Gå til innhold

Hard mage og pressing --> Jordmor


AnnW

Anbefalte innlegg

Jeg er i 20. uker, og har hatt hard mage/avføring siden uke 8. Jeg har også hemoroid fra første fødselen. Så det blør hvergang jeg er på do. Jeg presser og presser hver gang jeg er på do, og det blør.

Hva skjer med fosteret når jeg presser så hard? Presser jeg fosteret ut også? Får det vondt når jeg gjør det?

Og hva kan jeg bruke for å bli bedre? Jeg spiser grovt brød, drikker mye vann, spiser yoghurt og spiser svisker, men ingen hjelper. Jeg har hørt om en flytende hjelpemiddel som het Duphalac?, men jeg klarer ikke å drikke noe sånt. Finnes det noe annet?

Jeg gruer meg til fødselen pga dette, siden jeg ikke hadde hemoroider eller harde mage forrige fødselen (alt var normal), Det var i fødselen det begynte. Jeg er redd for at hemoroiden blir verre til fødselen.

Håper å få svar fra Jordmor eller andre som har hatt det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Hva skjer med fosteret når jeg presser så hard? Presser jeg fosteret ut også? Får det vondt når jeg gjør det? "

NEI, overhodet ikke !

Under svangerskapet mitt spiste jeg en bolle salat når jeg merket at jeg ble hard i magen. Kjøpte en sånn pose ferdigklippet salat, tok oppi cherry-tomater, agurk, mais og diverse smågodt som osteterninger og litt skinke. Det virker ! Salat eller grønnsaker generelt gjorde susen på meg iallefall. Og jeg er overbevist om at mais er en av de bedre grønnsakene man kan spise ved treg mage...prøv selv. Dagen etter bør du se resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva skjer med fosteret når jeg presser så hard? Presser jeg fosteret ut også? Får det vondt når jeg gjør det? "

NEI, overhodet ikke !

Under svangerskapet mitt spiste jeg en bolle salat når jeg merket at jeg ble hard i magen. Kjøpte en sånn pose ferdigklippet salat, tok oppi cherry-tomater, agurk, mais og diverse smågodt som osteterninger og litt skinke. Det virker ! Salat eller grønnsaker generelt gjorde susen på meg iallefall. Og jeg er overbevist om at mais er en av de bedre grønnsakene man kan spise ved treg mage...prøv selv. Dagen etter bør du se resultater.

For meg var melkesjokolade og grønneepler sammen på tom mage rene dynamitten da ble det vaskeligere å holde igjenn etter en time eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Det er ingen fare for at du skal presse ut barnet når du er på do. Livmorhalsen blir ikke påvirket av dette. Det höres ut som du spiser grovt bröd, drikker mye vann og svisker. Mye frukt og grönsaker er også bra for magen. Pröv å spise en grov gröt i tillegg, da burde det gi resultater. Duphalac gjörer at avföringen blir mykere, så det er leit at du ikke kan ta den. Dine hemoroider finnes det salver som hjelper mot. Scheriproct kan anbefalles. Den er dog reseptbelagt, så du trenger å gå til din lege. Det kanskje er bra, fordi da kan legen kanskje anbefalle deg noen annen avföringsmidler, hvis det ikke hjelper med den grove kosten. Laksermiddler skall dog ikke brukes, hvis det ikke er absolutt nödvendig. En födsel trenger ikke å bli verre fordi du har hemoroider, derimot kommer du helt sikkert å være plaget av de en god stund etterpå. Jeg önsker deg lykke til!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...