Gå til innhold

Generell studiekompetanse


Gjest Pike

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg...Jeg har ett år grunnkurs hotell og - næringsmiddel og VK1 (kokk) i tillegg til to år læretid. Har jeg da generell studiekompetanse? Noen som vet?

Jeg har tatt matematikk, naturfag, samfunnsfag, engelsk og norsk. Men jeg har ikke nyere historie. Går det kanskje inn i samfunnslæren?

Utdannelsen min ble fullført etter reform 94, og såvidt jeg har forstått skal jeg da automatisk ha generell studiekompetanse...

Hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg kan se, så mangler du noen fag på å ha studiekompetanse. Sånn umiddelbart så ser jeg bl a at du mangler Religionsfaget som er obligatorisk for VK2. Ring en vgs eller en høyskole. De kan kjapt og greit gi deg svaret du trenger. Men jeg er rimelig sikker på at det løpet du har gått, ikke gir generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som du sa, du mangler nyere historie. Det kan du ta som privatist til høsten, så har du generell studiekompetanse. Kr.dom er ikke obligatorisk hvis det ikke er allmennfag du går, og det er det jo ikke med din utd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har fagbrev som kokk eller annet fagbrev / svannebrev, trenger du eksamen i norsk, matte, naturfag, nyere historie, engelsk,samfunnsfag for å ha generell studiekompetanse. eller 5 års arbeidserfaring i steden for fagbrev/svennebrev+eksamen i de 6 fagene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Siden du ikke har VK2, så tror jeg ikke norsken din holder,+ at du mangler nyere historie. Det finnes "regler" for hvor mange timer i uken hvert av fagen må være, så dette må du sjekke opp. + at det med fagbrev eller alder/ yrkeserfaring, må være riktig. Disse tingene kan du sjekke med samordnaopptak.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...