Gå til innhold

Særfradrag for forsørgelse, post 3.5.4 i selvangivelsen


Lionn

Anbefalte innlegg

Har skjønt at om man forsørger samboer og barn kan man trekke en del av på skatten. Er det noen som aner om den forsørgede part da ikke kan ha hatt noen inntekt overhodet? Eller er det en maksimumsgrense? Jeg har visstnok tjent 39000 i fjor? Kan min samboer likevel få dette forsørgerfradraget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner ikke til noe maks beløp (vet ikke om det eksisterer), men uansett så er det jo kun 5000 kr *per forsørget person* (altså ca 1500 kr tilbake).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Jeg kjenner ikke til noe maks beløp (vet ikke om det eksisterer), men uansett så er det jo kun 5000 kr *per forsørget person* (altså ca 1500 kr tilbake).

Med vennlig hilsen

1500,- tilbake? Min samboer krever dette særfradraget og han får da 5000,- pga at han forsørger meg. Jeg tjente ingenting i fjor, men om det er et maks beløp er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til noe maks beløp (vet ikke om det eksisterer), men uansett så er det jo kun 5000 kr *per forsørget person* (altså ca 1500 kr tilbake).

Med vennlig hilsen

Jahaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntektsfradraget er på kr 5000 og heter særfradrag for forsørgelse. Effekten av dette i skatt er 28% av 5000

Den forsørgedes inntekt må ikke overstige kr 22.000 (lønn minus minstefradrag etter den opprinnelige beregningen)

Din inntekt er 39000, 22% av dette = 8580 og beregningsgrunnlaget blir mer enn de kr 22.000. Ergo får han ikke særfradrag for forsørgelse av deg.

Den grensen på 22000 står ikke nevnt i rettledningen, men grensen er den samme som brukes ved bestemmelsene om klassefradrag (klasse 2) for faktisk forsørgelse av barn som har fylt 18 år.

Fra www.skatteetaten.no om særfradrag for forsørgelse:

---------

3.5.4 Særfradrag for forsørgelse

Du kan kreve særfradrag for forsørgelse av barn du ikke får barnetrygd for, og for foreldre eller personer som tilhører samme husstand som deg. Du får ikke særfradrag for forsørgelse av personer som

du har krav på barnetrygd for i hele eller deler av året

du får fradrag for underholdsbidrag til

i mer enn ett semester i året har rett til lån fra Statens lånekasse for utdanning uten behovsprøving mot foreldrenes inntekt

Fullt særfradrag for forsørgelse er 5 000 kr for hver forsørget person, inntil 4 personer. Har du dekket mindre enn halvparten av normale leveomkostninger på årsbasis, halveres fradraget eller faller helt bort.

Du må oppgi navn, adresse, fødselsnummer og inntekt til den du krever fradrag for, samt tidsrommet for forsørgelsen. Forsørgelse av personer bosatt i utlandet må dokumenteres. Særfradrag for forsørgelse av personer som er bosatt i utlandet kan begrenses til de faktiske utgiftene til forsørgelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntektsfradraget er på kr 5000 og heter særfradrag for forsørgelse. Effekten av dette i skatt er 28% av 5000

Den forsørgedes inntekt må ikke overstige kr 22.000 (lønn minus minstefradrag etter den opprinnelige beregningen)

Din inntekt er 39000, 22% av dette = 8580 og beregningsgrunnlaget blir mer enn de kr 22.000. Ergo får han ikke særfradrag for forsørgelse av deg.

Den grensen på 22000 står ikke nevnt i rettledningen, men grensen er den samme som brukes ved bestemmelsene om klassefradrag (klasse 2) for faktisk forsørgelse av barn som har fylt 18 år.

