Gå til innhold

UL-Termin....Kan jeg kreve....

Anbefalte innlegg

Gjest ny vurdering?

Hei,

Kan man kreve en ny vurdering av UL-terminen?

Her er fakta:

Barn nr.1:

Siste mens 11.desember. Siste samleie 12 dager etter. Menstermin 18.september. UL-termin 13.september. Født 22.september. Karakterisert som overtidig og klinisk vurdert til 41-42 uker gammel. Traumatisk fødsel, sykt barn.

Barn nr.2:

Siste mens 21.desember. Siste samleie 11 dager etter. Menstermin 27.september. UL-termin 4.oktober.

Jeg har hatt to ultralyder tidligere i dette svangerskapet - en i uke 10 (med antatt termin 25.september) og en i uke 13 (med antatt termin 23.september).

Derfor ble "sjokket" stort da jeg fikk termin 4.oktober.

Det høres sikkert rart ut, men jeg mener UL-terminen er feil (kan direkte sammenligne med forrige sv.skap da befruktning skjedde nøyaktig på samme tid på året).

Jeg er klar over alle mennesker har forskjellige biorytmer - noen vokser raskere enn andre osv., men jeg er livredd for at det samme skal skje som sist, og at man i verste fall setter fødselen i gang for sent (ettersom jeg har fått en termin som er 2 uker senere en antatt sammenlignet med første barn og faktiske funn fra 2 ultralyder tidligere i sv. skapet).....

Jeg er også klar over grunnen til at man tar UL mellom uke 17-19 da de fleste fostere vokser noenlunde likt til da, men likevel.....

Jeg mener UL-terminen burde ligge rundt 22.-23.september dersom man sammenligner og tar alle fakta i betraktning. I "verste" fall kan det bli aktuelt med en termin 30.september - da sædcellene kan overleve inntil 7 dager?

Jeg føler meg lang fra trygg på situasjonen. Hva anbefaler du meg å gjøre?

Jeg kommer uansett selvfølgelig til å snakke med min faste jordmor om dette.

Hjertelig takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51337-ul-terminkan-jeg-kreve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ny vurdering?

Hei igjen,

Dersom jeg ikke blir henvist til ny UL av jordmor, er det mulig å foreta en privat UL og kreve at jordmor fører inn på gravidekortet den terminen som blir funnet ved den private UL, og IKKE den som ble funnet ved ordinær UL?

Dette er av stor betydning for meg. Har fått en del svar - spørsmålet er postet på gravideforum også. Det er mange som er fortvilte over denne situasjonen. Man skal ikke bli hysterisk, men med dårlige erfaringer er det ikke så rart at man reagerer, og at man krever å bli tatt på alvor av helsepersonell.

Takker så mye for tilbakemelding!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51337-ul-terminkan-jeg-kreve/#findComment-203446
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Jeg forstår at du er urolig og sitter igjen med dårlige erfaringer etter din første fødsel, men jeg tror faktisk at ditt største problem ligger i redselen for at det samme skal skje igjen og at du kanskje ikke stoler på at fødselen skal starte spontant når tiden er inne. Hvis du ikke får tilbud om noen ny ultralyd på nåværende tidspunkt, noe jeg tviler på vil gjøre noen stor forskjell, kan du spørre om å få en ekstra ultralyd rundt 36 ukers svangerskap, for å vektestimere barnet og for å måle fostervannsmengde. Dette kan si noe om hvorvidt barnet har det bra og om det evt. vil være trygt å la deg gå over tiden. Man pleier gjerne å gi slik ekstra oppfølging til kvinner som har opplevd traumatiske fødsler tidligere. Jeg synes helt klart at du skal snakke med din lege om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51337-ul-terminkan-jeg-kreve/#findComment-204947
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...