Gå til innhold

Iværende elveblest

Anbefalte innlegg

Hej.

har gått igjennom arkivet nå og har fortsatt noen spørsmål. Det står at elveblest kommer og går. Jeg har haft dette i snart et halvt år - hvor lenge er det sannsynligt at elveblest er iværande. Når du sier at det kommer og går - mener du da at det godt kan forsvinne i flere år og komme tilbake eller mener du at det kommer og går i ukes/dagsperioder?

Ved bruk av legemidler - er de kun kløedempende eller hjelper de til å avvikle elveblesten?

Er det noen antihistaminer som er mer effektive enn andre? Du anbefaller Zyrtec. Noen spesiell grunn?

Jeg skjønner at dette blir mange spørsmål, men håper allikevel på svar.

Mvh zalle

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51186-iv%C3%A6rende-elveblest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære zalle

Elveblest kan være kronisk i lang tid, men det vanligste er nok 3-6 måneder. Når jeg sier at det kommer og går så mener jeg at det stadig flytter seg til ulike deler av kroppen, at noen dager kan det være helt borte for så å dukke opp igjen. Når det først forsvinner kan det godt være for alltid, men det er selvfølgelig også en mulighet for at det kan dukke opp igjen.

Antihistaminene som Zyrtec, Clarityn, Aerius, Telfast og Kestine virker både kløstillende ogdempende på utslettet. Men direkte helbredende er de ikke. Jeg har ingen spesielle preferanser når det gjelder antihistamin ved elveblest - Zyrtec er det som virker mest søvndyssende og kan derfor hjelpe på nattesøvnen, men er et problem i forbindelse med bilkjøring etc.

Gjest zalle

Kjære zalle

Elveblest kan være kronisk i lang tid, men det vanligste er nok 3-6 måneder. Når jeg sier at det kommer og går så mener jeg at det stadig flytter seg til ulike deler av kroppen, at noen dager kan det være helt borte for så å dukke opp igjen. Når det først forsvinner kan det godt være for alltid, men det er selvfølgelig også en mulighet for at det kan dukke opp igjen.

Antihistaminene som Zyrtec, Clarityn, Aerius, Telfast og Kestine virker både kløstillende ogdempende på utslettet. Men direkte helbredende er de ikke. Jeg har ingen spesielle preferanser når det gjelder antihistamin ved elveblest - Zyrtec er det som virker mest søvndyssende og kan derfor hjelpe på nattesøvnen, men er et problem i forbindelse med bilkjøring etc.

Du nevner at Zyrtex er det mest søvndyssende av antihistamiderna. Betyr det at alle er mer eller mindre søvndyssende? Jeg har brukt clarityn i noen uker nå uten større hell, men jeg har også følt meg sliten og trøtt - kan det bero på clarityn?

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Du nevner at Zyrtex er det mest søvndyssende av antihistamiderna. Betyr det at alle er mer eller mindre søvndyssende? Jeg har brukt clarityn i noen uker nå uten større hell, men jeg har også følt meg sliten og trøtt - kan det bero på clarityn?

Kjære zalle

En vanlig bivirkning med antihistaminer er at de virker noe søvndyssende. De nyere typene, som både Clarityn og Zyrtec tilhører, er mindre søvndyssende enn de gamle som Polaramin og Phenamin. Men av de nye virker nok Zyrtec mest søvndyssende. Det er godt mulig at det er Clarityn som får deg til å være sliten og trett, men selve allergien fører jo også til slike symptomer så det er ikke godt å vite sikkert.

• 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...