Gå til innhold

Hvilke rettigheter har en uføretrygdet til hjelpemidler?


Webbie

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skriver på vegne av min mor,som har vært uføretrygdet i 20 år. Hun har diabetes, øcofagitt, autonom neuropati ( i magen) og polyneuropati i bena. Hun er mager, da hun nesten ikke spiser pga. smerter og magevondt.

Etter som årene har gått har det blitt vanskeligere for henne å gå. Hun har store smerter i bena (hadde ikke puls i det ene benet sist legene sjekket) og i resten av kroppen forøvrig.

Hun har fått dekket spesialoppbygde sko og en skinne til benet fra trygdekontoret, har en manuell rullestol og også trygdebil.

Hun bor i tredje etasje i en blokkleilighet - uten heis, og av den grunn kommer hun seg nesten aldri ut. Leiligheten har to etasjer, hvor bad er i øvre etasje og kjøkken i underetasjen.

Når hun kommer seg ut, så har bilen en skiboks på taket som rullestolen ligger i. Den må settes sammen/taes fra hverandre hver gang hun skal ut eller inn av bilen.

Hun og ektemannen har forsøkt å få seg en leilighet på egenhånd som kan tilfredstille kravene til tilgjengelighet for rullestol. Men det blir for dyrt.

Hvordan skal vi gå frem for å søke om hjelpemidler som kan gjøre hverdagen hennes enklere?

Hun er i utgangspunktet en optimistisk dame, men her en dag sa hun at hun ikke orket leve lenger, på grunn av smertene.

Hennes fysiske hverdag trenger forandringer, med mulighet for å komme seg ut på egenhånd og møte andre mennesker - utenom legeavtaler og undersøkelser.

Med vennlig hilsen

En bekymret datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De trenger hjelpemidler og en annen boligløsning såvidt jeg skjønner.

På begge disse tingene er det din kommune som er den naturlige første kontakten.

Her er det forskjellig praksis i kommunene, men jeg ville starte med å ringe kommunen, spør etter konsulent for funksjonshemmede eller en sosionom. Avtal en tid for møte, og spør om det er mulig også å få med en ergoterepeut.

Til dette møtet, så bør dere forberede og tenke igjennom alle de tingene som dere opplever som vanskelige. Ha gjerne med dokumentasjoner (diagnose), forslag på løsninger etc

Det som er kommunens ansvar, er å hjelpe til med endringer på bolig, evt se om det kan være kommunale utleieboliger. Det finnes utbedringstilskudd og eller utbedringslån som kommunen forvalter for husbanken, om som dine foreldre ville være en natrlig kandidat til å få tilskudd hos.

Av hjelpemidler så finnes det en rekke forskjellige. Alt som kan dokumenteres hjelper i det daglige, er relevant i forhold til en søknad. Dette er det ergoterapeuten i kommunen som skal bistå med og lage en søknad på. Det er Trygden som gjør vedtak og evt finansierer hjelpemiddelet.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest ergoterapeuten

De trenger hjelpemidler og en annen boligløsning såvidt jeg skjønner.

På begge disse tingene er det din kommune som er den naturlige første kontakten.

Her er det forskjellig praksis i kommunene, men jeg ville starte med å ringe kommunen, spør etter konsulent for funksjonshemmede eller en sosionom. Avtal en tid for møte, og spør om det er mulig også å få med en ergoterepeut.

Til dette møtet, så bør dere forberede og tenke igjennom alle de tingene som dere opplever som vanskelige. Ha gjerne med dokumentasjoner (diagnose), forslag på løsninger etc

Det som er kommunens ansvar, er å hjelpe til med endringer på bolig, evt se om det kan være kommunale utleieboliger. Det finnes utbedringstilskudd og eller utbedringslån som kommunen forvalter for husbanken, om som dine foreldre ville være en natrlig kandidat til å få tilskudd hos.

Av hjelpemidler så finnes det en rekke forskjellige. Alt som kan dokumenteres hjelper i det daglige, er relevant i forhold til en søknad. Dette er det ergoterapeuten i kommunen som skal bistå med og lage en søknad på. Det er Trygden som gjør vedtak og evt finansierer hjelpemiddelet.

:-)

Som ergoterapeut kan jeg si at vi kan være med på å finne ut av hvordan gjøre hverdagen enklere ved bruk av hjelpemidler og boligendringer. Ta kontakt med ergo- og fysioterapikontoret i kommunen dere bor i. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...