Gå til innhold

Hvorfor får jeg 6000 i baksmell?


Gjest Koalline

Anbefalte innlegg

Gjest Koalline

Når jeg har betalt 30% skatt hver måned gjennom hele året og har to jobber som totalt utgjør skrøpelige 7000 kroner i mnd.? Dessuten har jeg spart 30 000 i boligsparing for ungdom. Trodde jeg skulle få skattelette jeg, men det har jeg ikke sett noe til. Kan noen forklare meg dette? Likningskontoret har ikke tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjekk lønnsoppgavene dine og se på skattetrekk. Og hvis du er (eller har vært) så uheldig å ha jobbet for en kjeltring, så kan det hende at han/hun ikke har innbetalt skattetrekket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel ingen gi deg svar på når en ikke kjenner tallene dine, Koalline.

Jeg anbefaler at du tar for deg rettledningen til selvangivelsen og følger det utrekningsskjemaet som står der. Det er ikke så vanskelig.

Dette høres unektelig litt urimelig ut,ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nesten det samme skjedde meg!Jeg tjente litt mer enn deg, skattet litt mer og har fått litt mindre restskatt. Men ærlig talt - jeg trodde jeg skulle få igjen endel - oppga nemlig forventet inntekt 30 000 høyere enn den ble, så jeg har skattet av et rimelig mye høyere beløp. Og så skal jeg plutselig betale restskatt? Pussig.

Mitt problem er bare at alle oppgaver stemmer... Så min teori om situasjonen min er at noen gjorde feil da de skaffet meg skattekort i januar. Ellers ville jeg fått igjen ti tusen (en tredjedel av differansen mellom forventet og mottatt inntekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten det samme skjedde meg!Jeg tjente litt mer enn deg, skattet litt mer og har fått litt mindre restskatt. Men ærlig talt - jeg trodde jeg skulle få igjen endel - oppga nemlig forventet inntekt 30 000 høyere enn den ble, så jeg har skattet av et rimelig mye høyere beløp. Og så skal jeg plutselig betale restskatt? Pussig.

Mitt problem er bare at alle oppgaver stemmer... Så min teori om situasjonen min er at noen gjorde feil da de skaffet meg skattekort i januar. Ellers ville jeg fått igjen ti tusen (en tredjedel av differansen mellom forventet og mottatt inntekt).

Du har vel tabellkort, som de fleste ? Da skal det ikke ha noe å si hvor mye du har tjent i forhold til hva du har oppgitt at du vil tjene. Den tabellen du har fått, er tilpasset alle inntekter med den mengden fradrag og eventuelle inntekter utenom lønnsinntekten ("fordel" av egen bolig f.eks) som du har oppgitt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arbeideren

Det første som slo meg, var at du har TO jobber. Den ene jobben vil alltid regnes som hovedarbeidsgiver, den andre som en "ekstrajobb". PÅ ekstrajobber skatter man mer enn på hovedjobben, såvidt jeg husker? Tabelltrekk hos hovedarbeidsgiver, prosenttrekk på bi-jobben. Jeg lurer på om det ikke er noe der som gjør at du får feil skatt ?

Jeg hadde en ekstrajobb en gang, og det var nesten så det ikke lønte seg. Skattet mye mer av den lønna enn av hovedjobben min. Du vet, i Norge skal man ikke få jobbe for mye. Her dyrkes lathanser, sosialtilfeller,arbeidsledige og skattesnytere. De får penger nok, men ikke de som er villige til å JOBBE for pengene !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slo meg, var at du har TO jobber. Den ene jobben vil alltid regnes som hovedarbeidsgiver, den andre som en "ekstrajobb". PÅ ekstrajobber skatter man mer enn på hovedjobben, såvidt jeg husker? Tabelltrekk hos hovedarbeidsgiver, prosenttrekk på bi-jobben. Jeg lurer på om det ikke er noe der som gjør at du får feil skatt ?

Jeg hadde en ekstrajobb en gang, og det var nesten så det ikke lønte seg. Skattet mye mer av den lønna enn av hovedjobben min. Du vet, i Norge skal man ikke få jobbe for mye. Her dyrkes lathanser, sosialtilfeller,arbeidsledige og skattesnytere. De får penger nok, men ikke de som er villige til å JOBBE for pengene !

