Gå til innhold

voksne og unge

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei, Anonym

Tror nok at erfaringer kan utveksles på disse sidene.

Jeg er 33 år, har aldri født barn, men ble gradvis inkontinent for vel et år siden, og bruker nå bleier hele døgnet (størrelse varierer litt, avhengig av hvor lang tid jeg må gå uten å kunne skifte).

Det er helt klart en belastning ikke minst psykisk, og det hadde vært fint å kunne utveksle erfaringer med likesinnede.

Kanskje her på disse sidene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51426-voksne-og-unge/#findComment-206481
Del på andre sider

Hei, Anonym

Jeg er 33 år, har aldri født barn, men ble gradvis inkontinent for vel et år siden, og bruker nå bleier hele døgnet (størrelse varierer litt, avhengig av hvor lang tid jeg må gå uten å kunne skifte).

Det er helt klart en belastning ikke minst psykisk, og det hadde vært fint å kunne utveksle erfaringer med likesinnede.

Hei Siis! VI deler samme skjebneJeg er en gutt på 35 .Det hadde vært fin å veksle litt erfaringer med deg,bare om du er interessert altså! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51426-voksne-og-unge/#findComment-208884
Del på andre sider

Trygve Talseth, Urolog

Hei, Anonym

Dette er et sted man kan utveksle erfaringer. Men det må ikke bli et hinder for å søke hjelp. Med det du beskriver, bør du absolutt oppsøke hjelp og forsøke å få løst problemet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51426-voksne-og-unge/#findComment-209331
Del på andre sider

Hei Siis! VI deler samme skjebneJeg er en gutt på 35 .Det hadde vært fin å veksle litt erfaringer med deg,bare om du er interessert altså! :-)

Heisan, Papillon...

Jeg utveksler gjerne erfaringer, men er ennå ikke klar for å utlevere f.eks. mail-adressa mi...

Har mange følelser i forhold til mitt problem, og føler på en måte skyld eller skam... og det å oppsøke lege kvir jeg meg voldsomt for... Har betsilt time flere ganger(uten å si hva jeg skal ha timen til!) , men avbestilt i siste liten...eller diktet opp et annet problem...

Tenk om legen hadde spurt om slike ting avogtil, hadde vært lettere det...enn å skulle ta det opp selv....

Livet er blitt vanskelig, og jeg er nok til tider ganske deprimert... dessuten blir det dyrt, handler alle produkter selv... på ulike apotek...helst når jeg er langt vekke fra hjembygda mi...

Jaja... sånn er jeg... drømmer om engang å ta mot til meg og komme meg til en lege...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51426-voksne-og-unge/#findComment-209586
Del på andre sider

Annonse

Heisan, Papillon...

Jeg utveksler gjerne erfaringer, men er ennå ikke klar for å utlevere f.eks. mail-adressa mi...

Har mange følelser i forhold til mitt problem, og føler på en måte skyld eller skam... og det å oppsøke lege kvir jeg meg voldsomt for... Har betsilt time flere ganger(uten å si hva jeg skal ha timen til!) , men avbestilt i siste liten...eller diktet opp et annet problem...

Tenk om legen hadde spurt om slike ting avogtil, hadde vært lettere det...enn å skulle ta det opp selv....

Livet er blitt vanskelig, og jeg er nok til tider ganske deprimert... dessuten blir det dyrt, handler alle produkter selv... på ulike apotek...helst når jeg er langt vekke fra hjembygda mi...

Jaja... sånn er jeg... drømmer om engang å ta mot til meg og komme meg til en lege...

Hei Siis!

Jeg forstår godt at det kan være ganske så deprimerende å kvie seg til å gå til legen pga sine egne skamfølelser,som brer seg ut i dine egne skyldfølelser.Men kjære deg det er ingenting å være redd for. Det jeg gjorde var å bestille time på en privatklinikk. Istedet for å fortelle om problemet mitt til legen muntlig. Hadde jeg forberedet meg grundig ved å skrive ned et brev,hvor jeg fortalte om min tilstand. Det resulterte i at jeg idag får dekket bleier på blåresept.