Fra www.skatteetaten.no om særfradrag for forsørgelse:

---------

3.5.4 Særfradrag for forsørgelse

Du kan kreve særfradrag for forsørgelse av barn du ikke får barnetrygd for, og for foreldre eller personer som tilhører samme husstand som deg. Du får ikke særfradrag for forsørgelse av personer som

du har krav på barnetrygd for i hele eller deler av året

du får fradrag for underholdsbidrag til

i mer enn ett semester i året har rett til lån fra Statens lånekasse for utdanning uten behovsprøving mot foreldrenes inntekt

Fullt særfradrag for forsørgelse er 5 000 kr for hver forsørget person, inntil 4 personer. Har du dekket mindre enn halvparten av normale leveomkostninger på årsbasis, halveres fradraget eller faller helt bort.

Du må oppgi navn, adresse, fødselsnummer og inntekt til den du krever fradrag for, samt tidsrommet for forsørgelsen. Forsørgelse av personer bosatt i utlandet må dokumenteres. Særfradrag for forsørgelse av personer som er bosatt i utlandet kan begrenses til de faktiske utgiftene til forsørgelse.

Det var da som faen.

Hmmm...angivelsen er allerede fyllt ut og blir nok sendt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nullemor

Inntektsfradraget er på kr 5000 og heter særfradrag for forsørgelse. Effekten av dette i skatt er 28% av 5000

Den forsørgedes inntekt må ikke overstige kr 22.000 (lønn minus minstefradrag etter den opprinnelige beregningen)

Din inntekt er 39000, 22% av dette = 8580 og beregningsgrunnlaget blir mer enn de kr 22.000. Ergo får han ikke særfradrag for forsørgelse av deg.

Den grensen på 22000 står ikke nevnt i rettledningen, men grensen er den samme som brukes ved bestemmelsene om klassefradrag (klasse 2) for faktisk forsørgelse av barn som har fylt 18 år.

Fra www.skatteetaten.no om særfradrag for forsørgelse:

---------

3.5.4 Særfradrag for forsørgelse

Du kan kreve særfradrag for forsørgelse av barn du ikke får barnetrygd for, og for foreldre eller personer som tilhører samme husstand som deg. Du får ikke særfradrag for forsørgelse av personer som

du har krav på barnetrygd for i hele eller deler av året

du får fradrag for underholdsbidrag til

i mer enn ett semester i året har rett til lån fra Statens lånekasse for utdanning uten behovsprøving mot foreldrenes inntekt

Fullt særfradrag for forsørgelse er 5 000 kr for hver forsørget person, inntil 4 personer. Har du dekket mindre enn halvparten av normale leveomkostninger på årsbasis, halveres fradraget eller faller helt bort.

Du må oppgi navn, adresse, fødselsnummer og inntekt til den du krever fradrag for, samt tidsrommet for forsørgelsen. Forsørgelse av personer bosatt i utlandet må dokumenteres. Særfradrag for forsørgelse av personer som er bosatt i utlandet kan begrenses til de faktiske utgiftene til forsørgelse.

Jeg har snakket med lignings-kontoret om dette. Og siden jeg har gått på rehabilitering, og kun tjent 107 000; i 2001, får mannen min trukket fra dette fradraget fordi han har dekket mer enn halvparten av mine levekostnader i hele 2001!! Jeg hadde aldri klart meg på egenhånd med kun 107 000;, og jeg forsto det slik på lignings-damen, at dette var grunnen til at han får fradraget (som bare er 28% av 5000; da, men alt hjelper:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500,- tilbake? Min samboer krever dette særfradraget og han får da 5000,- pga at han forsørger meg. Jeg tjente ingenting i fjor, men om det er et maks beløp er jeg usikker på.

Et inntektsfradrag på kr 5.000 reduserer skatten med kr 1.400 da skattesatsen her er 28%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500,- tilbake? Min samboer krever dette særfradraget og han får da 5000,- pga at han forsørger meg. Jeg tjente ingenting i fjor, men om det er et maks beløp er jeg usikker på.

