Gå til innhold

Hva innebærer egentlig det å være i en krise? (bruk av AAT)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

(Akutt ambulant-team). Hører forskjellige beskrivelser, som min behandler sier at, tilbudet er ment for kriser sånn i utgangspunktet. Tidligere behandler, begge fra DPS sa at "AAT kan du bruke så mye du vil", min venninne sier at hun bruker tilbudet for "stort og smått". Hva er din erfaring? Og hvordan definerer psykiatrien egentlig en krise? 

Anonymkode: 725af...29a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Visste ikke at man bare kunne bruke tilbudet sånn uten videre, for stort og smått. Jeg har fått besøk av de en periode, da var det i stedet for innleggelse, og jeg ble uansett innlagt på sykehuset av AAT noen dager etter de først kom. 

Men det var dps som henviste til AAT i utgangspunktet, og skulle jeg hatt behov igjen måtte ny henvisning på plass. 

Anonymkode: a2f88...d9e

Skrevet

Kopierer litt fra et innlegg jeg hadde 3. oktober med litt om forskjeller fra sted til sted mtp. hvordan psykiatriske poster, psykisk helsetjeneste i kommuner, AAT etc. er organisert og hva de tilbyr:

Ambulant akutteam, Akuttambulant team, AAT, Akutteam og lignende navn:

-          Normalt under DPS

-          Noen vurderer eller gir korttidsbehandling for kun selvmordsproblematikk, manier, psykoser o.l. med eller uten at rus er involvert. Andre er mer allsidige (alvorlig psykisk lidelse i (rask) forverring, forskjellige typer kriser etc.).

-          Noen steder har de portvaktsfunksjon (vurderer alle forespørsler om (frivillige) innleggelser)

-          Hvilke profesjoner varierer, men typisk psykiater, psykolog og psykiatriske sykepleiere

-          Baserer seg primært på vurdering, videre henvisning og evt. korttidsbehandling til akutt krise er over

-          Kan noen steder kontaktes direkte av pasienten selv. Andre steder kreves henvisning fra fastlege eller annet helsepersonell. Begge deler er veldig vanlig

-          Varierer fra sted til sted om de primært kommer hjem til deg eller annet egnet sted (fastlege, legevakt etc.), de primært ønsker at du møter opp hos dem, må møte opp hos dem, eller det er helt opp til hva du ønsker

Kan også legge til at de gjerne har et gitt antall uker de maks kan følge opp. Noen steder kan pasienten selv kontakte AAT inntil et gitt antall uker etter avslutning selv om de evt. måtte ha henvisning sist gang til AAT.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Visste ikke at man bare kunne bruke tilbudet sånn uten videre, for stort og smått. Jeg har fått besøk av de en periode, da var det i stedet for innleggelse, og jeg ble uansett innlagt på sykehuset av AAT noen dager etter de først kom. 

Men det var dps som henviste til AAT i utgangspunktet, og skulle jeg hatt behov igjen måtte ny henvisning på plass. 

Vil du si noe om hva som var problemstillingen? Var du i behandling på poliklinikk eller privat i utgangspunktet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil du si noe om hva som var problemstillingen? Var du i behandling på poliklinikk eller privat i utgangspunktet?

Jeg ble henvist til DPS, og da jeg kom til DPS var jeg så dårlig av depresjon at de ville legge meg inn der og da. Jeg skjønte ikke helt hvor dårlig jeg var selv og mente jeg klarte meg hjemme. DPS insisterte da på å sende ut AAT hjem til meg noen ganger om dagen. Jeg klarte meg ikke hjemme, så noen dager senere ble jeg lagt inn av AAT likevel. 

Skrevet

Det er alltid noen som misbruker fellesgoder slik at det blir mindre på andre, f.eks,. bryker legevakt til å fornye resept, skrive sykemelding eller attester.

Når det heter akutt-team, så er det for at de skal brukes i akutte tilfeller. Hva er et akutt tilfelle? Det er når du vurderer å ringe legevakt evt be om en innleggelse. Det kan også være når man vurderer å be om en time neste dag hos fastlegen.

PS: Den beste definisjonen av akutt fikk jeg av en sykepleier på legevakten: Når de spør om hvem som har vakt, er det ikke akutt.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (57 minutter siden):

Det er alltid noen som misbruker fellesgoder slik at det blir mindre på andre, f.eks,. bryker legevakt til å fornye resept, skrive sykemelding eller attester.

Når det heter akutt-team, så er det for at de skal brukes i akutte tilfeller. Hva er et akutt tilfelle? Det er når du vurderer å ringe legevakt evt be om en innleggelse. Det kan også være når man vurderer å be om en time neste dag hos fastlegen.

PS: Den beste definisjonen av akutt fikk jeg av en sykepleier på legevakten: Når de spør om hvem som har vakt, er det ikke akutt.

Jeg leser av hjemmesiden deres nå at de kan brukes i akutte situasjoner og/eller i vanskelige livssituasjoner som ved feks søvnløshet, angst og depresjon. Det var en god definisjon, ja. Det høres ut som om noen, for godt(?), kjent med systemet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...