Gå til innhold

Utbrenthet (til legen)


Gjest Sida

Anbefalte innlegg

Etter å ha gått sammenhengende på skole i 16 år (siden barneskolen) begynte jeg for to år siden på et studium som jeg lenge hadde gledet meg til å ta fatt på. Dette studiet skulle gi meg muligheter til spennende forskning, bl.a i utlandet og muligheten til å få utløp for egne ideer. Nå, to år senere sitter jeg her med følelsen av at jeg ikke en gang klarer å lese noen få sider pensum, har problemer med å få tatt de enkleste telefonsamtaler og ordne opp i enkle administrative oppgaver hjemme. Kom hjem fra utenlandsoppholdet i vår, og opplevde at alt virket som om det falt ned omkring meg. All energi var borte, og gleden over å være tilbake ble i stor grad overskygget av ulyst til å studere.

Har alltid vært glad i å lese og å skrive, men fram til i sommer klarte jeg ikke konsentrere meg om noe tyngre lesestoff enn Donald og til nøds overskriftene i en avis.

Jobbing med skolearbeidet ble utsatt fordi jeg rett og slett ikke orket tanken på å ta i en pensumbok eller sette meg ned foran datamaskinen.

Gjennom sommeren har jeg hatt sommerjobb og merket at det å jobbe med noe praktisk hjalp veldig. Fikk tankene vekk fra problemene og skolen.

Nå er høsten her, jeg er tilbake på skolen. Tror ting er på en sakte bedring, men føler at jeg bare har kapasitet til å jobbe på halv maskin med skolearbeidet. Blir liggende mer og mer etter med skolearbeidet, noe som tynger ekstra. Føler meg ofte langt nede på grunn av dette.

Det jeg først og fremst lurer på er om jeg bør oppsøke profesjonelle for dette. Skolen har en psykososial helsetjeneste, men jeg har tidligere ikke tatt kontakt med dem fordi jeg følte at dette var noe jeg burde takle selv. Bør jeg oppsøke dem selv om jeg sakte men sikkert er på vei ut av dette? Er det noen vits i å forstyrre dem i en ellers travel hverdag, og kan de egentlig være til noen hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Motediagnosen utbrenthet er etter min mening depresjon inntil det motsatte er bevist.

Jeg synes du skal oppsøke en lege for utredning. Disse plagene/sykdommen har store konsekvenser for deg, og jeg synes ikke du skal nøle med å oppsøke legen. Du skal velge å gå til en lege først. Ikke alle yrkesgruppene i slike "psykososiale team" har like god kompetanse på utredning og diagnostisering.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...