Gå til innhold

Kjøring i venstre felt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg lærte på trafikkskole, er det ikke lov å kjøre over fartsgrensen i venstrefeltet og den er kun til forbikjøring. 

Jeg holdt meg likevel til venstre en stund, fordi jeg skulle forbikjøring en viss by og dette var i 16 tiden og jeg visste i mange avkjøringen ville det bli tett. 

Kjørte likevel bare litt fortere enn 100 km/t som var grensa der. Jeg holdt god avstand til neste bil fordi jeg ikke liker kjøre klin bak noen i høy fart. 

Klin bak mek kjørte en porsje og etterhvert lyste på meg ville forbi, så jeg viket unna. Han kjørte i stor fart. Og kom ikke lengre enn klin bak neste bil. 

Har også fundert på det hvordan det fungerer i dag. I høyrefelt blir man alltid stående bak noen som kjører 80 km/t i 100 sone. I venstre blir man presset til å kjøre 130. 

Finnes det ikke noe bedre løsninger på dette? For eksempel tre felt.😛

Anonymkode: c7505...727

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det burde være et eget sted i helvete for folk i dyre biler som kjører sånn i venstre felt. Personlig pleier jeg i sånne tilfeller å bremse godt ned og litt flåsete sagt håpe at vedkommende i bilen bak blir så sint at han sprekker.

AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn er dårlige til å kjøre riktig på motorvei. Jeg er så lei. 

Anonymkode: f1103...311

AnonymBruker
Skrevet
AI-oversikt

Bruk av venstre kjørefelt på flerfeltsvei og motorvei er strengt regulert i Norge. Hovedregelen er at venstre felt kun skal brukes til forbikjøring. Viktige regler for venstre kjørefelt
  • Hovedregel – hold til høyre: Du skal alltid kjøre i høyre felt med mindre du skal kjøre forbi noen. 
  • Kun til forbikjøring: Du trekker ut i venstre felt for å passere et annet kjøretøy, og skal kjøre tilbake til høyre felt så snart forbikjøringen er ferdig og det er trygt. 
  • Ikke "ligg" i venstre felt: Det er ulovlig og skaper farlige situasjoner og dårlig trafikkflyt å bli liggende i venstre felt dersom høyre felt er ledig

Anonymkode: 9c7f2...d8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):
AI-oversikt

Bruk av venstre kjørefelt på flerfeltsvei og motorvei er strengt regulert i Norge. Hovedregelen er at venstre felt kun skal brukes til forbikjøring. Viktige regler for venstre kjørefelt
  • Hovedregel – hold til høyre: Du skal alltid kjøre i høyre felt med mindre du skal kjøre forbi noen. 
  • Kun til forbikjøring: Du trekker ut i venstre felt for å passere et annet kjøretøy, og skal kjøre tilbake til høyre felt så snart forbikjøringen er ferdig og det er trygt. 
  • Ikke "ligg" i venstre felt: Det er ulovlig og skaper farlige situasjoner og dårlig trafikkflyt å bli liggende i venstre felt dersom høyre felt er ledig

Anonymkode: 9c7f2...d8b

To kommentarer.

1) Ved kø. Da bør begge felt brukes for å øke kapasiteten på veien. 

2) Man skal ikke ligge i venstre felt, men det skal ikke være en forventning om at man skal ligge 40 km/t over fartsgrensen ved en forbikjøring for å tilfredsstille den arrogante idioten i Porsche og med usunt høyt blodtrykk sitt behov for å spare tre sekunder. Man kjører forbi i forsvarlig hastighet uavhengig av bilen bak, og legger seg i høyre felt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...