dada Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Har vært i spalten før ang svie/smerte i brystet om nettene. Begynte på Isoptin i september i fjor for de nattlige smertene og smerten forsvant. Legen mente det kunne være såkalt nattlig angina eller Prinzmetals angina. Har vært til utredning av hjertet, og det er ikke funnet noe galt med det. De siste fire ukene har nattesmertene kommet tilbake. Jeg kan våkne opptil annenhver time hver natt med svie/en form for smerte i brystet og av og til litt pitring nedover armene. I tillegg begynner jeg å svette. Etter at jeg har våknet varer ikke smerten lenge, vanligvis 1-2 min. Jeg sovner igjen, men våkner som sagt igjen etter noen timer. Slik er det hver natt nå, og jeg begynner å bli sliten av dette. Nå vet jeg ikke i hvilken ende jeg skal begynne, siden hjertet mitt allerede er utredet. Jeg har ikke vært hos lege etter dette siste tilbakefallet, fordi jeg føler at det som kan undersøkes er blitt undersøkt. Alt fungerer bra om dagen, og jeg er på jobb som vanlig Men jeg tror jeg kan bli veldig sliten etter hvert hvis dette skal fortsette. PS! Legen forskrev i mars ut en resept på Cardizem retard (som skal erstatte Isoptin). Har ikke prøvd disse ennå. Hva er forskjellen på Isoptin og Cardizem. Kanskje jeg skulle prøve den sistnevnte for å se om det kan hjelpe? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51339-nattlige-brystsmeter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Svar til Dada. Du sier at ditt hjerte er utredet, og jeg oppfatter det som at det er utført en coronar angiografi, som har vært normal. Det kan være forandringer i koronararteriene likevel, og grunnlaget for såkalt spasmeangina er sannsynligvis slike småforandringer. Såkalt "syndrom X" (angina-smerter hos personer med "normale" koronararterier") har i mange år vært en gåte og et diagnostisk problem. Jeg regner med at du har fått alle risikofaktorer for utvikling av koronar hjertesykdom vurdert, og at ditt kolesterol-nivå er lavt, eller helst blir behandlet med et statin. Så til kalsium-blokkerne : Isoptin (verapamil) tilhører det vi kaller 1. generasjons kalsiumblokkere, og brukes i utstrakt grad jorden rundt, både som behandling av blodtrykk, hjerterytmeforstyrrelser og angina pectoris (både vanlig angina og spasmeangina). Senere er det kommet 2.generasjons blokker, hvortil diltiazem (f.eks. Cardizem) hører. I endel undersøkelser har disse blokkerne hatt bedret effekt ved spasmeangina, men det er store individuelle forskjeller. En 3. generasjon er også representert på markedet. Jeg synes det er all grunn til at du som et forsøk skifter preparat. Det kan være at du også vil kunne ha nytte av et depot-nitrat (langtids-nitro, nitro-plaster) om kvelden, siden det er dine nattlige plager som står i forgrunnen. Hvis plagene ytterligere tiltar, vil det være av interesse å få registrert ditt EKG over en hel natt (med symptomer), for på den måten å undersøke hvorvidt det forekommer EKG-forandringer ved smerter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51339-nattlige-brystsmeter/#findComment-203182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.