Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter hjelp fra tidligere innlegg og svar, har jeg til slutt funnet ut hva jeg har.

Gule staflyokokker.

Jeg vil bli kvitt dette en gang for alltid.

Hjelper da en penicillin kur, selvom bakterien blir dyrket og riktig medisin framstilles?

Noen sier at man aldri kan bli kvitt dette problemet, at medisinen virker kun for dette tilfellet. At det kan komme flere utbrudd, men da av en annen type bakterie.

Er dette riktig?

Dette er uhyre plagsomt og jeg vil bare bli kvitt det!

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51042-gule-staflyokokker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære Tina,

Det er, som regel mulig å bli kvitt gule stafylokokker, selv om enkelte ganger er det ganske problematisk. Det er faktisk noen tilfeller der selv etter mange behandlingsforsøk blir de ikke borte. Det er viktig å huske på at gule stafylokokker forekommer hos ganske mange av oss, opp til 20%, som del av normal flora, uten å forårsake sykdom. Det er derfor ikke selvfølgelig at man skal sette igang store behandlingsopplegg bare fordi det er påvist gule stafylokokker. Når det gjelder valg av antibiotika, er det et viktig poeng at mange stammer av gule stafylokokker er resistente mot penicillin. Det er derfor nødvendig å undersøke (i mikrobiologisk laboratorium) hvilke antibiotika som kan påvirke den stammen du har. Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51042-gule-staflyokokker/#findComment-203097
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Kjære Tina,

Det er, som regel mulig å bli kvitt gule stafylokokker, selv om enkelte ganger er det ganske problematisk. Det er faktisk noen tilfeller der selv etter mange behandlingsforsøk blir de ikke borte. Det er viktig å huske på at gule stafylokokker forekommer hos ganske mange av oss, opp til 20%, som del av normal flora, uten å forårsake sykdom. Det er derfor ikke selvfølgelig at man skal sette igang store behandlingsopplegg bare fordi det er påvist gule stafylokokker. Når det gjelder valg av antibiotika, er det et viktig poeng at mange stammer av gule stafylokokker er resistente mot penicillin. Det er derfor nødvendig å undersøke (i mikrobiologisk laboratorium) hvilke antibiotika som kan påvirke den stammen du har. Vennlig hilsen

En tid tilbake spurte jeg om gule staflyokokker.

Har enda ikke blitt kvitt denne. Det har blitt gjort en odling og kommet fram til at jeg har typen:

Staflyokokk Auroris.

Går nå på diclocil, men mulig at det skal byttes til heracillin, som jeg har fått för og som ikke virket.

Jeg trodde det var hele poenget med en odling.. og finne fram til antibiotikaen som tok knekken på cellestammen.

Det virker mere som legen min famler i mörket.

Har du noen gode råd jeg kan gi min lege?

Reiser snart til tropisk miljö.

Kan det bli värre pga. luftfuktigheten? I så fall hva anbefaler du at jeg skal gjöre?

Lurte også på smittefaren.

Hvordan kan min samboer bli smittet? Han uroer seg for det og jeg vil jo selvfölgelig ikke smitte han.

Takk igjen

Mvh

Tina

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51042-gule-staflyokokker/#findComment-321728
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...