Gå til innhold

Eggløsning


Gjest Solgløtt

Anbefalte innlegg

Gjest Solgløtt

Jeg har PCOS og har derfor aldri hatt en skikkelig eggløsning. I mars ble jeg operert, og nå ser det endelig ut til at syklusen er i orden. Det tar nøyaktig 30 dager mellom hver mens.

De første ukene etter laproskopien, tok jeg blodprøve for å se om jeg hadde eggløsning og det hadde jeg.¨

Men så er mitt spørsmål, hvordan skal jeg greie å finne ut selv når jeg har eggløsning?

Det har vært så mye frem og tilbake om dette. Noen sier 14 dager etter sist menstruasjon og noen sier 14 dager før neste menstruasjonsdag.

Hva er riktig? Mannen min og jeg har valgt å ikke mase med temperaturmålinger og annet dill (har tidligere prøvd vanlig pergotimekurer og prøverørsbehandling), men det hadde alikevel vært kjekt å vite når sånn cirka jeg har eggløsning.

Har fått beskjed om at vi bør ha samleie annen hver dag i minst 5 dager før eggløsning og dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Matiasmor

Etter det jeg fikk beskjed av legen min kommer eggløsningen en gang mellom 10-15 dag. i syklusen. Det er også størst sjanse for å bli gravid da. Samleie annenhver dag er lurt i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Flott at du har fått normalisert forholdene etter operasjon! Lykke til med å forsøke å bli gravid. Samleie 2-3 ganger per uke er tilstrekkelig.

Eggløsning

Mange kvinner lurer på om de har eggløsning. Hvis syklus er regelmessig (mellom 21 og 35 dager fra første til første dag), kan man regne med at det er normal eggløsning. Ømme bryster er tegn på at man har hatt eggløsning og produserer både østrogen og progesteron. Man kan få det bekreftet ved en hormonprøve (blodprøve) som taes på dag 21 til 25 i syklus, eller ca en uke før man venter menstruasjonen.

En del kvinner vil i dagene før eggløsning merke et karakteristisk klart, seigt slim fra skjeden. Når det er borte har eggløsningen sannsynligvis funnet sted. Det er ikke alle kvinner som har et slikt slim, og det behøver ikke å bety at noe er unormalt.

Etter eggløsning stiger temperaturen noen streker. Temperatur må måles på samme tidspunkt på dagen, best tidlig morgen. Ved å opptegne den daglige temp. på et ruteark, vil man lettest kunne se stigningen. Hvis man blir gravid, vil temperaturen fortsatt holde seg høy.

Eggløsningen kan hos enkelte kvinner gi en kortvarig underlivssmerte, men det er et meget usikkert tegn som kan ha andre årsaker.

Eggløsningssticks (Clearplan) gir positivt utslag dagen før eggløsning finner sted.

Det finnes et apparat Persona som brukes til å finne de dager hvor man er mest fruktbar og derfor må bruke prevensjon. Det er ikke egnet til å påvise eggløsning.

Kvinner på p-piller, kvinner som er gravide og de som ikke har fått mensen tilbake etter fødsel samt kvinner etter overgangsalderen (også de som bruker hormon) har ikke eggløsning.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...