Gå til innhold

Var det rett att Obama fikk fredsprisen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det var høl i huet. Og nå er en oransje mann med voldsomme humørsvingninger sjalu..

Anonymkode: ccd30...c26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han får bare være sjalu uavhengig av hvem andre som vant. 

Skrevet

Rett eller galt?  Det er historie.  Trump får ikke fredsprisen, uansett hvor mye han bråker.

Skrevet

Det var helt på jordet å gi Obama fredsprisen. Ikke fordi jeg har noe imot Obama. Det var bare en helt uforståelig tildeling. Talen til Obama ble pinlig fordi han selv ikke forsto hvorfor han hadde fått prisen.

Angående Trump så har han faktisk forhandlet frem noen fredsavtaler. Det er kanskje litt underkommunisert i mediene fordi ingen vil bli mistenkt for å støtte Trump. Andre har fått fredsprisen for mindre. Problemet er at han truer demokratiet i USA, angriper Iran, truer Danmark etc. Det blir litt som å gi fredsprisen til Quisling for innsatsen hans i Russland. (Quisling drev hjelpearbeid før han ble ond) 

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært noen merkelige valg av fredsprisvinnere. Man bør ta lærdom av at Jagland aldri skulle vært i komiteen. Synes det er på høy tid at komiteen løsrives helt fra stortinget, eller i hvert fall at politikere eller ekspolitikere ikke kan sitte i komiteen. De bør være helt uavhengige av eventuelle kontaktnettverk, lobbyister og UD. 

Anonymkode: 9f350...955

Skrevet
Grendel skrev (22 minutter siden):

Det var helt på jordet å gi Obama fredsprisen. Ikke fordi jeg har noe imot Obama. Det var bare en helt uforståelig tildeling. Talen til Obama ble pinlig fordi han selv ikke forsto hvorfor han hadde fått prisen.

Angående Trump så har han faktisk forhandlet frem noen fredsavtaler. Det er kanskje litt underkommunisert i mediene fordi ingen vil bli mistenkt for å støtte Trump. Andre har fått fredsprisen for mindre. Problemet er at han truer demokratiet i USA, angriper Iran, truer Danmark etc. Det blir litt som å gi fredsprisen til Quisling for innsatsen hans i Russland. (Quisling drev hjelpearbeid før han ble ond) 

Hvilken fredsavtaler har Trump forhandlet frem?

Skrevet
Grendel skrev (25 minutter siden):

Jeg syntes det var helt greit at Obama fikk fredsprisen. Han viste i det minste en vilje til endring fra USA, ved å snakke med de man var uenige med framfor å bare bombe alt og alle (som jo til en viss grad hadde vært USA sin strategi en stund, spesielt i etterkant av 9/11).

Når det gjelder Trump. Det ville undergravet alt fredsprisen står for å gi den til han. Tvert imot ville det signalisert at Nobelkomiteen gir etter for trusler og maktmisbruk. Trump har tydelig kommunisert i sitt brev til statsministeren at han gir blanke F i fredsarbeid, han gjør det kun for å få fredsprisen, og når han ikke fikk den, var det mer gøy å starte kriger.

Skrevet
ISW skrev (36 minutter siden):

Jeg syntes det var helt greit at Obama fikk fredsprisen. Han viste i det minste en vilje til endring fra USA, ved å snakke med de man var uenige med framfor å bare bombe alt og alle (som jo til en viss grad hadde vært USA sin strategi en stund, spesielt i etterkant av 9/11).

Når det gjelder Trump. Det ville undergravet alt fredsprisen står for å gi den til han. Tvert imot ville det signalisert at Nobelkomiteen gir etter for trusler og maktmisbruk. Trump har tydelig kommunisert i sitt brev til statsministeren at han gir blanke F i fredsarbeid, han gjør det kun for å få fredsprisen, og når han ikke fikk den, var det mer gøy å starte kriger.

Det er ikke noe feil med Obama, men han hadde bare vært president i 9md  da han fikk prisen.

