Gå til innhold

Far`s fødselspenger


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Hei!

På Trygdeetatens sider står det:

"Dersom mora ikkje har rett på fødselspengar, kan faren på visse vilkår ta ut fødselspermisjon i opptil 33 veker med full dagsats eller i opptil 43 veker med 80 prosent av full dagsats."

Hva slags vilkår er dette? Må jeg (mora) da være i minst 75% jobb, fulltidsstudent eller syk? Er det disse vilkårene det er snakk om?

Er det de 6 beste av de 10 siste månedene som gjelder om far tar fødselspermisjonen?

Hvis jeg ikke har rett på fødselspenger, og vi benytter at far får fødselspermisjon- har jeg da rett på engangsstønad?

(Jeg vet om et par som tok ut engangsstønad, fødselstipend fra Lånekassen i 42 uker+ 5 måneders pappapermisjon med lønn..i tillegg..)

Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke kommer til å motta støtte fra Lånekassen. Men da hun kunne ta ut engangsstønad, selv om mannen tok ut permisjon- så må da jeg også kunne gjøre det??

Hva slags dokumentasjon kreves på at jeg er heltidsstudent? Hvis vi får barn i januar 2003, og jeg melder meg opp i 10 vekttall, så kan ikke jeg garantere at jeg ikke stryker.. Hvis jeg stryker- må vi da betale pengene tilbake?

Semesteret er over i juni, og høstsemesteret begynner i midten av august. Kan far få permisjon med lønn mellom vår; og høstsemesteret, altså når studentene har "sommerferie"?

Tusen takk om du vil svare meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

J, vilkårene er de du selv lister opp.

Ja, du får engangsstønaden selv om far får fødselspenger.

Nei, 6 beste mndr gjelder kun kvinne med dagpenger til hun begynner på fødselspengene.

Hva TK krever av dokumentasjon blir et praktisk spørsmål som du må avklare med TK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

J, vilkårene er de du selv lister opp.

Ja, du får engangsstønaden selv om far får fødselspenger.

Nei, 6 beste mndr gjelder kun kvinne med dagpenger til hun begynner på fødselspengene.

Hva TK krever av dokumentasjon blir et praktisk spørsmål som du må avklare med TK.

Tusen takk for raskt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...