Ja, han får et FRADRAG på 5000, - det vil ikke si det samme som at han får igjen de 5000 på skatten, men han slipper å betale de 28% av de 5000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Ja, han får et FRADRAG på 5000, - det vil ikke si det samme som at han får igjen de 5000 på skatten, men han slipper å betale de 28% av de 5000.

Jammen det er jo nettopp det at han får 5000,- igjen, i tillegg til det han får igjen på skatten.

Damen som han snakket med sa at han får 5000,- utbetalt utenom tilgodebeløpet på skatten.

Så hvem som tar feil her da, vet jeg ikke, for jeg vet jo bare det damen i telefonen sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen det er jo nettopp det at han får 5000,- igjen, i tillegg til det han får igjen på skatten.

Damen som han snakket med sa at han får 5000,- utbetalt utenom tilgodebeløpet på skatten.

Så hvem som tar feil her da, vet jeg ikke, for jeg vet jo bare det damen i telefonen sa.

Det er feil - helt sikkert! Da rører den dama i telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen det er jo nettopp det at han får 5000,- igjen, i tillegg til det han får igjen på skatten.

Damen som han snakket med sa at han får 5000,- utbetalt utenom tilgodebeløpet på skatten.

Så hvem som tar feil her da, vet jeg ikke, for jeg vet jo bare det damen i telefonen sa.

Det er iallefall ikke pga. forsørgerfradraget, ene og alene, at han får igjen 5000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Det er iallefall ikke pga. forsørgerfradraget, ene og alene, at han får igjen 5000.

Jo, for det er jo nettopp derfor han får igjen 5000,-, pga dette fradraget.

Det sa likningskontoret til han når han snakket med dem.

Han får så og så mye igjen på skatten + 5000,- pga særfradraget.

Det sa nå likningskontoret. Han har til og med skrevet på selvangvielsen at han krever 5000,- i særfradrag pga ditt og datt...

De kan jo ikke sitte der og si at vi får igjen det, også komme og si at det ikke er rett etterpå. Men vi får nå se når vi får den endelige utregningen, så ser vi jo hvem som har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, for det er jo nettopp derfor han får igjen 5000,-, pga dette fradraget.

Det sa likningskontoret til han når han snakket med dem.

Han får så og så mye igjen på skatten + 5000,- pga særfradraget.

Det sa nå likningskontoret. Han har til og med skrevet på selvangvielsen at han krever 5000,- i særfradrag pga ditt og datt...

De kan jo ikke sitte der og si at vi får igjen det, også komme og si at det ikke er rett etterpå. Men vi får nå se når vi får den endelige utregningen, så ser vi jo hvem som har rett.

Du skal ikke tro alt du hører.

28% av 5000 er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ligningsfunksjonær

Det er feil - helt sikkert! Da rører den dama i telefonen.

Lionn har rett. Det er et inntektsfradrag, og kr 5.000 i særfradrag utgjør kr 1.400 i skattereduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare tull

Jeg har snakket med lignings-kontoret om dette. Og siden jeg har gått på rehabilitering, og kun tjent 107 000; i 2001, får mannen min trukket fra dette fradraget fordi han har dekket mer enn halvparten av mine levekostnader i hele 2001!! Jeg hadde aldri klart meg på egenhånd med kun 107 000;, og jeg forsto det slik på lignings-damen, at dette var grunnen til at han får fradraget (som bare er 28% av 5000; da, men alt hjelper:))

Skal mannen din ha særfradrag for å forsørge sin kone, som tjener mer enn en alminnelig minstepensjonist?

Nei, det er bare tull. Du har nok misforstått det kraftig.

Din netto inntekt kan ikke overstige kr 22000 hvis du skal anses "forsørget" med rett til særfradrag .

Ektefeller får dessuten aldri noe særfradrag for å forsørge hverandre. De får et klassefradrag dersom den ene av dem tjener veldig lite eller ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...