Om du tjener de siste 100 kronene på en vanlig jobb eller en ekstrajobb spiller ingen rolle. Skatten er den samme uansett. Skattekortet er forskjellig for å få et mest mulig korrekt forhåndstrekk, man kan jo ikke forlange at to arbeidsgivere skal samkjøre skattetrekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er disse 6000 kr i baksmell fra utkastet til ligning fra ligningskontoret, eller har du regnet ut det selv etter å ha fyllt ut selvangivelsen?

I første fall er det foreløpig ingen grunn til fortvilelse før selvangivelsen din bekrefter det samme. Dersom du faktisk har betalt for lite skatt, skyldes sikkert den lave forskuddstrekkinnbetalingen at du har hatt to jobber, dvs at du har tjent mer enn ligningskontoret har lagt til grunn ved utskriving av skattekortet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel tabellkort, som de fleste ? Da skal det ikke ha noe å si hvor mye du har tjent i forhold til hva du har oppgitt at du vil tjene. Den tabellen du har fått, er tilpasset alle inntekter med den mengden fradrag og eventuelle inntekter utenom lønnsinntekten ("fordel" av egen bolig f.eks) som du har oppgitt å ha.

Jepps, jeg har nettopp fått vite at vedkommende som skrev ut tabellkortet mitt ga meg feil kort.

Så nå er det oppklart hvertfall!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt feil ut, med mindre du har en stor formue, renteinntekter eller annet.

Sjekk her

http://www.skatteetaten.no/elektroniske_tjenester/skatteberegn/article.jhtml?articleID=1438374

En person med 7000 i mnd og ingen andre inntekter eller formue, bør betale betydelig mindre enn du har gjort.

Jeg vet ikke men jeg vet heller ikke hvorfor jeg skal betale 20 000 mer i skatt enn i fjor når jeg har samme inntekt. Har skattereglene blitt skjerpet mer enn bare frafall av forsørgerfradraget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke men jeg vet heller ikke hvorfor jeg skal betale 20 000 mer i skatt enn i fjor når jeg har samme inntekt. Har skattereglene blitt skjerpet mer enn bare frafall av forsørgerfradraget?

Her, men ikke på msn? Kommer du ikke inn der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de har gitt deg halv skatt i desember, eller ingen i juli, sånn som folk pleier å ha det (det er derfor folk flest betaler 36 %, så kan de tillate seg litt ferie- og juleluxus). I så fall blir det jo for lite skatt til slutt, når du bare har betalt 30% og dermed ikke tatt høyde for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis skattekortene er brukt riktig hos arbeidsgiver så skal du ha blitt trukket 30% av lønn i 10 1/2 måned.

7000 * 10,5 = 73.500

30% av dette er 22050

Jeg tror ikke at du kan ha trukket så mye skatt??

Skatt på 7000 * 12 = 84000 =

trygdeavgift 7,8%, kr 6552

Skatt på netto: 84000 - lønnsfradrag 31800 - klassefradrag i klasse 1 28.800 = grunnlag 23400. skatten er 28%, dvs. kr

6552

Sum skatt er altså 6552 + 6552 = 13104

og så kommer fradraget for BSU..

dvs maks 20% av kr 15000 i klasse 1= 3000, så skatten din blir 10104.

Hvorfor har du spart så mye på BSU? Er du gift og dette gjelder dere begge?

Og hvordan har skattedirektoratet kommet frem til en restskatt på kr 6000 for deg med en så liten lønn? Har du store kapitalinntekter og formue? Er du gift og har stor felles formue?

Tjente du det mangedobbelte året før og fikk en kjempestor utbetaling av feriepenger uten trekk på sommeren 2001?

Fikk du en etterbetalt pensjon?

Er du sikker på at du kan ha betalt så mye skatt som 30%? Det virker usannsynlig.

Og..... har du sett etter om det du trakk i skatt hos de forskjellige arbeidsgiverne er kommet inn i regnestykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her, men ikke på msn? Kommer du ikke inn der?

Var bare innom en kjapp tur mens jeg slet videre med selvangivelsen. Fant fler papirer og er nå oppe i 30 vedlegg + kvitteringer. Stakkar ligningsfunksjonær. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare innom en kjapp tur mens jeg slet videre med selvangivelsen. Fant fler papirer og er nå oppe i 30 vedlegg + kvitteringer. Stakkar ligningsfunksjonær. :)

Okay.. Ser du ikke er her nå heller.. Har du vært flink å legge deg tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...