Gå til innhold

Kan vi forlange keisernitt?


Henning

Anbefalte innlegg

Min kone fødte for første gang november i fjor. Det ble en meget ubehagelig opplevelse . Etter nesten 30 timer uten inntak av næring, og middels svake rier (som ble forsterket med riestimulerende drypp) var hun fullstendig utkjørt og ba meg gi jordmaor beskjed om at hun ville ha keisersnitt. Jeg spurte henne flere ganger om hun var helt sikker på dette, det var hun. Jeg kontaktet jordmor, som kontaktet lege. Legen kom og da jeg forklarte hva vi ønsket og hvorfor, ble legen svært så irritert og forklarte belærende at dette hadde ikke jeg noe med. Man kunne ikke bare be om og keisersnitt fordi man ikke orket mer. Hun satte så en PCB bedøvelse. Selve bedøvelsesen virket megert smertefull og det eneste som kom ut av det var at riene gikk fra moderat gode til dårlige. Etter ytterligere 4 timer kom en annen lege på vakt, som gjorde meget begrensede forsøk på å se om barnet kunne tas ut meg vakuum eller tang. Da dette ikke lykkes beordret hun hastekeisersnitt på grunn av utmattelse og sterk risvekkelse.

På gunn av den første legens vurderinger og arroganse ble min kone helt meningsløst utsatt for ytterlige 4 timer med smerter og utmattelse. Det var helt klart at hun led disse time - jeg var der og så det bedre enn noen annen av fortåsegpåerene som var tilstede.

Nå er hun gravid igjen og selv om det etter all sannsynlighet vil bli en normal fødsel, er vi fast bestemt på at noe tilsvarende ikke skal få inntreffe igjen. Vi vet at vi kan ta dette opp med fødeavdelingen på forhånd, mne det gir liten trygghet dersom vi allikevel risikerer å enda en gang være prisgitt en arrogant og ufølsom lege som tilfeldigvis er på vakt når det skjer. Hva kan vi gjøre for å hindre dette.Har vi som forldre noe som helst rettigheter/maktmiddel å sette mot leger og jordmødre i en slik situasjon? Kan vi f.eks. forlange at det straks hentes inn en annen lege for å erstatte en vi ikke har tillit til?

Eller er eneste sikre utveien tross alt å velge planlagt keisersnitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Henning

Det er ikke lett det du tar opp her,legene er nokså strenge angående keisersnitt og det ikke uten grunn siden de fleste alvorlige komplikasjoner skjer under keisersnitt. Jeg tok ett keisersnitt for 8 år siden og sliter med det motsatte problem , jeg er redd for ett nytt keisersnitt pga de komplikasjoner som oppstå da. jeg mistet veldig mye blod under operasjonen pga to blødninger i fra aterier som legen til slutt fikk kontroll over, da den var under kontroll sydde de igjen livmoren og og undersøkte buken før de skulle lukke meg igjen. Det var da de fant ut av at de manglet en kompressor , den kunne de ikke finne i buken og de måtte da ta røntgen og gjenomlysing av meg. det viste seg at kompressoren lå inne i livmoren som nå var sydd igjen. PGA de blødningene jeg hadde hatt , turde de ikke å åpne meg igjen og tok kompressoren ut med en tang .

Jeg lå på sykehuset i 3 uker etterpå med smerter, dersuten fikk jeg høy feber pga betennelse jeg fikk i livmoren, det tok meg flere måneder å komme meg igjen blandt annet pga blodtapet.

Som du skjønner er et nytt keisersnitt noe jeg ikke ser frem til og jeg håper på en vanlig fødsel , men jeg har vært så heldig å fått til en samtale med sykehuset og gjennomgått det som skjedde. Jeg anbefaler dere å gjøre det samme , jordmor kan sikkert ordne en time for dere, ta opp deres bekymringer og fortell om deres ønske om keisersnitt, jeg tror ikke de kan nekte dere det, men de vil nok prøve å få dere til å vurdere en vanlig fødsel. Jeg ønsker dere lykke til .

