Gå til innhold

meg igjen


rosi1365379983

Anbefalte innlegg

Heisann igjen!!

Jeg har tidligere skrevet at jeg har en jente på 3 år som jeg nylig har oppdaget har tett skjedeinngang. Siden jeg ikke får komme til lege på en stund (lang ventetid) har jeg tusen ting jeg lurer på, og selvsagt tenker jeg på det verste. Du skrev forrige gang at eggstokkene utviklet seg normalt, og at hun ville utvikle seg normalt ellers, selv om hun skulle mangle skjedeinngang og livmor. Det jeg lurer på er om hun da vil få mensturasjon, og produsere egg som normalt. Hva er det egentlig som skjer når en jente blir født uten livmor og skjedeinngang? Er dette en genetisk betinget tilstand (arvelig) eller er det en "koplingsfeil" som skjer helt vilkårlig under celledelinga.

Jeg håper selvsagt at dette går bra, men kan likevel ikke fri meg fra å bekymre meg for henne og framtida hennes. Det har blitt noen søvnløse netter etter at jeg oppdaget dette. Jeg syns det er merkelig at ikke dette inngår i en obligatorisk legesjekk allerede på sykehuset når barnet blir født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det første er det ikke sikkert at skjedeinngangen er tett, det kan bare være at jomfruhinnen er helt tett eller at den er klebet sammen!

En jente uten livmor vil ikke få blødning da blodet stammer fra livmoren.

Eggene utvikles i eggstokkene som også produserer hormoner. Disse utvikles av et annet system og har ikke kontakt med livmor. Eggelederen er forbundet med livmor, og den fanger egget opp for videre transport. Man vet ikke hvordan mange av utviklingsfeilene oppstår, noen er arvelige, men det er ikke mulig å arve en tilstand som medfører barnløshet, så denne 'feil' er nok kommet underveis i fosterlivet.

Tilstanden med manglende skjede og livmor er så sjelden (fem i året i Norge ?) at det ikke inngår som rutine. Det vil heller ikke ha noen konsekvens å oppdage den så tidlig, da man ikke kan gjøre noe før hun er moden for et seksualliv (som kan bli helt normalt etter oppblokking eller operasjon).

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...