Gå til innhold

Abort igjen


Maggi

Anbefalte innlegg

Takk for tidligere svar. Jeg våger meg på enda et spørsmål, jeg. Nå hadde jeg gleden av å teste svakt positivt på lørdag etter at kroppen hadde gitt tydelige signal på at ting var i gang, men så ble signalene borte og testen negativ, alt dette før mensen uteble. Dette skjedde også i august, skjønt da kom mensen noen dager over. Og i begynnelsen av september hadde jeg ifølge deg muligens en abort ("Eggløsning" fra 10. september). Jeg vurderer nå å ta kontakt med lege for en samtale om utredning, men har selvsagt lyst til å forsøke naturmetoden mens en eventuell utredning pågår. Jeg er nedpsyket etter disse opp- og nedturene, men svært oppsatt på å bli gravid igjen. Jeg ser av innlegg på graviditetsforumet at det er omstridt hvorvidt det er nødvendig å la kroppen hvile seg etter en abort. Hva mener du? Er det for tidlig å begynne utredninger?

Jeg husker jeg hadde en svært illeluktende renselse etter min eneste fødsel i juni 1999, og tok kontakt med føden for undersøkelse. Jeg ble undergitt en ultralyd på to sekunder uten annen oppfølging - er det vanlig? Kan det være noe der?

Jeg er 34 år.

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener ikke å spørre om det er for tidlig å begynne med utredninger, det har du svart på tidligere. Du har skrevet at vi -eventuelt- kan begynne med utredninger. Du virker klok, og derfor lurer jeg på hva du anbefaler å gjøre. Er det lurt å stresse ned og vente/prøve igjen, eller skal jeg tenke på tiden som tross alt går når jeg nå er 34 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du fødte altså i juni 1999 og har nå sannsynligvis hatt to tidlige aborter i august og september? Hva jeg vil råde deg til? Jeg tror jeg vil oppfordre dere til å vente til du har hatt en eller to normale menstruasjoner og så forsøke igjen. Dette også for å slappe litt av og komme i bedre psykisk form. Hvis det samme skjer eller du ikke er gravid innen et år, søker dere hjelp. Man kan ikke utelukke at det er skjedd ett eller annet (sammenvoksninger ?) i livmoren etter mulig betennelse etter fødselen. Det kan man undersøke med hysteroskopi som foretas i lokalbedøvelse hvor man fører et tynt kikkertrør inn gjennom livmorhalsen og ser på livmorens innside og kan fjerne sammenvoksninger, polypper og små muskelknuter.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...