Luka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henning

Det er ikke lett det du tar opp her,legene er nokså strenge angående keisersnitt og det ikke uten grunn siden de fleste alvorlige komplikasjoner skjer under keisersnitt. Jeg tok ett keisersnitt for 8 år siden og sliter med det motsatte problem , jeg er redd for ett nytt keisersnitt pga de komplikasjoner som oppstå da. jeg mistet veldig mye blod under operasjonen pga to blødninger i fra aterier som legen til slutt fikk kontroll over, da den var under kontroll sydde de igjen livmoren og og undersøkte buken før de skulle lukke meg igjen. Det var da de fant ut av at de manglet en kompressor , den kunne de ikke finne i buken og de måtte da ta røntgen og gjenomlysing av meg. det viste seg at kompressoren lå inne i livmoren som nå var sydd igjen. PGA de blødningene jeg hadde hatt , turde de ikke å åpne meg igjen og tok kompressoren ut med en tang .

Jeg lå på sykehuset i 3 uker etterpå med smerter, dersuten fikk jeg høy feber pga betennelse jeg fikk i livmoren, det tok meg flere måneder å komme meg igjen blandt annet pga blodtapet.

Som du skjønner er et nytt keisersnitt noe jeg ikke ser frem til og jeg håper på en vanlig fødsel , men jeg har vært så heldig å fått til en samtale med sykehuset og gjennomgått det som skjedde. Jeg anbefaler dere å gjøre det samme , jordmor kan sikkert ordne en time for dere, ta opp deres bekymringer og fortell om deres ønske om keisersnitt, jeg tror ikke de kan nekte dere det, men de vil nok prøve å få dere til å vurdere en vanlig fødsel. Jeg ønsker dere lykke til .

Luka

Jeg synes det hadde vært ille nok med en kompress :-))

Pirk, pirk, pirk...

Du er tøff uansett! Tror ikke mine to fødsler kan sammenliknes med det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hadde vært ille nok med en kompress :-))

Pirk, pirk, pirk...

Du er tøff uansett! Tror ikke mine to fødsler kan sammenliknes med det der.

He he, ler selv . Det hadde unektelig vært litt mer dramatisk med en kompressor, men jeg må vel medgi at det var en kompress.

Luka :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henning

Det er ikke lett det du tar opp her,legene er nokså strenge angående keisersnitt og det ikke uten grunn siden de fleste alvorlige komplikasjoner skjer under keisersnitt. Jeg tok ett keisersnitt for 8 år siden og sliter med det motsatte problem , jeg er redd for ett nytt keisersnitt pga de komplikasjoner som oppstå da. jeg mistet veldig mye blod under operasjonen pga to blødninger i fra aterier som legen til slutt fikk kontroll over, da den var under kontroll sydde de igjen livmoren og og undersøkte buken før de skulle lukke meg igjen. Det var da de fant ut av at de manglet en kompressor , den kunne de ikke finne i buken og de måtte da ta røntgen og gjenomlysing av meg. det viste seg at kompressoren lå inne i livmoren som nå var sydd igjen. PGA de blødningene jeg hadde hatt , turde de ikke å åpne meg igjen og tok kompressoren ut med en tang .

Jeg lå på sykehuset i 3 uker etterpå med smerter, dersuten fikk jeg høy feber pga betennelse jeg fikk i livmoren, det tok meg flere måneder å komme meg igjen blandt annet pga blodtapet.

Som du skjønner er et nytt keisersnitt noe jeg ikke ser frem til og jeg håper på en vanlig fødsel , men jeg har vært så heldig å fått til en samtale med sykehuset og gjennomgått det som skjedde. Jeg anbefaler dere å gjøre det samme , jordmor kan sikkert ordne en time for dere, ta opp deres bekymringer og fortell om deres ønske om keisersnitt, jeg tror ikke de kan nekte dere det, men de vil nok prøve å få dere til å vurdere en vanlig fødsel. Jeg ønsker dere lykke til .