Snakket han med de han var uenig med fremfor å bombe? Det var begge deler.

Nå er det ikke sånn at enten Trump eller Obama måtte få fredsprisen. Det hjelper ikke om Trump er en enda dårligere kandidat.

Skrevet
Grendel skrev (4 minutter siden):

Det er ikke noe feil med Obama, men han hadde bare vært president i 9md  da han fikk prisen.

Snakket han med de han var uenig med fremfor å bombe? Det var begge deler.

Nå er det ikke sånn at enten Trump eller Obama måtte få fredsprisen. Det hjelper ikke om Trump er en enda dårligere kandidat.

Det gjør meg ingenting at Obama fikk fredsprisen, selvom de fleste undret seg  Du har ikke svart meg på spørsmålet om hvilke fredsavtaler Trump har forhandlet frem?

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Syns ikke Obama fortjente den jeg men det er bare min mening. Og jeg mener også at trump i alle fall ikke skal ha den!

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Snakke ...

Men, så var det bombingen av Libya, da.

Anonymkode: 65c4b...e43

Worrisome_plenty
Skrevet

Obama fikk prisen fordi han var progressiv demokrat og den første svarte presidenten i USA, og da kunne ikke dusten Jagland styre seg. Han fikk den fordi han var den han var ikke fordi han fortjente den.

For ordens skyld er jeg TS, jeg trykket anonym uten grunn.

Skrevet

Selv om jeg synes han var en fantastisk president, forsto jeg aldri hva som hadde gjort ham fortjent til fredsprisen.

Skrevet

Jeg elsker Obama, virkelig - men Fredsprisen hadde han ikke gjort seg fortjent til.

Skrevet
Frigg skrev (2 timer siden):

Det gjør meg ingenting at Obama fikk fredsprisen, selvom de fleste undret seg  Du har ikke svart meg på spørsmålet om hvilke fredsavtaler Trump har forhandlet frem?

Israel/Hamas. Kongo/Rwanda. Israel og araberstatene (Abraham -avtalen). Man kan ha en million innvendinger, men det er i alle fall gjort en innsats.

Jeg nevnte også at Quisling drev humanitært arbeid før krigen. Det er et faktum. Det gjør meg ikke til Quisling supporter. Det betyr heller ikke at Quisling burde få fredsprisen.

Skrevet
Grendel skrev (1 time siden):

Israel/Hamas. Kongo/Rwanda. Israel og araberstatene (Abraham -avtalen). Man kan ha en million innvendinger, men det er i alle fall gjort en innsats.

Jeg nevnte også at Quisling drev humanitært arbeid før krigen. Det er et faktum. Det gjør meg ikke til Quisling supporter. Det betyr heller ikke at Quisling burde få fredsprisen.

Jeg har ikke fått med meg at Trump har gjort innsasts i disse konfliktene.  At han har møtt opp noen steder er ikke nok.  Selv sier han at han har stoppet åtte kriger og derfor fortjener fredsprisen.  Mannen virker helt fjern fra virkeligheten.

AnonymBruker
Skrevet

ChatGPT svarer:

Donald Trump har flere ganger hevdet at han har stoppet eller bidratt til å avslutte kriger. Det er viktig å skille mellom kriger som faktisk ble avsluttet, våpenhviler han bidro til, og konflikter der han selv hevder å ha skapt fred uten at konflikten dermed var løst.

Trump har særlig vist til konflikter i Midtøsten, Afrika og Asia. En våpenhvile er imidlertid ikke nødvendigvis det samme som at en krig er avsluttet, og USAs president kan ha bidratt uten å være den eneste årsaken.

