Gå til innhold

Det var det


Gjest syrin

Anbefalte innlegg

Etter å ha gått på zoloft siden juli har jeg hatt mye mageplager

+ sovet veldig dårlig.

For en uke siden toppet dette seg og jeg fikk diare som jeg har hatt sammenhengende i nesten 1 uke.

Idag var jeg hos legen som mente det var best å slutte med medisin og satt meg på seponering i 5 uker.

Hun vurderte å sette meg på seroxat men mente også at bivirkningene var så sterke at det var best å kutte ut medisin en periode.

Sjansen for å få bivirkninger av neste medisin er jo absolutt tilstede.Hun sa også at de som får kraftige bivirkninger av SSRI ofte ikke får bedring av medisinen heller.

Er sliten og lei av dette nå, har jo heller ikke hatt noen bedring av min tvangslidelse så alt er som før.

Psykiateren jeg står på venteliste hos svarer ikke på mine henvendelser så jeg aner ikke når eller om jeg kan få time hos han.

Moro gitt!

Noen som har noen gode råd/alternativer?

Sukk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Nonrespondere (de som ikke har noen effekt av medisinen) trenger ikke vanlig nedtrapping.

Jeg ville trappet ned på 5 dager. 2 dager med 100 mg, 3 dager med 50 mg og så slutt.

De mage/tarmplagene du beskriver er ikke typiske for SSRI, og jeg ville gitt deg en ny SSRI allerede fra neste mandag. OCD er tross alt en svært alvorlig lidelse, og jeg synes det er for passivt å kaste kortene etter ett mislykket behandlingsforsøk.

Jeg beklager sterkt at jeg uttrykker uenighet med allmennlegen din, men jeg synes at jeg må veie hensynet til din tilstand tyngst.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonrespondere (de som ikke har noen effekt av medisinen) trenger ikke vanlig nedtrapping.

Jeg ville trappet ned på 5 dager. 2 dager med 100 mg, 3 dager med 50 mg og så slutt.

De mage/tarmplagene du beskriver er ikke typiske for SSRI, og jeg ville gitt deg en ny SSRI allerede fra neste mandag. OCD er tross alt en svært alvorlig lidelse, og jeg synes det er for passivt å kaste kortene etter ett mislykket behandlingsforsøk.

Jeg beklager sterkt at jeg uttrykker uenighet med allmennlegen din, men jeg synes at jeg må veie hensynet til din tilstand tyngst.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Takk for raskt og engasjert svar NHD

selv om jeg blir litt forvirret.

Skal jeg bruke 5 dager på nedtrappingen som legen har satt til 5 uker?????

Hjelp hva gjør jeg nå. ?

Leger er vel ikke overlykkelige over pasienter som trekker frem info fra nettet i deres disfavør.

På den annen side jeg må jo ta dette opp med henne.

Orker ikke å holde på i 5 uker hvis det ikke er nødvendig.

Når det gjelder spørsmålet om å gå over på nytt SSRI så er nok min holdning til dette også tatt hensyn til.

Jeg er temmelig sliten, lei av mageplager og søvnløse netter i over 2 måneder og er derfor ikke så veldig motivert for å prøve videre akkurat nå.

Jeg synes også det er ok at en lege ser alvorlig på bivirkninger og ikke pøser på med nye medisiner uten å ta hensyn til både pasientens motivering for videre behandling og også eventuelle bivirkninger.

Det er mulig at SSRI ikke har mageplager som typisk bivirkning men jeg har da lest endel om div. bivirkninger av SSRI som ikke er spesiellt morsomme.

Det er vel slik at denne "vidunder" medisinen ikke virker like bra på alle og at jeg F.eks. bør vente på terapibehandling og så ta opp spørsmål om medisinering i sammenheng med terapi som jeg tror er en bedre løsning enn medisin alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Takk for raskt og engasjert svar NHD

selv om jeg blir litt forvirret.

Skal jeg bruke 5 dager på nedtrappingen som legen har satt til 5 uker?????

Hjelp hva gjør jeg nå. ?

Leger er vel ikke overlykkelige over pasienter som trekker frem info fra nettet i deres disfavør.

På den annen side jeg må jo ta dette opp med henne.

Orker ikke å holde på i 5 uker hvis det ikke er nødvendig.

Når det gjelder spørsmålet om å gå over på nytt SSRI så er nok min holdning til dette også tatt hensyn til.

Jeg er temmelig sliten, lei av mageplager og søvnløse netter i over 2 måneder og er derfor ikke så veldig motivert for å prøve videre akkurat nå.

Jeg synes også det er ok at en lege ser alvorlig på bivirkninger og ikke pøser på med nye medisiner uten å ta hensyn til både pasientens motivering for videre behandling og også eventuelle bivirkninger.

Det er mulig at SSRI ikke har mageplager som typisk bivirkning men jeg har da lest endel om div. bivirkninger av SSRI som ikke er spesiellt morsomme.

Det er vel slik at denne "vidunder" medisinen ikke virker like bra på alle og at jeg F.eks. bør vente på terapibehandling og så ta opp spørsmål om medisinering i sammenheng med terapi som jeg tror er en bedre løsning enn medisin alene.

Beklager at jeg ikke fikk med meg at det var du som ikke var motivert for et nytt behandlingsforsøk.

Selvsagt skal legen respektere dette. Forutsetning for behandling er jo et ønske fra deg som pasient.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...