Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Hei! Jeg tør ikke dra til lege, så jeg håper at du kan berolige meg her. Jeg får til tider stikkende smerter i brystet. De kan komme som lyn fra klar himmel. De kan vare noen sekunder eller minutter. Jeg får ofte disse smertene når jeg bøyer meg, og har på følelsen av at jeg klemmer sammmen en eller annen blodåre, og av den grunn får vondt. Smertene kan også komme når jeg ler eller hoster. Jeg har til daglig høy puls, og lever et stressende liv. Har følt meg sliten i det siste, og blir fort andpusten. Får ofte høre at jeg er bleik. I det siste har disse smertene vært mye oftere enn før, og jeg blir faktisk redd. Fikk også disse smertene i går kveld da jeg la meg, og det sto på i ca. 5 min. Det var da vondt å trekke pusten skikkelig. Jeg plages ikke med angst eller depressive tanker, men har et liv som består av mann og barn, arbeid og studier + organisasjonsarbeid. Med andre ord jeg er opptatt døgnet rundt. Plages i tillegg en del med hodepine og svimmelhetsanfall. Håper du kan trøste meg med at det er min travle hverdag som gjør at jeg får disse smertene, og at det ikke er noe farlig. Skal forøvrig prøve å gjøre noe med min travle hverdag. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51343-plutselige-smerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Svar til "Ikke undertegnet". Den mest sannsynlige "diagnosen" på dine "symptomer" har du allerede stillet selv i ditt innlegg. Hvis du leser langsomt det du har skrevet, bør det dukke opp en liten "aha"-opplevelse. Jeg antar at du er rundt 30-35 år gammel, og for lengst har startet å brenne ditt lys i alle de ender du kan komme i nærheten av. Sannsynligheten for at du har reell hjertesykdom er meget liten, hvis du ikke tilhører en familie med alvorlig arvelig belastning for hjerte-kar-sykdommer, og i tillegg har fullt hus av de risikofaktorer vi kjenner for utvikling av slik sykdom (høyt kolesterol, røyking, overvekt, høyt blodtrykk, sukkersyke, dårlig treningstilstand, etc.). Aller mest sannsynlig er at dine plager er et produkt av måten du belaster deg selv på for tiden. Du synes nærmest å be om at kroppen din skal si fra at du må revurdere situasjonen og legge om. Sporadiske, stikkende smerter, pustebesvær, svimmelhet, høy puls, stadig sliten, lett anpusten, hodepine, svimmelhet, angst og depressive symptomer..... trenger du mer for å trekke slutningen selv. Når du på toppen sier at du "er opptatt døgnet rundt" turde årsaken være åpenbar. Jeg går ut fra at du har konsultert din lege for en generell helsesjekk, tatt endel blodprøver, bl.a. med henblikk på stoffskiftet og generelle blodverdier, og fått forsikring om at det meste er i orden. Ta samling i "bånn" med deg selv. I en eller annen fremtid blir du garantert reelt syk hvis du fortsetter på denne måten. Kjøp deg bl.a. et par gode joggesko og sett igang med regelmessig fysisk trening. Det gir i tillegg mental ro og en vesentlig mediativ effekt, forutsatt at du prioriterer tid for slik aktivitet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51343-plutselige-smerter/#findComment-203157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Svar til "Ikke undertegnet". Den mest sannsynlige "diagnosen" på dine "symptomer" har du allerede stillet selv i ditt innlegg. Hvis du leser langsomt det du har skrevet, bør det dukke opp en liten "aha"-opplevelse. Jeg antar at du er rundt 30-35 år gammel, og for lengst har startet å brenne ditt lys i alle de ender du kan komme i nærheten av. Sannsynligheten for at du har reell hjertesykdom er meget liten, hvis du ikke tilhører en familie med alvorlig arvelig belastning for hjerte-kar-sykdommer, og i tillegg har fullt hus av de risikofaktorer vi kjenner for utvikling av slik sykdom (høyt kolesterol, røyking, overvekt, høyt blodtrykk, sukkersyke, dårlig treningstilstand, etc.). Aller mest sannsynlig er at dine plager er et produkt av måten du belaster deg selv på for tiden. Du synes nærmest å be om at kroppen din skal si fra at du må revurdere situasjonen og legge om. Sporadiske, stikkende smerter, pustebesvær, svimmelhet, høy puls, stadig sliten, lett anpusten, hodepine, svimmelhet, angst og depressive symptomer..... trenger du mer for å trekke slutningen selv. Når du på toppen sier at du "er opptatt døgnet rundt" turde årsaken være åpenbar. Jeg går ut fra at du har konsultert din lege for en generell helsesjekk, tatt endel blodprøver, bl.a. med henblikk på stoffskiftet og generelle blodverdier, og fått forsikring om at det meste er i orden. Ta samling i "bånn" med deg selv. I en eller annen fremtid blir du garantert reelt syk hvis du fortsetter på denne måten. Kjøp deg bl.a. et par gode joggesko og sett igang med regelmessig fysisk trening. Det gir i tillegg mental ro og en vesentlig mediativ effekt, forutsatt at du prioriterer tid for slik aktivitet. Takker for svar. Jeg må si jeg er imponert over at du kunne gjette riktig alder. Jeg røyker ikke og har heller ingen i familien med hjerteproblemer. Trimme det gjør jeg faktisk en tre - fire ganger hver uke. - Men å gå til lege for å sjekke blodverdier etc. det tør jeg ikke. Sist jeg var hos lege (for et og et halv år siden) ville han sykmelde meg på grunn av stress, enda jeg ikke følte meg særlig stresset da. Skal ta laaang ferie etter at jeg har gjort unna 3 eksamener til sommeren. Så får jeg bare håpe at kombinasjonen studier og arbeid ikke blir så hard til høsten. Det er antakelig ikke så sundt å gå med høy puls over så lang tid? Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51343-plutselige-smerter/#findComment-203610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.