Gå til innhold

NHD-greier de fleste pasienter prate om sex?

Anbefalte innlegg

Gjest @n@n@s

Jeg har mye vedr dette temaet jeg gjerne skulle pratet med terapeuten om. Men jer er litt for sjenert til å komme igang. Vet jo ikke hvor åpen jeg greier være hvis jeg kommer i gang heller, forresten.

Har slengt ut noen "invitasjoner" - små bemerkninger/setninger som enten ikke er blitt oppfattet eller tatt hensyn til.

Så begynner jeg å lure på om han kanskje vil føle seg litt ukomfortabel med temaet. Og så blir det enda vanskeligere å begynne. VET det ikke skal være noe problem for en terapeut, men det finnes vel noen terapeuter som er litt sjenerte (egentlig) også. Jeg er alt for hensynsfull! Skulle jo bare drite i hvordan han føler det.

Men spørsmålet var egentlig:

Er det bare meg som er så tullete, eller er dette vanlig at pasientene nøler med slike temaer?

Hvor stor prosentandel av pasientene kan snakke åpent og utvungent med terapeuten om sexuelle problemer, fantasier, holdninger?

Fortsetter under...

Skjønner godt hva du mener, og tror det er mange som føler som deg - og jeg har i grunne bare et godt råd i slike situasjoner, og som alltid fører frem: Ikke begynn med å snakke om sex, men fortell heller terapeuten din at du har behov for å snakke om det, men ikke klarer. At du føler det ubekvemt, og er for sjenert. Sannsynligvis vil han/hun da hjelpe deg i gang, og dere kan snakke ut om deres holdninger og dine bekymringer.

Helt enkelt blir det likevel aldri. Lykke til!

Gjest @n@n@s

Det vet jeg ikke.

Det er pasientens ansvar å bringe frem det stoff en vil diskutere.

Dersom de ikke snakker om sex, formoder jeg at det er fordi andre ting anses mer problematisk.

Tror kanskje det er det som er grunnen med meg, kanskje. Har så mye jeg trenger å prate om. Det har jeg jo greid etterhvert. Så kanskje det fortsatt rett og slett er ting som er viktigere å prate om enn sex fortsatt.

Ellers var det et godt råd det som ble nevnt av ulva (tror jeg) å fortelle at du vil prate om det, men ikke klarer pga sjenanse. Den skal jeg bruke når den tid kommer!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...