Jeg forstår godt at du reiser utenbys når du skal gjøre innkjøp. Jeg begynnte å bestille bleiepakker fra bandagistfirmaer langt fra der jeg bor. Men det ble veldig dyrt i lengden.Samtidig synes jeg det var veldig iriterende hver gang jeg kjøpte . om Jeg hadde blåresept. "sukk" du vet da at de dekkes på blåresept. "det må bli fryktlig dyrt for deg. Ok . snakkes :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51426-voksne-og-unge/#findComment-209863
Del på andre sider

Hei Siis!

Jeg forstår godt at det kan være ganske så deprimerende å kvie seg til å gå til legen pga sine egne skamfølelser,som brer seg ut i dine egne skyldfølelser.Men kjære deg det er ingenting å være redd for. Det jeg gjorde var å bestille time på en privatklinikk. Istedet for å fortelle om problemet mitt til legen muntlig. Hadde jeg forberedet meg grundig ved å skrive ned et brev,hvor jeg fortalte om min tilstand. Det resulterte i at jeg idag får dekket bleier på blåresept.

Jeg forstår godt at du reiser utenbys når du skal gjøre innkjøp. Jeg begynnte å bestille bleiepakker fra bandagistfirmaer langt fra der jeg bor. Men det ble veldig dyrt i lengden.Samtidig synes jeg det var veldig iriterende hver gang jeg kjøpte . om Jeg hadde blåresept. "sukk" du vet da at de dekkes på blåresept. "det må bli fryktlig dyrt for deg. Ok . snakkes :-)

Hei,

ja, det hender de spør om jeg ikke har blå resept... har mest lyst å synke i gulvet, men det er nå bare slik det er...

Går det an å spørre hvilke problemer du har? Trodde dette var et kvinneproblem... Hvilke bleier bruker du? Må du bruke hele døgnet? Natten og? Hva med sex-liv?

Hva sa legen? Hva gjorde han? Har du familie som kjenner ditt problem?

Uff...mange spørsmål...

Hater det når jeg kjenner at urinen "renner" ut....merker det ikke før det skjer... Livredde for at det skal gå igjennom bleiene... Kan ikke kle meg som jeg vil, må skjule bleiene, bruker Tena Comfort, gule, og føler at jeg må bytte ca hver 3. time, hva er vanlig?

Blir glad for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51426-voksne-og-unge/#findComment-210288
Del på andre sider

Hei,

ja, det hender de spør om jeg ikke har blå resept... har mest lyst å synke i gulvet, men det er nå bare slik det er...

Går det an å spørre hvilke problemer du har? Trodde dette var et kvinneproblem... Hvilke bleier bruker du? Må du bruke hele døgnet? Natten og? Hva med sex-liv?

Hva sa legen? Hva gjorde han? Har du familie som kjenner ditt problem?

Uff...mange spørsmål...

Hater det når jeg kjenner at urinen "renner" ut....merker det ikke før det skjer... Livredde for at det skal gå igjennom bleiene... Kan ikke kle meg som jeg vil, må skjule bleiene, bruker Tena Comfort, gule, og føler at jeg må bytte ca hver 3. time, hva er vanlig?

Blir glad for svar!

Hei igjen Siis! Det var fint å høre fra deg igjen,skal prøve å svare på alle de spml du lurer på! Nei det er ikke bare et kvinneproblem,Det finnes mange gutter,menn som også strever med ufrivillig lekasjer. Her er det store mørketall. Husk på at det finnes over 500000 Mennesker i dette land som har dette problemet.

Når det gjelder mitt problem,vil ikke si problem akkurat,jhar lært å leve med det. Tar en dag av gangen. prøver å være optimistisk av natur.

Jeg har en nevrologisk skade på hjernen,som gjør at jeg har problemer å holde på vannet. Ja,jeg bruker bleier 24/7. Jeg synes ikke å det bruke bleier er flaut i det hele tatt. Ser det bare som det er en truse som du bytter 3-4 ganger pr døgn.

