Gjest aawoi Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Hei! Jeg har vært allergiker i alle de åra jeg kan huske, og reagerer på de vanlige tinga, bjørk, grass og burotpollen, katter, hunder, høy og støv. Jeg har reagert ved å klø i øyne og nese, rennende øyne og nese og nysing. Til tider også små astmalignende anfall. I det siste har jeg plutselig fått helt sporadisk elveblest, og andre små prikker rundt på kroppen. Plutselig kan hele underarmen se ut som jeg har røde hunder, og så går det bort igjen. Jeg får elveblest på knea hvis jeg sitter på kne, eller på lårene helt uten grunn. Jeg får også skikkelig elveblest hvis jeg får sæd på huden (bortsett fra på magen brystet, men helt ekstremt på lår og armer...). Jeg tar 1 zyrtec daglig hele året, og har aldri reagert på denne måten før. Jeg har testa om det er nøtter jeg er allergisk mot nå, men det så ikke ut til å gi noen reaksjon. Elveblesten klør ikke, jeg hadde nok sikkert fått en sterkere reaksjon om jeg ikke hadde gått på allergitabeletter. Har du en forklaring på hvorfor jeg plutselig har begynt å reagere på sæd + andre ting, og i tillegg reagerer på en helt annen måte enn standard allergireaksjon? Har gått på zyrtec daglig i endel år nå, bør jeg bytte? Hvordan kan jeg få sjekket hva jeg er allergisk for? Kan legen min sjekke sånt? Koster det mye? Dette blei mange spøsmål, men det er snodig med denne elveblesten og disse andre røde prikkene som jeg ikke aner hvor kommer fra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50977-plutselig-elveblest/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Kjære aawoi Elveblest har lett for å komme plutselig og forsvinne plutselig uten at det er mulig å finne en enkelt årsak. Det er helt vanlig at det kommer elveblest på steder som er utsatt for trykk, som på knærne når du står på kne. Ellers går det også an å få elveblest når du er i kontakt med noe du reagerer allergisk på, f.eks. pollen og dyr. Det går an å være allergisk for sæd - men dette behøver ikke nødvendigvis bety at du er det. Det er lite sannsynlig at du vil kunne finne ut akkurat hva som fremkaller elveblest - sannsynligvis er det flere ting. Er du kvinne og reagerer på mannens sæd bør dere bruke kondom ved samleie forutsatt at du ikke er allergisk for lateks (gummi). Det bør du snakke med legen din om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50977-plutselig-elveblest/#findComment-200959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.