Gå til innhold

Jeg skulle ønske jeg hadde blitt noe annet


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg er utdannet sykepleier og jobber deltid. Jeg er nå over tredve år og har barn.

Jeg føler ofte at jeg bare ikke makter dette yrket i lengden. Alt dette ansvaret er en stor påkjenning for meg.

Noen andre her som er sykepleiere og som har noen forslag til noe annet jeg kan gjøre uten å gå alt for mye ned i lønn? Egentlig liker jeg å jobbe med mennesker og kunne ofte ønsket jeg hadde utdannet meg til psykolog, men det føles litt for seint nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lex Lea

Det er aldri for sent å studere mer eller bytte jobb! Du lever NÅ, og bør få lov til å jobbe med noe du har lyst til! *smiler oppmuntrende*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å selge legemidler? Det tjener du ganske mye på. Men det medfører endel reising, desverre.

Ei jeg kjenner tjener minst det dobbelte som selger enn som sykepleier. Hun planlegger å gjøre dette i ca. tre år for å nedbetale gjeld før hun går tilbake som sykepleier igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

For det første vil jeg si at det ikke er for sent. I såfall er det forsent for meg også.

Jeg er 28 år, mamma til 5 og har søkt meg inn på sykepleiehøyskolen fra høsten av :-)

For det andre: kunne du tenke deg noen av videreutdanningene som sykepleiere har mulighet til?

F.eks. psykiatrisk sykepleier?

Mener å huske at det er en sykepleier her på dol et eller annet sted som faktisk tar psykologistudier.... Lurer på om det ikke er "Kvinna".

Lykke til :-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjør det du ønsker

Du er absolutt ikke for gammel til å skifte kurs i livet! En annen ting er om du ville få lån fra Lånekassen til en ny utdanning før du har betalt ned studielån fra den forrige. Det kan du jo undersøke, ellers må du kanskje ta opp privat banklån.

Jeg synes du burde sette deg ned og undersøke dine muligheter grundig. Ingen grunn til å fortsette i det yrket du har hvis du ikke trives. Gå på AETAT også, kanskje de kan hjelpe deg med brosjyrer.

Selv er jeg psykolog, og det var en på mitt kull som var 47 år da hun begynte på utdanningen, hun hadde en annen lang utdanning fra før. Så det er ikke for sent!

Ellers er det såvidt jeg vet mange interessante videreutdanninger du som sykepleier kan ta, hvor du kanskje kan få en litt bedre arbeidstid. Dette synes jeg du burde undersøke bedre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørnhild

Det er aldri for sent å studere mer eller bytte jobb! Du lever NÅ, og bør få lov til å jobbe med noe du har lyst til! *smiler oppmuntrende*

Finne et annet yrke uten å gå for mye ned i lønn? *ler* Er vel ikke mange yrker som er så underbetalt som det å være sykepleier? Hvis det går på det at du ikke orker ansvar, er det ikke så lett å jobbe som sykepleier. Men en jobb som legesekretær f.eks. virker jo trivelig, selv om den nok er dårligere betalt. Hvis ikke du får jobb hos et privat legesenter da. Selv snuser jeg litt på muligheten for å få meg jobb som flyvertinne. Vet at sykepleiere er ettertraktet på slike type jobber. Jeg kunne også tenkt meg å studert medisin, men det blir jo isåfall enda mer ansvar.......Glemte forresten å si at jeg også er sykepleier!

Du får ha lykke til! Jeg synes iallfall IKKE det er forsent for deg å ev. begynne å studere nå. Kan du ikke ta et semester på deltid først for å se om dette er noe for deg? Jeg har selv studert psykologi grunnfag, men det ble for teoretisk orientert for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg er sykepleier - som gjør noe annet. Er snart 30, "hoppet av" for ett år siden , og har ikke angret!

Nå studerer jeg psykologi, men har ikke klart å bestemme meg for om jeg vil ta proffesjonsstudiet (bli psykolog), eller om jeg vil bruke grunnfag+mellomfag+evt ? i kombinsajon med sykepleierutdannelsen.

Grunnen til at jeg tviler på om jeg skal bli psykolog, er at jeg hoppet av sykepleien av ca de samme grunnene som deg. Lurer på om det er så mye bedre å være psykolog... Det "personlige ansvaret" blir vel trolig enda større i en-til-en terapiforhold. Kanskje...

Ellers så tror jeg at med mellomfag i sosialpsykologi og spl.utd, så kan en være interessant for bedrifter (BHT), undervisningsstillinger på vgs osv. Eller salgsstillinger for den del :-)

Synes du skal hoppe i det jeg! Finnes ikke noe verre enn sure, bitre sykepleiere - som på en eller annen merkelig måte tror de er "fanget" i proffesjonen...(og litt sur og bitter kan en nok bli med årene, om en mistrives over lang tid!)

For det er jo rart...hvilken annen yrkesgruppe har slike problemer med å skifte beite? Har på følelsen at mange sykepleiere (og andre)ser det som et nederlag, og tegn på nermest dårlig arbeidsmoral,når en slutter i et pleieyrke. Litt egoistisk liksom! I andre deler av arbeidslivet ses det på som noe positivt når folk har "guts" til å se nye muligheter! Har fått kommentarer som "ja så nå gidder du ikke tørke romper mer" "nå var det slutt på omsorgen", " tenk om alle sykepleiere skulle tenkt som deg"...

Men - det er vårt liv, og jeg synes selv en sykepleier har rett til å bestemme seg for å gjøre noe hun er egnet til og ønsker å jobbe med! Hvis flere sykepleiere følte seg friere i arbeidet sitt, så ville faktisk flere bli i yrket, men det er jo en annen sak!

Kanskje vi skulle strate et "ressurssenter" for slitne og "fangede" sykepleiere?

Lykke til med valgene! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

For det første vil jeg si at det ikke er for sent. I såfall er det forsent for meg også.

Jeg er 28 år, mamma til 5 og har søkt meg inn på sykepleiehøyskolen fra høsten av :-)

For det andre: kunne du tenke deg noen av videreutdanningene som sykepleiere har mulighet til?

F.eks. psykiatrisk sykepleier?

Mener å huske at det er en sykepleier her på dol et eller annet sted som faktisk tar psykologistudier.... Lurer på om det ikke er "Kvinna".

Lykke til :-)

Mvh

Så koselig at du husket at det var meg da! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lex Lea

Finne et annet yrke uten å gå for mye ned i lønn? *ler* Er vel ikke mange yrker som er så underbetalt som det å være sykepleier? Hvis det går på det at du ikke orker ansvar, er det ikke så lett å jobbe som sykepleier. Men en jobb som legesekretær f.eks. virker jo trivelig, selv om den nok er dårligere betalt. Hvis ikke du får jobb hos et privat legesenter da. Selv snuser jeg litt på muligheten for å få meg jobb som flyvertinne. Vet at sykepleiere er ettertraktet på slike type jobber. Jeg kunne også tenkt meg å studert medisin, men det blir jo isåfall enda mer ansvar.......Glemte forresten å si at jeg også er sykepleier!

Du får ha lykke til! Jeg synes iallfall IKKE det er forsent for deg å ev. begynne å studere nå. Kan du ikke ta et semester på deltid først for å se om dette er noe for deg? Jeg har selv studert psykologi grunnfag, men det ble for teoretisk orientert for meg.

Regner med at den ikke var til meg, men til vedkommende som startet tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørnhild

Regner med at den ikke var til meg, men til vedkommende som startet tråden?

He, he, he.....du regnet riktig......:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...