Jeg har hatt flere kjærester ,akkurat nå har jeg ingen for øyeblikket. Selv om man bruker bleier,går dette utmerket at man tar denne av seg,ligger over et plastlaken og har god sex.

Jeg bruker mest alt.et bleier. Det finnes mange gode typer av merker. Men på dagen bruker jeg å variere mellom tena-pant "upp and go" hvit og diskeret i farge. merkes ikke under klærnen i det hele tatt. og Tena flexi,festet runt maven akkurat som et belte. veldig behaglig og diskret. Anbefaler deg å prøve noen andre typer.

Har du kjæreste Siis? Hvordan klarer du deg i sosialesamenhenger ? Synes du at ditt problem er veldig handikappet for deg. Jeg svarer gjerne på flere spml. Ha en fin helg til deg? Mvh Pappilon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51426-voksne-og-unge/#findComment-212235
Del på andre sider

Trygve Talseth, Urolog

Hei Siis!

Kjære alle dere med disse problemene. Det finnes ikke det spor falut å oppsøke lege med dette. Husk at de aller fleste kan få effektiv behandling - bleier er hjelpemidler til å samle urinen som har lekket. Det er ingen behandling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51426-voksne-og-unge/#findComment-213380
Del på andre sider

Hei igjen Siis! Det var fint å høre fra deg igjen,skal prøve å svare på alle de spml du lurer på! Nei det er ikke bare et kvinneproblem,Det finnes mange gutter,menn som også strever med ufrivillig lekasjer. Her er det store mørketall. Husk på at det finnes over 500000 Mennesker i dette land som har dette problemet.

Når det gjelder mitt problem,vil ikke si problem akkurat,jhar lært å leve med det. Tar en dag av gangen. prøver å være optimistisk av natur.

Jeg har en nevrologisk skade på hjernen,som gjør at jeg har problemer å holde på vannet. Ja,jeg bruker bleier 24/7. Jeg synes ikke å det bruke bleier er flaut i det hele tatt. Ser det bare som det er en truse som du bytter 3-4 ganger pr døgn.

Jeg har hatt flere kjærester ,akkurat nå har jeg ingen for øyeblikket. Selv om man bruker bleier,går dette utmerket at man tar denne av seg,ligger over et plastlaken og har god sex.

Jeg bruker mest alt.et bleier. Det finnes mange gode typer av merker. Men på dagen bruker jeg å variere mellom tena-pant "upp and go" hvit og diskeret i farge. merkes ikke under klærnen i det hele tatt. og Tena flexi,festet runt maven akkurat som et belte. veldig behaglig og diskret. Anbefaler deg å prøve noen andre typer.

Har du kjæreste Siis? Hvordan klarer du deg i sosialesamenhenger ? Synes du at ditt problem er veldig handikappet for deg. Jeg svarer gjerne på flere spml. Ha en fin helg til deg? Mvh Pappilon.

Hei, og takk for svar!

500 000 med slike problemer? I Norge?`Hvordan kan det da ha seg at ingen av mine venninner eller andre jeg kjenner har slike problemer? Eller er det slik at det er noe det rett og slett er for flaut å snakke om?

Syns iallfall det selv... tenker at andre vil synes det er motbydelig, ekkelt... tisse seg ut... ikke ha kontroll...

Livredd for å ha sex, hatt noen episoder som ikke var helt bra... trakk meg ut av forhold... orket ikke intimitet...følte det luktet... at jeg aldri var ren... Best å være alene da...

Men tanken på å gjøre slutt på alt har jo streifet meg. Er dritt lei dette helvetet av et liv... uten frihet... uten sex... uten nærhet...

Ikke fortell meg at noen syns det er ok med en dame som ikke har kontroll...jeg vil ikke tro det, iallfall...

Heldigvis har ikke dildoen min "kortsluttet" enda....

Men jeg VET at jeg burde oppsøke legen...hva kan jeg forvente der? tror jeg vil dø av skam, rødme, bli stum som en østers.... vet ikke ... blir svimmel og kvalm bare ved tanken....

Men ingenting kan vel egentlig være værre en å fortsette slik jeg har det nå....

Uff....