De åtte konfliktene Trump har hevdet å ha avsluttet

Ifølge faktasjekker fra blant andre CBS News og AP er dette konfliktene han har vist til.

www.cbsnews.com&sz=32

CBS News

+2

Konflikt Hva skjedde? Hvor godt holder påstanden?
1. Israel–Iran Våpenhvile etter krigshandlinger i juni 2025. Trump bidro til våpenhvilen, men krigen brøt ut igjen i 2026.
news.sky.com&sz=32
Sky News
+1
2. India–Pakistan Våpenhvile etter kamper i mai 2025. Kampene ble stanset. India avviser at USA meklet fram avtalen.
api.politifact.com&sz=32
api.politifact.com
+1
3. Thailand–Kambodsja Våpenhvile etter grensekamper i juli 2025. Trump bidro med press, blant annet gjennom handelspolitikken, men konflikten blusset opp igjen.
news.sky.com&sz=32
Sky News
+1
4. Armenia–Aserbajdsjan En fredsavtale ble kunngjort i august 2025. Et reelt diplomatisk gjennombrudd, men ikke alle konfliktpunktene ble løst.
news.sky.com&sz=32
Sky News
+1
5. Rwanda–Den demokratiske republikken Kongo En avtale ble undertegnet i juni 2025. Vold og kamper fortsatte. Avtalen avsluttet ikke hele konflikten.
www.cbsnews.com&sz=32
CBS News
+1
6. Israel–Hamas i Gaza En våpenhvileavtale trådte i kraft i oktober 2025. Trump spilte en viktig rolle i avtalen, men krigen og de uløste spørsmålene ble ikke endelig avklart.
www.reuters.com&sz=32
Reuters
+1
7. Serbia–Kosovo Trump viser til en avtale om økonomisk normalisering fra 2020. Det er omstridt å omtale dette som en krig han avsluttet. Konflikten er fortsatt uløst.
api.politifact.com&sz=32
api.politifact.com
+1
8. Egypt–Etiopia Trump viser til konflikten om en stor demning ved Nilen. Det dreide seg hovedsakelig om en diplomatisk strid, ikke en pågående krig som Trump avsluttet.
www.cbsnews.com&sz=32
CBS News
+1

Hva er den faktiske konklusjonen?

• Trump har bidratt til reelle våpenhviler og diplomatiske avtaler, særlig mellom enkelte av landene over.

• Han har ikke dokumentert at han har avsluttet åtte varige kriger. Flere av konfliktene var ikke fullskala kriger, og flere avtaler har ikke stanset volden permanent.

• Israel–Iran er et særlig tydelig moteksempel: Trump erklærte krigen avsluttet i 2025, men USA og Israel gikk til nye angrep på Iran i februar 2026. I oktober 2026 pågår det fortsatt forsøk på å få slutt på krigen.

www.reuters.com&sz=32

Reuters

+1

Kort sagt: Det er riktig at Trump har bidratt til flere våpenhviler og fredsprosesser. Det er misvisende å si at han dermed har stoppet åtte kriger. Det er forskjell på å få partene til å stanse kampene midlertidig og å løse konfliktene som førte til krig.

Anonymkode: 3aa9a...204

Skrevet (endret)
Frigg skrev (42 minutter siden):

Jeg har ikke fått med meg at Trump har gjort innsasts i disse konfliktene.  At han har møtt opp noen steder er ikke nok. 

Det er mye mer enn å bare møte opp noen steder. Det er omfattende avtaler.

Frigg skrev (42 minutter siden):

Selv sier han at han har stoppet åtte kriger og derfor fortjener fredsprisen.  Mannen virker helt fjern fra virkeligheten.

Han har ikke stoppet 8 kriger. Langt i fra. Jeg er enig i at han er fjern fra virkeligheten. 

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

ChatGPT svarer:

Donald Trump har flere ganger hevdet at han har stoppet eller bidratt til å avslutte kriger. Det er viktig å skille mellom kriger som faktisk ble avsluttet, våpenhviler han bidro til, og konflikter der han selv hevder å ha skapt fred uten at konflikten dermed var løst.

Trump har særlig vist til konflikter i Midtøsten, Afrika og Asia. En våpenhvile er imidlertid ikke nødvendigvis det samme som at en krig er avsluttet, og USAs president kan ha bidratt uten å være den eneste årsaken.