Luka

Hei Luka!

Takk fo svar.

Ja, vi ser at et keisersnitt ikke på noen måte er et risikofritt inngrep. Kona ønsker absolutt å prøve en vanlig fødsel neste gang også (det er hun helt klar på) men ønsker å ha den sikkerheten det er å ha keisersnitt som en "sikkerhetsventil" som hun SELV kan VELGE, dersom hun skulle komme i en tilsvarende situasjon. Dvs. at legen bare skal kunne nekte dersom det foreligger en STERK medisinsk begrunnelse utover de vanlige kjente farene ved en operasjon.

Men hvis eneste alternativ til å hengi seg hjelpeløst til vakthavende leges egeninteresse og faglige arroganse er planlagt keisersnitt, er det fare for at hun forlanger dette fremfor "naturlig" fødsel og da har vel legene oppnådd omtrent det stikk motsatte av hva de ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Luka!

Takk fo svar.

Ja, vi ser at et keisersnitt ikke på noen måte er et risikofritt inngrep. Kona ønsker absolutt å prøve en vanlig fødsel neste gang også (det er hun helt klar på) men ønsker å ha den sikkerheten det er å ha keisersnitt som en "sikkerhetsventil" som hun SELV kan VELGE, dersom hun skulle komme i en tilsvarende situasjon. Dvs. at legen bare skal kunne nekte dersom det foreligger en STERK medisinsk begrunnelse utover de vanlige kjente farene ved en operasjon.

Men hvis eneste alternativ til å hengi seg hjelpeløst til vakthavende leges egeninteresse og faglige arroganse er planlagt keisersnitt, er det fare for at hun forlanger dette fremfor "naturlig" fødsel og da har vel legene oppnådd omtrent det stikk motsatte av hva de ønsker.

Er enig med deg at vi ofte blir overkjørt av arogante leger. Jeg synes at dere burde kontakte sykhuset og be om en samtale og si at dere ikke vil gjennom den samme seansen om igjen og ønsker å få igjenom ett keisersnitt hvis det samme gjentar seg. Jeg vet ikke hva slags regler de har på dette. Men det virker jo helt unødvendig at din kone skal behøve å gjennomgå det samme om igjen. Jeg ønsker dere lykke til og håper at det ordner seg for dere, kanskje du burde prøve å legge dette innlegget under jormor eller graviditet og se om hun eller andre har noe svar.

Luka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he, ler selv . Det hadde unektelig vært litt mer dramatisk med en kompressor, men jeg må vel medgi at det var en kompress.

Luka :0)

hadde selv en fødsel som varte 37 timer etter vannavgang med godt over et døgn med maseveer og litt uintresert personell om jeg kan si det sånn.

Tanken på å skulle gå gjennom en så stor pakjenning for kroppen som et keisersnitt oppå alt det arbeide...uff.

Når pressveene endelig kom fikk jeg en ny og enorm energi..hvor den kom fra aner jeg ikke,men det er vist ganske vanlig.

En "gå rundt"epidural lagt såpass tidligt at dere kansje får sovet litt om denne fødselen trekker i langdrag synes jeg høres ut som en god løsning, i allefall er det noe sånt jeg har tenkt å be om neste gang.

Tror dere var max uheldige, og å føde "selv" er en stor opplevelse dere sikkert vil sette stor pris på, jeg var overasket over hvor lite vondt selve fodselen gjorde spesielt i forhold til veene, og så slipper man smertene etter et keisersnitt .

Håper det hele går godt og at dere denne gangen får en flott fødselsopplevelse, uansett det pleier vist og være betydelig lettere andre gang.

Uansett det er da deres rett til å velge hvordan dere vil ha det om det nå står skrevet eller ikke.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde selv en fødsel som varte 37 timer etter vannavgang med godt over et døgn med maseveer og litt uintresert personell om jeg kan si det sånn.

Tanken på å skulle gå gjennom en så stor pakjenning for kroppen som et keisersnitt oppå alt det arbeide...uff.

