Gå til innhold

årsaker til selvmord?


Gjest martha

Anbefalte innlegg

Gjest martha

Jeg skriver en artikkel om årsaker til selvmord blant unge mennesker. Hva er deres inntrykk av hva som er årsakene? Og er det noen sider på internett som tar for seg selvmord?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Psykisk ensomhet hvis du skjønner hva jeg mener. Man føler at man er en byrde for alle rundt seg. Man gir signaler som for en selv virker veldig opplagte og når de rundt en ikke oppfatter signalene tror man at det er fordi de ikke bryr seg. Og da er det bedre for alle om man ikke er der.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mona h

En nabo tok livet av seg. Han hengte seg i sitt eget hjem, det var hans mor som fant han. Han var bare 16 år. Grunnen til at han hengte seg var kjærlighetssorg. Jenta han hadde vært sammen med gjorde det slutt 2 uker før. Han la igjen et brev til sine foreldre der han skrev at han var glade i dem, men at han ikke orket å leve uten den jenta som hadde gjort det slutt.

Gutten virket på meg som en veldig oppegående gutt. Han var flink på skolen og var en populær gutt, virket veldig stabil.

Stakkars foreldre, og jenta som satt igjen som "syndebukk". Hun har forøvrig flyttet fra bygda her. Det er nå mange år siden dette skjedde, og jeg håper virkelig hun har det bra der hun bor nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoriaMoria

Her er det vel nesten like mange årsaker som selvmordere. Den psykiske smerten har nok en hovedrolle hos de fleste.

Stikkord:

Dop, psykisk sykdom, tap, fysisk sykdom, ensomhet, misforståelser, mobbing, kjærlighetssorg, "bagateller", tilfeldigheter, smittsomhet (andre har begått selvmord)osv osv ...

Noen unge tror jeg nok også har dødd av "feilberegning". Altså tenkt å gjennomføre et selvmordsforsøk for å "skremme" noen, å få andre til å åpne øynene for deres problemer eller lignende. Og så har de vært litt for efektive - og så har de dødd uten å mene det.

Her finnes det hundrevis av årsaker - ikke lett å bare nevne noen egentlig.

Mesteparten av "årsaks-letingen" blir uansett bare gjetning, siden det ikke er så lett å spørre de døde om årsaken....

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nattsvart

Spør/les på forun for psykiatri. Der har nok mange erfaringer med selvmordstanker, planer og forsøk. Jeg tror imidlertid som andre her at sterk psykisk smerte er en av årsakene, og det betyr ikke nødvendigvis at man er psykisk syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor psykisk smerte

Mangel på mosjon tror jeg kan være en årsak også.(eller det er vel dokumentert) God fysisk helse = god psykisk helse. Jeg merker det veldig godt når jeg ikke har trent på en stund, rent psykisk....begynner å få negative tanker, noe jeg ikke får når jeg trener jevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Mangel på mosjon tror jeg kan være en årsak også.(eller det er vel dokumentert) God fysisk helse = god psykisk helse. Jeg merker det veldig godt når jeg ikke har trent på en stund, rent psykisk....begynner å få negative tanker, noe jeg ikke får når jeg trener jevnt.

Jeg kan fortelle min historie om hvorfo jeg selv holdt på å ta selvmord. Jeg var anorektiker, isolerte meg fra verden, og ble av den grunnen ensom.

Ensomheten og følelsen av at jeg var stygg og feit gjorde at jeg bare hatet meg selv mere og mere.

Jeg begynte å gjøre det dårlig på skolen, hadde sluttet med alle aktiviteter som jeg likte og kranglet stadig mere med familien.

Til slutt var jeg så lei at jeg hadde bestemt meg for at nå ville jeg ikke mere. Jeg ødla jo bare for meg selv og alle rundt meg, så for at de skulle slutte å bekymre seg mere for meg, og jeg skulle slippe dette helvete mer ville jeg dø.

Det var to grunner til at jeg ikke gjorde det: Jeg syntes jeg var så feit (noe jeg ikke var) og jeg ville slanke meg noen kilo til så folk ikke skulle huske meg som feit (!!)

Men, mest av alt, jeg var så glad i hunden min. Og jeg var redd for hva som ville skje med ham om jeg døde.

Når jeg i dag tenker tilbake på det, vet jeg at det var denne hunden som reddet livet mitt! Det er jo også bevist at en hund hjelper psykisk syke, og gjør folk gladere.

Andre vanlige grunner til at ungdom tar selvmord, er som noen andre her sa, kjærlighetssorg og mobbing over lang tid. Det er flere voksne som tar selvmord pga. psykiske problemer enn barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...