Gå til innhold

Frustrert etter jordmortime / langt


snøhvit

Anbefalte innlegg

Hei Jordmor!

Jeg er nå i uke 34/2 og har akkurat vært hos jordmor. Idag hadde meg med meg pappaen for jordmor skulle prate litt om fødsel for oss fordi det ikke er noe svangerskapskurs her jeg bor. Og det var veldig opplysende for pappaen og meg.

Men jeg er bare sååååå deppa for tiden, det skal ingenting før jeg begynner å gråte og da tar det laaang tid før jeg klarer å roe meg ned. Mest føler jeg meg mange ganger veldig alene. Pappaen jobber veldig mye og jeg føler at vi henger etter med forberedelsene til da barnet skal komme. Jeg føler også noen ganger som at det hadde vært like greit å vært alene om dette da jeg føler det sånn innimellom. Vet at det er veldig vanlig med slike depresjoner, men alikevel...

Nå etter å ha vært hos jordmor idag spurte jeg mannen min hvordan han synes at det var. Joda veldig greit, men å bruke såååå lang tid..... Da kom mine tårer igjen!

Jeg hadde nå spor av eggehvite i urinen, fått litt høyere blodtrykk, og litt hevelser i kroppen. Kan dette komme av at jeg er litt ute av meg for tiden??? Jeg jobber forresten 100%, føler at det er godt å komme ut, men jeg orker ikke så mye utenom. Det at mannen min jobber mye nå, er for at han kan ta det mere med ro når vi får babyen. Men det er minimalt med hjelp jeg da får hjemme og jeg føler at det meste tårner seg opp. Men jeg vil ikke mase på mannen min heller for han gjør jo sitt beste!

Kan alt dette ha noe med blodtrykket og det andre og gjøre og kan det være fare for svangerskapsforgiftning??

Er det noe som jeg kan gjøre for dette? (Må legge til at mine foreldre er enestående og hjelper til masse).

Håper på svar for jeg er veldig "ute" av meg for tiden.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg synes du skal sykemelde deg og slappe av, med tanke på svangerskapsforgiftning (har selv hatt det). Kan høres ut som om du har en begynnelse på det.

Hilsen en svangerskapsforgiftet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det høres ut som om du kunne trenge sykmelding, kanskje 50% slik at du får sjansen til å komme deg både psykisk og fysisk.

Det er normalt at du er sliten på slutten av svangerskapet, og det er veldig greit hvis du får lov til å slappe av og være i god form til fødselen.

Mannen din er kanskje mer avslappet i forhold til selve fødselen enn det du er. Vi er forskjellige, og han er kanskje den typen som vil ta ting litt som de kommer. Det går helt sikkert bra likevel. Han kommer til å være der for deg.

Et manglende svangerskapskurs er ihvertfall ikke noen krise. Det eneste vi oppnådde var å bli kjent med andre førstegangsfødende i vårt distrikt.

Du bør sjekke om ditt sykehus arrangerer omvisning på fødeklinikken. Vi var på omvisning, og dette forberedte oss mye på det som skulle skje. Ring fødeavdelingen og spør!

Prøv å kose deg de siste 6-8 ukene. Det går så fort at...

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Det er stor hormonomstilling i kroppen når du er gravid. Hormonomstilling, tretthet, stress og oro er mange ting som tilsammen kan gjöre, at du kjenner deg frustert og deppa. Du er ikke ensom om slike fölelser under graviditeten. Det er en stor omstilling å være gravid å forberede seg infor nye nytt; å bli forelder. Jeg synes at du skal snakke åpent med mannen din, vordan du har det inom deg, og vordan du önsker at han skal være mot deg. Da först kan han kanskje ha större förståelse og kunne hjelpe deg. Hvis dere ikke snakker sammen, har han mindre sjanse å förstå vordan du tenker å föler. Du sier jo selv at han arbeider mye nå, fordi han skal

kunne være hjemme mere senere når babyn kommer. Det hörtes jo rimelig ut, men kanskje dere får omvurdere dette? Du har fått forhöjt blodtrykk, hevelser og egghvite i urinen. Da synes jeg at det er ekstra viktig med å unngå stress og hard arbeid. Pröv å ta det mye med ro å ta hjelp av din mann og dine foreldrer(som du selv sier stiller mye opp). Kanskje kan en sykemelding bli aktuell hvis blodtrykket blir ytterligere mere forhöjt. Da finnes jo risikoen for at du kan utvikkle en svangerskapsforgifting. Jeg tror å håper at din situasjon blir bedre når dere kan snakke sammen om dine problem.Tenk også på at allt ikke trenger å være perfekt hjemme under denne tiden når du er gravid. Det höre ikke ut som du har noen riktig depresjon men hvis du blir mere deppa, synes jeg at du skall snakke med din jordmor eller lege om dette. Jeg önsker deg lykke til videre!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...