oppvekst, men visste ikke at det var symptom på autisme. Jeg blir fort overstimulert, er mimikkfattig og har jo lurt på om empatien min ikke er utviklet helt. Ikke at jeg er empatiløs, men føler det skal litt mer til for å trigge empati hos meg enn andre. Bortsett fra når det gjelder barn og dyr, der er det ikke noe galt med empatien. 

Takk for at du deler. Behandler har i alle fall sagt til meg at det med dårlig hukommelse er vanlig for autister. Aner ikke hvorfor. Jeg synes det virker litt rart men? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...