Gå til innhold

Kan vi forlange keisernitt under vanlig fødsel?


Henning

Anbefalte innlegg

Min kone fødte for første gang november i fjor. Det ble en meget ubehagelig opplevelse . Etter nesten 30 timer uten inntak av næring, og middels svake rier (som ble forsterket med riestimulerende drypp) var hun fullstendig utkjørt og ba meg gi jordmaor beskjed om at hun ville ha keisersnitt. Jeg spurte henne flere ganger om hun var helt sikker på dette, det var hun. Jeg kontaktet jordmor, som kontaktet lege. Legen kom og da jeg forklarte hva vi ønsket og hvorfor, ble legen svært så irritert og forklarte belærende at dette hadde ikke jeg noe med. Man kunne ikke bare be om og keisersnitt fordi man ikke orket mer. Hun satte så en PCB bedøvelse. Selve bedøvelsesen virket meget smertefull og det eneste som kom ut av det var at riene gikk fra moderat gode til dårlige. Etter ytterligere 4 timer kom en annen lege på vakt, som gjorde meget begrensede (heldigvis!) forsøk på å se om barnet kunne tas ut meg vakuum eller tang. Da dette ikke lykkes beordret hun hastekeisersnitt på grunn av utmattelse og sterk risvekkelse.

På gunn av den første legens vurderinger og arroganse ble min kone helt meningsløst utsatt for ytterlige 4 timer med smerter og utmattelse. Det var helt klart at hun led disse time - jeg var der og så det bedre enn noen annen av forståsegpåerene som var tilstede.

Nå er hun gravid igjen og selv om det etter all sannsynlighet vil bli en normal fødsel, er vi fast bestemt på at noe tilsvarende ikke skal få inntreffe igjen. Vi vet at vi kan ta dette opp med fødeavdelingen på forhånd, mne det gir liten trygghet dersom vi allikevel risikerer å enda en gang være prisgitt en arrogant og ufølsom lege som tilfeldigvis er på vakt når det skjer. Hva kan vi gjøre for å hindre dette.Har vi som forldre noe som helst rettigheter/maktmiddel å sette mot leger og jordmødre i en slik situasjon? Kan vi f.eks. forlange at det straks hentes inn en annen lege for å erstatte en vi ikke har tillit til?

Går det an å avtale at det skal finnes en "sikkerhetsventil" som vakthavende lege ikke kan overstyre med mindre det finnes svært tungtveiende og spesielle medisinske forhold, eller er hun helt prisgitt legens "ideologiske" oppfatninger uansett? I såfall tror jeg rett og slett ikke hun ønsker å forsøke en "naturlig" fødsel enda en gang.

- Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det höres ut som dere har opplevt födselen meget traumatisk, smertefull og langvarig.Dette var givetvis leit å höre. Jeg kan ikke gå in på deres enskilde fall, da jeg ikke var tilstede og bare nå hörer deres version av födselen. Jeg har vart med ved mange lange og harde förstegangs födsler, der det som oftest ender med en "normal" vaginal födsel. Det er det som vi strever etter men ikke til vilken pris som mulig. Av og til ender det dog som i deres fall. med keisersnitt. Jeg synes absolut at dere först skal snakke med deres jordmor eller lege om opplevelsen ved den forige födselen og vordan dere nå tenker infor neste födsel. Dere skall etter den samtalen bli remitert til födeavdelningen, for å snakke sammen med den ansvarige födselslegen der. Da kan dere sammen gå igenom papiren fra den forige födselen, og planlegge riktlinjer infor den kommende födselen. Da får der höre vordan födselslegen ser på deres problem og vordan han/hun kan hjelpe der. Jeg har da en tro på at dere sammen kan komme overens, ved vilken tidpunkt som et keisersnitt kan bli aktuellt. Hvis dere på forhand kan bli enige, skaper det naturligvis en stor trygghet for dere og da kan dere se frem emot neste födsel. Skriv ned önsker infor födseln på et papir og se til at legen også skriver et slags kontrakt i deres papirer infor födselen. Jeg önsker dere lykke til!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...