Gå til innhold

Utregning av feriedager


Gjest Raglan

Anbefalte innlegg

Gjest Raglan

Jeg begynte i ny jobb 30.pril 2001 og har fått beskjed om at jeg har 18 virkedager ferie. Altså 3 uker.

Hvordan har de regnet ut dette - er det noen som har " formelen" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Geir

Ferieåret går i fra årskiftet til neste årskiftet, fks. fra 1 januar 2002 til 31 december 2002, innenfor den perioden opparbeider du deg feriedager som du kan bruke i 2003.

Fra 30 april og ut året har du ganske nøyaktig arbeidet i ca. 7 mnd, full ferieopptjeneing har du på 12 mnd.

Du tar totalt antall feriedager (inkl. 60 års veka om du har den) og Grodagen (1 eller 2), deler på 12 for å finne ut kor mange du opparbeider på 1 mnd., deretter ganger du med antall mnd. du har jobba (ca 7).

Fks 22 dager delt på 12 som igjen ganges med 7, da skal du komme frem til riktig antall !

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har avtale om ferie utover det som fremgår av ferieloven, opptjener du 1,75 betalte feriedager pr. måned.

I ditt tilfelle har du arbeidet 8 måneder i fjor og har derfor rett til 14 dagers ferie. Regnestykket mitt forutsetter jobb mandag - fredag, og da vil 14 dager ferie være 2 hele uker og 4 dager fri i uke nr. 3.

Du har rett til å ta ut full ferie (4 uker + 1 dag), men får ikke lønn for det du tar ut utover opptjent tid.

Om du tar en titt på ferieloven, er det viktig å være klar over at man der går ut fra 6 arbeidsdager pr. uke. (Slik at 25 dager i lovens forstand tilsvarer 4 uker og en dag.)

Dersom bedriften du jobber i har inngått avtale om 5 ukers ferie vil ikke disse tallene stemme, men dette er altså lovens utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raglan

Dersom du ikke har avtale om ferie utover det som fremgår av ferieloven, opptjener du 1,75 betalte feriedager pr. måned.

I ditt tilfelle har du arbeidet 8 måneder i fjor og har derfor rett til 14 dagers ferie. Regnestykket mitt forutsetter jobb mandag - fredag, og da vil 14 dager ferie være 2 hele uker og 4 dager fri i uke nr. 3.

Du har rett til å ta ut full ferie (4 uker + 1 dag), men får ikke lønn for det du tar ut utover opptjent tid.

Om du tar en titt på ferieloven, er det viktig å være klar over at man der går ut fra 6 arbeidsdager pr. uke. (Slik at 25 dager i lovens forstand tilsvarer 4 uker og en dag.)

Dersom bedriften du jobber i har inngått avtale om 5 ukers ferie vil ikke disse tallene stemme, men dette er altså lovens utgangspunkt.

Skjønner egentlig ikke hvordan de kom frem til 18 virkedager. Jeg går i 35,5 timers uke - altså turnus.

Kan det ha noe å si.

Jeg har bl.a denne måten regne det ut på.

35,5 x stillingsbrøk : 100 = antall timer pr. uke x4 = antall ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raglan

Ferieåret går i fra årskiftet til neste årskiftet, fks. fra 1 januar 2002 til 31 december 2002, innenfor den perioden opparbeider du deg feriedager som du kan bruke i 2003.

Fra 30 april og ut året har du ganske nøyaktig arbeidet i ca. 7 mnd, full ferieopptjeneing har du på 12 mnd.

Du tar totalt antall feriedager (inkl. 60 års veka om du har den) og Grodagen (1 eller 2), deler på 12 for å finne ut kor mange du opparbeider på 1 mnd., deretter ganger du med antall mnd. du har jobba (ca 7).

Fks 22 dager delt på 12 som igjen ganges med 7, da skal du komme frem til riktig antall !

Mvh

Dette skjønte ikke jeg mye av. Men jeg har jobbet i 8 mnd. ikke 7.

OG 60 års uken har jeg definitivt ikke ;-)))))

Jeg jobber i turnus - 35,5 timers uke.

Tar de 18 dagene jeg har fått jeg og lager ikke noe krøll ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke hvordan de kom frem til 18 virkedager. Jeg går i 35,5 timers uke - altså turnus.

Kan det ha noe å si.

Jeg har bl.a denne måten regne det ut på.

35,5 x stillingsbrøk : 100 = antall timer pr. uke x4 = antall ferie.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt 18 dagers ferie og vært glad til!

Siden arbeidsgiver "insisterer" synes jeg ikke det er noe galt om du skulle få litt mer betalt ferie enn du strengt tatt har krav på.

Det er jo arbeidsgivers ansvar å regne ut antall feriedager, og da kan det ikke være din plikt å be om kortere ferie.

Det at du går i turnus med 35,5 timers uke er jeg ganske sikker på ikke har betydning for din lovbestemte ferie. (Men som nevnt i min forrige e-post, kan det være lokale avtaler som gir bedre vilkår enn ferieloven.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raglan

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt 18 dagers ferie og vært glad til!

Siden arbeidsgiver "insisterer" synes jeg ikke det er noe galt om du skulle få litt mer betalt ferie enn du strengt tatt har krav på.

Det er jo arbeidsgivers ansvar å regne ut antall feriedager, og da kan det ikke være din plikt å be om kortere ferie.

Det at du går i turnus med 35,5 timers uke er jeg ganske sikker på ikke har betydning for din lovbestemte ferie. (Men som nevnt i min forrige e-post, kan det være lokale avtaler som gir bedre vilkår enn ferieloven.)

Jeg er glad til, for nå har de kommet frem til 20 dager. Jippi...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...