Når pressveene endelig kom fikk jeg en ny og enorm energi..hvor den kom fra aner jeg ikke,men det er vist ganske vanlig.

En "gå rundt"epidural lagt såpass tidligt at dere kansje får sovet litt om denne fødselen trekker i langdrag synes jeg høres ut som en god løsning, i allefall er det noe sånt jeg har tenkt å be om neste gang.

Tror dere var max uheldige, og å føde "selv" er en stor opplevelse dere sikkert vil sette stor pris på, jeg var overasket over hvor lite vondt selve fodselen gjorde spesielt i forhold til veene, og så slipper man smertene etter et keisersnitt .

Håper det hele går godt og at dere denne gangen får en flott fødselsopplevelse, uansett det pleier vist og være betydelig lettere andre gang.

Uansett det er da deres rett til å velge hvordan dere vil ha det om det nå står skrevet eller ikke.

Lykke til:)

Hei!

Et godt forslag, som dessverre ikke fungerer. Ved en tidligere operasjon "rotet" to anestesileger lenge rundt i ryggen hennes før de ga opp og satte narkose i stedet. Så det blir det neppe aktuelt å forsøke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Et godt forslag, som dessverre ikke fungerer. Ved en tidligere operasjon "rotet" to anestesileger lenge rundt i ryggen hennes før de ga opp og satte narkose i stedet. Så det blir det neppe aktuelt å forsøke igjen.

huff så irriterende.

Jeg synes dere skal kontakte sykehuset og få orden på hvordan dere skal gjøre det de har jo svarene, om de er vanskelige så kan dere jo gå gjennom psykolog, de kan avog til presse på har i allefall hørt at noen ofre for overgrep ev andre med ekstrem fødeangst får planlagte keisersnitt, en anbefaling fra psykolog burde i allefall veie tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg forstår utmerket at det sitter negative følelser igjen etter en fødsel hvor man ikke har hatt et godt forhold til fødselshjelperne, men jeg synes ikke det er noen god ide å 'løse problemet' ved å utsette den fødende for et operativ inngrep som ganske vist har liten forekomst av komplikasjoner, men som dog er et inngrep i kroppen. Jeg synes dere skal få en grundig samtale med fødeavdelingen for å legge en plan så dere kan unngå en lignende opplevelse. Jeg kjenner ikke til ressursene der dere skal føde, men det bør være mulig å få løfte om f.eks. epidural og spesiell oppfølgning. Man kan skrive et brev med 'ønskeseddel' som legges i journalen og som jordmor og lege kan forholde seg til. Heldigvis er det sjelden at det går så ille som dere har erfart. Lykke til med svangerskap og fødsel. Gi tilbakemelding når det er overstått.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Er enig med deg at vi ofte blir overkjørt av arogante leger. Jeg synes at dere burde kontakte sykhuset og be om en samtale og si at dere ikke vil gjennom den samme seansen om igjen og ønsker å få igjenom ett keisersnitt hvis det samme gjentar seg. Jeg vet ikke hva slags regler de har på dette. Men det virker jo helt unødvendig at din kone skal behøve å gjennomgå det samme om igjen. Jeg ønsker dere lykke til og håper at det ordner seg for dere, kanskje du burde prøve å legge dette innlegget under jormor eller graviditet og se om hun eller andre har noe svar.

Luka

Tillegg:

Jeg må tilføye at man som lege må stå til ansvar for at det er en grunn til et operativt inngrep. Det er ikke morsomt å stå med ansvar for en operasjon, man er uenig i. Går noe galt vil det være uhyre vanskelig å forsvare det. Derfor mener jeg ikke at kvinnen/mannen kan bestemme berettigelsen av en operasjon så lenge det er legen som skal utføre inngrepet og stå ansvarlig.

På den annen side vil de fleste fødselsleger og jordmødre arbeide for å skape mest mulig trygghet omkring en fødsel, og en sjelden gang finner de sammen med paret frem til at et keisersnitt er beste løsning.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...