Gå til innhold

Dere som går til privat terapi (og forsåvidt offentlig også). Var dere bevisst på/valgte en spesifikk terapiretning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fikk kognitiv terapi på DPS, og valgte psykodynamisk nå i privat regi. Jeg ser nå at kognitiv terapi ikke traff helt, det kan selfølgelig også ha sammenheng med at jeg var alvorlig deprimert og ikke hadde tilgang til følelser osv. 

Anonymkode: de888...bea

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet

I offentlig terapi følger jeg manus. I privat terapi setter jeg premissene selv.

Skrevet

Hadde jeg hatt muligheten til å velge hadde jeg valgt å prøve meg i ISTDP terapi igjen. På tross av at jeg er enig i mye av den kritikken som ble skrevet om i Psykologtidsskriftet for noen år siden så likte jeg at det var veldig direkte, "rett frem og rett på". 

AnonymBruker
Skrevet
Sjø skrev (4 minutter siden):

Hadde jeg hatt muligheten til å velge hadde jeg valgt å prøve meg i ISTDP terapi igjen. På tross av at jeg er enig i mye av den kritikken som ble skrevet om i Psykologtidsskriftet for noen år siden så likte jeg at det var veldig direkte, "rett frem og rett på". 

Vil du si kort om hva som er hoved-essensen i denne terapien? Jeg har aldri hørt om ISTDP. Hvordan hjalp den deg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil du si kort om hva som er hoved-essensen i denne terapien? Jeg har aldri hørt om ISTDP. Hvordan hjalp den deg?

Jeg er ganske dårlig på å forklare slikt så jeg må rett og slett bare lime inn svaret fra google: "Hovedessensen i ISTDP er å hjelpe pasienten med å bryte ned psykologiske forsvar for raskt å komme i direkte kontakt med underliggende, blokkerte følelser som skaper psykiske og fysiske symptomer. Metoden bygger på psykoanalytisk teori, men skiller seg ut ved å være svært aktiv, konfronterende og fokusert". Ironisk nok klarte ikke behandler å hjelpe meg (hun mente det var fordi jeg ikke var klar til å gi opp forsvaret), men jeg har bare tenkt at jeg likte denne formen for terapi så godt at jeg kunne veldig gjerne tenke meg å prøve på nytt. Det er jo over 2 år siden vi avsluttet så det kan jo godt hende at det ville hatt større suksess nå?

AnonymBruker
Skrevet
Sjø skrev (3 minutter siden):

Jeg er ganske dårlig på å forklare slikt så jeg må rett og slett bare lime inn svaret fra google: "Hovedessensen i ISTDP er å hjelpe pasienten med å bryte ned psykologiske forsvar for raskt å komme i direkte kontakt med underliggende, blokkerte følelser som skaper psykiske og fysiske symptomer. Metoden bygger på psykoanalytisk teori, men skiller seg ut ved å være svært aktiv, konfronterende og fokusert". Ironisk nok klarte ikke behandler å hjelpe meg (hun mente det var fordi jeg ikke var klar til å gi opp forsvaret), men jeg har bare tenkt at jeg likte denne formen for terapi så godt at jeg kunne veldig gjerne tenke meg å prøve på nytt. Det er jo over 2 år siden vi avsluttet så det kan jo godt hende at det ville hatt større suksess nå?

Takk. Det hørtes ikke ut som en god terapiform for meg iallefall! For meg stiller tid, tålmodighet og sterk terapetisk allianse først i køen. Hva tenker du at ville det mest utviklende for deg med denne formen for terapi?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk. Det hørtes ikke ut som en god terapiform for meg iallefall! For meg stiller tid, tålmodighet og sterk terapetisk allianse først i køen. Hva tenker du at ville det mest utviklende for deg med denne formen for terapi?

Nei, denne terapiretningen er nok langt fra for alle. Det er et godt spørsmål jeg tror jeg må reflektere litt over før jeg virkelig kan gi et godt svar, men min umiddelbare første tanke var: "følelsen av at det skjer noe". Det blir kanskje et litt flåsete svar? Men jeg har gått i nok av terapi der man bare snakker om siste ukens hendelser eller behandler ikke tør å utfordre en eller pushe en (det finnes sikkert et bedre ord enn det jeg kunne brukt her men det står litt stille). 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...