De åtte konfliktene Trump har hevdet å ha avsluttet

Ifølge faktasjekker fra blant andre CBS News og AP er dette konfliktene han har vist til.

www.cbsnews.com&sz=32

CBS News

+2

Konflikt Hva skjedde? Hvor godt holder påstanden?
1. Israel–Iran Våpenhvile etter krigshandlinger i juni 2025. Trump bidro til våpenhvilen, men krigen brøt ut igjen i 2026.
news.sky.com&sz=32
Sky News
+1
2. India–Pakistan Våpenhvile etter kamper i mai 2025. Kampene ble stanset. India avviser at USA meklet fram avtalen.
api.politifact.com&sz=32
api.politifact.com
+1
3. Thailand–Kambodsja Våpenhvile etter grensekamper i juli 2025. Trump bidro med press, blant annet gjennom handelspolitikken, men konflikten blusset opp igjen.
news.sky.com&sz=32
Sky News
+1
4. Armenia–Aserbajdsjan En fredsavtale ble kunngjort i august 2025. Et reelt diplomatisk gjennombrudd, men ikke alle konfliktpunktene ble løst.
news.sky.com&sz=32
Sky News
+1
5. Rwanda–Den demokratiske republikken Kongo En avtale ble undertegnet i juni 2025. Vold og kamper fortsatte. Avtalen avsluttet ikke hele konflikten.
www.cbsnews.com&sz=32
CBS News
+1
6. Israel–Hamas i Gaza En våpenhvileavtale trådte i kraft i oktober 2025. Trump spilte en viktig rolle i avtalen, men krigen og de uløste spørsmålene ble ikke endelig avklart.
www.reuters.com&sz=32
Reuters
+1
7. Serbia–Kosovo Trump viser til en avtale om økonomisk normalisering fra 2020. Det er omstridt å omtale dette som en krig han avsluttet. Konflikten er fortsatt uløst.
api.politifact.com&sz=32
api.politifact.com
+1
8. Egypt–Etiopia Trump viser til konflikten om en stor demning ved Nilen. Det dreide seg hovedsakelig om en diplomatisk strid, ikke en pågående krig som Trump avsluttet.
www.cbsnews.com&sz=32
CBS News
+1

Hva er den faktiske konklusjonen?

• Trump har bidratt til reelle våpenhviler og diplomatiske avtaler, særlig mellom enkelte av landene over.

• Han har ikke dokumentert at han har avsluttet åtte varige kriger. Flere av konfliktene var ikke fullskala kriger, og flere avtaler har ikke stanset volden permanent.

• Israel–Iran er et særlig tydelig moteksempel: Trump erklærte krigen avsluttet i 2025, men USA og Israel gikk til nye angrep på Iran i februar 2026. I oktober 2026 pågår det fortsatt forsøk på å få slutt på krigen.

www.reuters.com&sz=32

Reuters

+1

Kort sagt: Det er riktig at Trump har bidratt til flere våpenhviler og fredsprosesser. Det er misvisende å si at han dermed har stoppet åtte kriger. Det er forskjell på å få partene til å stanse kampene midlertidig og å løse konfliktene som førte til krig.

Spot on. Trump har bidratt til flere våpenhviler og fredsprosesser, men han har ikke stoppet 8 kriger.

Dette er en fin øvelse i å se hele virkeligheten. Ikke bare det som bekrefter egne meninger. 

Endret av Grendel
AnonymBruker
Skrevet

Folk burde være mer opptatt av dette, ikke Nobel-rantingen.

trump-angriper-zelenskyj-v0-omkodd20vouh 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og nå er en oransje mann med voldsomme humørsvingninger sjalu..

Anonymkode: ccd30...c26

Jeg synes det er pinlig på den amerikanske presidentens vegne når han reagerer på ikke å få fredsprisen ved å angripe Norge og omtale tildelingen som en skam for nasjonen. En president tåler at andre blir hedret, og møter det med respekt.

Det er også en tydelig motsetning at han ønsker anerkjennelse for eget fredsarbeid, men reagerer med sinne og nedsettende uttalelser, når fredsprisen går til noen andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...