Gå til innhold

Leserstorm om bredbånd (Telenor ADSL)


Female

Anbefalte innlegg

Kommentarene har strømmet inn til Nettavisen etter at nyheten om endret ADSL-prising fra Telenor.

Dyrere bredbåndssurf fra Telenor

http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=9&item=211923

Leserstorm om bredbånd http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=9&item=212042

"Skyter seg i foten" var omtalen i det ene artikkelen.....jammen rett....>:-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det vært 1.april i dag så hadde jeg trodd det var en spøk! Men det er visst alvor...

Det er til å gråte av.

Ja, jeg tenkte faktisk det samme.. Bytter nok til noe annet bare på trass når mitt abb.år er over....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke å gjøre opprør mot en monopolist, der staten har stor eierandeler.

Dette uttrykket er ganske dekkende: "Where does the 800-pound gorilla sit? Wherever it wants."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte faktisk det samme.. Bytter nok til noe annet bare på trass når mitt abb.år er over....

Jeg har alikevel ikke den helt store fatale følelsen enda. Regner med at utspillet bare er en slags krampetrekkning, og at aktørene snart blir føysa pent på plass. Tror nemlig at diverse politikere kommer på banen. (husk at det dreier seg om et selskap som går med milliard-overskudd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte faktisk det samme.. Bytter nok til noe annet bare på trass når mitt abb.år er over....

Intervjueren i dette tilfellet er ganske kunnskapsløs.

Det er slett ikke uvanlig å prise DSL etter bruk. Blant annet i Australia og Danmark er dette svært vanlig. Men tellerskritt er en fullstendig urealistisk modell. Man priser etter hvor mye man laster ned - over en viss startkvote. Det vil si at de som sitter og laster ned flere gigabyte i døgnet og dermed belaster linjene mest (og altså koster leverandøren mest) også vil betale mest. Linjer til utlandet er ikke gratis for internettleverandørene, og jo mer folk laster ned, jo mer må de betale for økt kapasitet.

Man ønsker seg jo gjerne å få alt så gratis som mulig, men faktum er jo at storbrukerne gjør hele tjenesten dyrere for alle. Dersom man differensierer prisene blir det mer rettferdig fordeling.

Dagens prismodell på ADSL er omtrent som om alle skulle betale like mye for en kveld på byen, enten de drakk en eller ti øl.

Og ja, jeg er en av storbrukerne - så egentlig burde jeg vært sterkt imot omleggingen. Men innse det - slik det er nå tjener ikke ADSL-leverandørene penger. Alternativene er a) å øke prisene for alle, B) å legge ned hele ADSL-infrastrukturen, eller c) differensiere prisene slik at man betaler for det man bruker.

Jeg synes alternativ c er mest rettferdig. Skal nabo'n betale mer fordi jeg laster ned Star Trek-episoder døgnet rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alikevel ikke den helt store fatale følelsen enda. Regner med at utspillet bare er en slags krampetrekkning, og at aktørene snart blir føysa pent på plass. Tror nemlig at diverse politikere kommer på banen. (husk at det dreier seg om et selskap som går med milliard-overskudd)

Firmaer fungerer nok ikke slik at overskudd fra en del av produksjonen går til å dekke underskudd i en annen del. Dersom en avdeling eller et produkt ikke går med overskudd, blir det lagt ned/trukket fra markedet. At selskapet som helhet går med overskudd hjelper dermed ikke, så lenge de taper på DSL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firmaer fungerer nok ikke slik at overskudd fra en del av produksjonen går til å dekke underskudd i en annen del. Dersom en avdeling eller et produkt ikke går med overskudd, blir det lagt ned/trukket fra markedet. At selskapet som helhet går med overskudd hjelper dermed ikke, så lenge de taper på DSL :)

Yes, I know. Det er slik det fungerer i bedriftøkonomisk sammenheng. Hvis "kvota" blir innført så er det å håpe at de legger lista såpass høyt at en vanlig surfer (med minimal nedlastning) slipper unna med dagens pris.

Hvis de gjør noe annet ondt enn det så vil galaksen gjøre opprør og i ett unisont rop vil vi påkalle Føderasjonen! (og "The Godess of Love" for den saks skyld) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...