Hvordan er det med klær? Vises ikke bleiene gjennom? Hører ikke andre knirkelydene?

Holder meg mest inne, tryggest det...

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51426-voksne-og-unge/#findComment-216115
Del på andre sider

Trygve Talseth, Urolog

Hei, og takk for svar!

500 000 med slike problemer? I Norge?`Hvordan kan det da ha seg at ingen av mine venninner eller andre jeg kjenner har slike problemer? Eller er det slik at det er noe det rett og slett er for flaut å snakke om?

Syns iallfall det selv... tenker at andre vil synes det er motbydelig, ekkelt... tisse seg ut... ikke ha kontroll...

Livredd for å ha sex, hatt noen episoder som ikke var helt bra... trakk meg ut av forhold... orket ikke intimitet...følte det luktet... at jeg aldri var ren... Best å være alene da...

Men tanken på å gjøre slutt på alt har jo streifet meg. Er dritt lei dette helvetet av et liv... uten frihet... uten sex... uten nærhet...

Ikke fortell meg at noen syns det er ok med en dame som ikke har kontroll...jeg vil ikke tro det, iallfall...

Men jeg VET at jeg burde oppsøke legen...hva kan jeg forvente der? tror jeg vil dø av skam, rødme, bli stum som en østers.... vet ikke ... blir svimmel og kvalm bare ved tanken....

Men ingenting kan vel egentlig være værre en å fortsette slik jeg har det nå....

Uff....

Hvordan er det med klær? Vises ikke bleiene gjennom? Hører ikke andre knirkelydene?

Klem

Du har en stor terskel som du må trå over. Den terskelen er å forstå at det ikke er mer flaut å ha urinblære/urinrør som ikke fungerer enn å ha et hjerte som ikke orker å gå opp en trapp. Hjertesykdom er ok. Det tør alle å gå til legen med. - Men legen synes ikke dette er "dumt" eller "skittent" eller jeg vet ikke hva du tenker. Har du ikke en fortrolig venninne - eller mor eller en annen person du kan snakke med til å begynne med. Jeg ber deg på det mest innstendige: Snakk med legen din!! Om ikke han kan hjelpe deg, vet han hvor han skal henvise deg for at du skal få hjelp. Hjelpen finnes!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51426-voksne-og-unge/#findComment-217311
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest anonym

Hei så bra att du er åpen om dette og att du greier og leve med det i hverdagen.

Hvor på kant av landet er det du bor??

Om du vil si det da.

Hadde vært kjekt og komme i kontakt med deg.

Har du noen andre fysiske handikap du skrev noe om en nevrologisk skade.

Jeg håper vi kan snakke sammen og veksle erfaringer.

håper på svar fra deg om du vil kan vi jo maile litt kanskje.

hilsen en jente på 28 anonym

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51426-voksne-og-unge/#findComment-258024
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Hei så bra att du er åpen om dette og att du greier og leve med det i hverdagen.

Om du vil si det da.

Hei !det er pappilon,jeg har vært en tur i Østen,derfor ikke vært innom Doktor online på en stund,Jo det hadde vært fin om vi kunne bli litt bedre kjent . For å svare på spml ditt så er jeg bosatt i Oslo området.

mvh [email protected]

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51426-voksne-og-unge/#findComment-270769
Del på andre sider

Hei, og takk for svar!

Uff....

Klem

Hei siis! hvordan går det med deg,det er en god stund siden vi snakket sammen her i dette forumet "urinveier"

Har du fått samlet deg til å gå til legen din,Hvordan gikk det?

Hvordan går det ellers;vil høre hvordan det står til,Har nettopp kommet hjem i fra en lang ferie i Østen, Snakke klem fra Pappilon :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51426-voksne-og-unge/#findComment-270779
Del på andre sider

Gjest Pappilon

Om du vil si det da.

Hallo på deg 28 årig jente!

Jeg skrev et svar innlegg til deg men,glemte å få med signaturen min,Ja la oss gjøre det ,maile mener jeg, Da vil jeg åpne meg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51426-voksne-og-unge/#findComment-270784
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...