Gå til innhold

Grunnlag for syke/fødselspenger


Gjest Rebekka

Anbefalte innlegg

Gjest Rebekka

Jeg er gravid med nr. 2 og har akkurat blitt sykmeldt for bekkenløsning med gangvansker (100%). I første omgang for 3 uker.

Men jeg lurer litt på hva jeg skal skrive på sykemeldingen? Jeg er ikke ferdig med tidskontoen for førstemann ennå. Dvs. jeg har bare ca 4 uker igjen. Arbeider 75% og har 25% tidskonto. Skal jeg da skrive antall arbeidstimer pr. uke som 28 1/4 eller skal jeg skrive 37,5?

Jeg har 80% permisjonsgrunnlag. Får jeg fremdeles 80% lønn på de 25%ene eller får jeg 100%?

Hva hvis jeg blir sykemeldt videre utover perioden der jeg skulle ha begynt i 100% stilling igjen? Hva skjer da?

Lønner det seg for meg å prøve å arbeide 100% i en periode for å få med meg 2-3 lønnsøkninger for 25% av stillingen min? Tror ikke jeg vil klare det særlig lenge, vil trygdekontoret reagere på dette som spekulasjon eller?

Dette var mange spørsmål, men håper du kan hjelpe meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Jeg foreslår at du ikke skriver noe på skjemaet, men at du skriver et vedlegg som du sender sammen med sykmeldingen, der du beskriver situasjonen.

Du kan evt kreve at den gjenværende delen av tidskontoen gjøres om til ordinære fødselspenger så lenge du er sykmeldt. Du får da 80% fødselspenger og ikke sykepenger så lenge fødselspengeperioden ikke er oppbrukt. Deretter får du sykepenger (100%).

Eller du kan evt kreve at far får overtar den delen som gjenstår av fødselspengene (ikke tidskonto lengre) mens du får sykepenger hvis du er for syk til å ta deg av barnet. Det siste må legen i så fall skrive en særslikt erklæring på.

Går du direkte fra fødselspenger til sykepenger beholder du samme grunnlaget. For å få med lønsøkninger må du faktisk jobbe. Og klarer du det så er det jo feil med 100% sykmelding.

Hvis du får problemer ift trygdekontoret kan jeg om ønskelig bistå direkte. Se trygdehjelpen.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rebekka

Jeg foreslår at du ikke skriver noe på skjemaet, men at du skriver et vedlegg som du sender sammen med sykmeldingen, der du beskriver situasjonen.

Du kan evt kreve at den gjenværende delen av tidskontoen gjøres om til ordinære fødselspenger så lenge du er sykmeldt. Du får da 80% fødselspenger og ikke sykepenger så lenge fødselspengeperioden ikke er oppbrukt. Deretter får du sykepenger (100%).

Eller du kan evt kreve at far får overtar den delen som gjenstår av fødselspengene (ikke tidskonto lengre) mens du får sykepenger hvis du er for syk til å ta deg av barnet. Det siste må legen i så fall skrive en særslikt erklæring på.

Går du direkte fra fødselspenger til sykepenger beholder du samme grunnlaget. For å få med lønsøkninger må du faktisk jobbe. Og klarer du det så er det jo feil med 100% sykmelding.

Hvis du får problemer ift trygdekontoret kan jeg om ønskelig bistå direkte. Se trygdehjelpen.no.

Hei Irene og tusen takk for raskt svar.

Glemte å ta med at om 4 uker så skal pappaen ha tidskonto i 6 uker. Da skulle jeg ha begynt å arbeide 100%. Dette kompliserer vel kanskje den løsningen du foreslo? Jeg ser fram til å få litt avlastning hjemme!! (Jobber jo også kvelder og da har jeg først barnet om dagen og jobber så om kvelden. Det er kun to dager jeg har barnehageplass til barnet - og som jeg vil kunne slappe av på).

Grunnen til at jeg er sykmeldt er jo pga. totalbelastningen min med arbeid og pass av barnet de dagene jeg har fri. Begge deler belaster jo bekkenet mitt, men jeg kan jo ikke sykemeldes fra barnet.

Jeg hadde sikkert klart å gå på jobb i en uke 100%. Men da hadde jeg nok ligget hele uka etter i senga. Det er jo det som er bekkenløsning, smertene kommer ikke alltid for fullt der og da, men etterpå.

Jeg har lenge igjen av svangerskapet (over 3 mnd) og bekkenløsningen vil bare bli verre og verre sier legen. Derfor bør jeg ikke vente til jeg må krype hjem fra jobb før jeg sykemeldes. (Har så og si nådd det stadiet). Og jo bedre jeg klarer å være i dette svangerskapet jo større sjangs er det kanskje for at jeg skal bli bra etter fødsel. (Har hatt bekkenløsning med daglige smerter siden uke 12 av første svangerskap).

Men i og med at pappaen skal ta ut tidskonto etter meg så vil jeg få mer avlastning hjemme. Det er derfor jeg tenker at jeg kanskje kan klare å arbeide igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...