Gå til innhold

Dere som også har/har hatt selvhat, forakt, lav selvfølelse/selvtilit

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan reagerer dere når andre mennesker gir deg omsorg, komplimenter og kjærlighet? Jeg har begynt å si "tusen takk, det var hyggelig å høre"! når jeg får komplimenter. Før snudde jeg komplimentet lynraskt over til avsender. Det er krevende å ta imot omsorg da jeg føler at jeg ikke fortjener det, men har begynt å ta iniativ til sosiale treff (med noen få) fordi det gjør godt der og da. 

Synes at oppmerksomheten og det å bli sett og forstått i terapien er svært intenst og vanskelig, kjenner meg sårbar og hudløs, blir først sint/frustrert når jeg får komplimenter der, etterpå trist fordi jeg gjerne vil ta inn det gode. 

Synes "ømhet"/det nære er svært ubehagelig. Kan kjennes bedre å klemme en fremmed enn mine egne barn...

Anonymkode: f8a13...e89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lærte fra jeg var barn å takke for komplimenter så det har jeg alltid gjort. Men der i mot er det sjeldent jeg virkelig tror på et kompliment jeg får, dette uansett hva det gjelder eller hvem det kommer fra. Omsorg og kjærlighet faller litt under det samme, jeg mangler den grunnleggende troen på at noen virkelig kan like meg for den jeg virkelig er.

AnonymBruker
Skrevet
Sjø skrev (1 minutt siden):

Jeg lærte fra jeg var barn å takke for komplimenter så det har jeg alltid gjort. Men der i mot er det sjeldent jeg virkelig tror på et kompliment jeg får, dette uansett hva det gjelder eller hvem det kommer fra. Omsorg og kjærlighet faller litt under det samme, jeg mangler den grunnleggende troen på at noen virkelig kan like meg for den jeg virkelig er.

Huff, det er vondt. Hvordan er det for deg når du åpner deg og er sårbar i terapi, og mottar omsorg fra terapeuten?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet hvordan det er, for jeg har hatt det som deg. Jeg har i lang tid øvd meg på å si «takk» og si til meg selv at at jeg fortjener  de fine ordene. 

Anonymkode: b2d80...dad

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Huff, det er vondt. Hvordan er det for deg når du åpner deg og er sårbar i terapi, og mottar omsorg fra terapeuten?

Det synes jeg er vanskelig. Men det er ikke like vanskelig å åpne seg, være sårbar og motta omsorg fra henne som fra ekte relasjoner i livet mitt (tenker da i hovedsak på familie og venner, har aldri hatt kjæreste). Grunnen til at det er lettere med en terapeut tror jeg er at jeg ikke virkelig tror på at omsorgen hennes for meg er ekte, det er jobben hennes å "bry seg". Bare for å få sagt det så tenker jeg ikke at hun ikke bryr seg i det hele tatt, hun bryr seg bare på en annen måte. Det er i alle fall slik jeg ser på det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg vet hvordan det er, for jeg har hatt det som deg. Jeg har i lang tid øvd meg på å si «takk» og si til meg selv at at jeg fortjener  de fine ordene. 

Anonymkode: b2d80...dad

Så fint å høre. Du fortjener å ha det bra❤️

AnonymBruker
Skrevet
Sjø skrev (27 minutter siden):

Det synes jeg er vanskelig. Men det er ikke like vanskelig å åpne seg, være sårbar og motta omsorg fra henne som fra ekte relasjoner i livet mitt (tenker da i hovedsak på familie og venner, har aldri hatt kjæreste). Grunnen til at det er lettere med en terapeut tror jeg er at jeg ikke virkelig tror på at omsorgen hennes for meg er ekte, det er jobben hennes å "bry seg". Bare for å få sagt det så tenker jeg ikke at hun ikke bryr seg i det hele tatt, hun bryr seg bare på en annen måte. Det er i alle fall slik jeg ser på det.

Slik tenker jeg også, at "omsorgen" varer de 45 minuttene i terapirommet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slik tenker jeg også, at "omsorgen" varer de 45 minuttene i terapirommet. 

Ja. Jeg gikk til en behandler en gang som flere ganger sa til meg at hun tenkte på meg utenom timene men jeg vet ikke helt hvor mye jeg trodde/tror på det.

AnonymBruker
Skrevet
Sjø skrev (44 minutter siden):

Ja. Jeg gikk til en behandler en gang som flere ganger sa til meg at hun tenkte på meg utenom timene men jeg vet ikke helt hvor mye jeg trodde/tror på det.

Det synes jeg at du skal åpne opp for at er sant. Hun har ingen grunn til å si det om hun ikke virkelig mener det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...